اقتصاد

تولید ملی مهم‌ترین راه‌حل جلوگیری از کاهش ارزش پول است

کارشناس مسائل اقتصادی پیرامون راهکارهای جلوگیری از سقوط پی در پی ارزش پول ملیگفت: مهم‌ترین راه‌حل تولید ملی است. تولید منشأ تعادل‌های اقتصادی است؛ موجب رفاه می‌شود، به پول ارزش می‌دهد و پشتوانه پول ملی است.
یحیی آلاسحاق، کارشناس مسائل اقتصادی پیرامون راهکارهای جلوگیری از سقوط پی در پی ارزش پول ملی به خبرنگار نما گفت: مهمترین راهحل تولید ملی است. تولید منشأ تعادلهای اقتصادی است؛ موجب رفاه میشود، به پول ارزش میدهد و پشتوانه پول ملی است.

وی راهکار دیگر را سامان دادن به نظام ارزی کشور دانست و مطرح کرد: اگر رابطه ارز و ریال غیر منطقی باشد نتیجهاش پایین آمدن ارزش پول ملی است.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: نرخ ارز ـ که مشخصه آن دلار است ـ و نرخ ریال تابع عرضه و تقاضاست.

قیمت کاذب ارز

وی با بیان اینکه آنچه که در حال حاضر به عنوان قیمت ارز شاهد هستیم قیمت کاذب ارز است و این غیر از قیمت واقعی آن است، اظهار کرد: عوامل غیر اقتصادی موجب ایجاد قیمت کاذب ارز میشوند، نظیر عوامل سیاسی، مدیریتی و نظام تدبیر.

آلاسحاق در ادامه گفت: این عوامل انتظاراتی را در جامعه ایجاد کردهاند که در نتیجه مردم به تبدیل پول ملی به دلار، طلا و کالا روی میآورند. یا حتی موجب افزایش قیمت کالاها و خدمات با توجه به افزایش قیمت ارز میشود.

وی به تقاضاهای کاذب ارز ناشی از انتظارات جامعه نسبت به آینده اشاره و خاطرنشان کرد: جامعه به دلایل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی تشخیص میدهد در آینده ارز کم خواهد شد و در نتیجه تقاضای کاذب برای ارز افزایش مییابد.

علل کاهش ارزش پول

این فعال اقتصادی چند نمونه از تقاضاهای کاذب ارز را که موجب افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی میشود چنین برشمرد: عدهای که احساس میکنند ارزش پول ملی پایین میآید پولهایشان را برای حفظ ارزش آن تبدیل به ارز میکنند؛ برخی میخواهند از کشور پول خارج کنند؛ عدهای اقدام به سوداگری ارز میکنند که این تقاضا برای مصرف ارز نیست، بلکه تقاضا برای خرید و فروش و سود بردن از افزایش قیمتهاست. کالاهای قاچاق هم احتیاج به ارز دارند و هر چه میزان قاچاق کالا بیشتر باشد تقاضا برای ارز بیشتر خواهد بود.

وی در پایان تأکید کرد: عمدتاً تقاضاهای ارز اقتصادی نیستند و غیر اقتصادی هستند و ناشی از عدم تعادل اقتصادی و برآورد انتظارات مردم و جریانات روانی است که تهدیدات بینالمللی در زمره جریانات روانی قرار میگیرند.

https://shoma-weekly.ir/7r0rN9