شهرستانها

تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی

کاهش واردات و جلوگیری از واردات اقلام غیرضروری، ترویج فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی از جمله مواردی هستند که در تحقق حمایت از تولیدات داخلی تاثیرگذارند
غلامحسین قهرمانی - ملت سلحشور ایران در طول سالهای دفاع مقدس و با وجود تحریم‌ها و هجمه‌های فراوان دشمنان داخلی و خارجی و با کمبود منابع مالی توانست با نیل به خودکفایی و دستیابی به تولید موفق، در بسیاری از زمینه‌ها منجمله زمینه‌های نظامی و صنعتی، توانمندی و اقتدار خود را درتولید ملی به اثبات برساند. اما اکنون با گذشت یک چهارم از سال 91 آیا مسئولین توانسته‌اند حرکتی در خور و بایسته انجام دهند؟
آیا برگزاری چند همایش در اصفهان و دیگر شهرها و یا چند دیوار نوشته و شعار، گرچه لازم، ولی کافی است؟یقیناً همه آحاد اجتماع در برابر عملیاتی نمودن پیام مقام معظم رهبری مسئولند، لیکن مسئولان؛ مسئول‌ترند.
حمایت از تولید ملی، بی شک راهکارهای مخصوص به خود را می‌طلبد که از آنجمله می‌توان به استفاده از تولیدات داخلی اشاره نمود. کاهش واردات و جلوگیری از واردات اقلام غیرضروری، ترویج فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی از جمله مواردی هستند که در تحقق این امر تاثیرگذارند، از این رو باید برخی تصمیمات در خصوص واردات چند هزار میلیارد تومانی دولت، مورد تجدید نظر قرار بگیرد.
عرضه کالاهای خارجی با قیمتهای افسانه‌ای استفاده از خودروهای گران قیمت خارجی، اشاعه اشرافی‌گری و... از موارد تناقض و تضاد با ترویج فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی است.
در این خصوص تشویق وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف به استفاده از تولیدات داخلی می‌تواند به عنوان اولین گامها در تحقق حمایت از تولید ملی موثر افتد.
واردات بی رویه و نبود توازن در واردات، جز تعطیلی مراکز تولیدی داخل و بیکاری تعداد زیادی از کارگران حاصلی ندارد. نابودی صنعت چای و ابریشم کشور، اجتماع کارگران صنوف مختلف در مقابل مجلس شورای اسلامی، بیکاری تدریجی شالیکاران به علت عدم تامین هزینه‌های تولید و تبدیل شالیزارها به ویلا، دور ریختن محصولات کشاورزی توسط بسیاری از کشاورزان و باغداران از جمله کشاورزان شهرستان فریدون شهر به علت نبود بازار، ناشی از وجود محصولات وارداتی و موارد دیگر همه و همه از پیامدهای این نحوست هستند.
رکن دیگر حمایت از تولید ملی، حمایت از تولید کنندگان است، در شرایطی که به اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها نزدیک می‌شویم، شاهدیم که مراکز تولیدی به علت افزایش هزینه‌ها، خصوصاً افزایش قیمت حاملهای انرژی، کمبود شدید نقدینگی و پرداخت نشدن یارانه بخش تولید از طرف دولت، دچار مشکلات و معضلات عدیده‌ای همچون؛ کاهش چشمگیر تولید در بخش خودرو، عدم توانایی تامین مواد اولیه در صنعت نساجی، افت کیفیت محصولات در صنعت مواد شوینده به علت عدم تعادل بین قیمت تمام شده و قیمت تثبیت شده فروش و .. هستند.
با عنایت به اینکه کارگران از اساسی‌ترین ارکان کار در هر جامعه هستند، پس حمایت از کارگران و نیروی کار را شاید بتوان یکی از بهترین وتاثیرگذارترین مولفه‌ها در حمایت از کار دانست.
حمایت از سرمایه‌های ملی، نوسازی صنایع، ارتقاء فرهنگ تعمیر و نگهداری صنایع، راه‌اندازی و به تولیدرساندن هر چه سریعتر پروژه‌های معطل و مبارزه قاطع با مفاسد اقتصادی نیز طبعاً می‌تواند میهن اسلامی را در صحنه مبارزه با توطئه‌های اقتصادی، یاوری قدرتمند باشد.
بجاست تمامی دستگاهها و قوای کشور، یکدل و متحد و به دور از اغراض و با پرهیز از مسائل حاشیه‌ای در جهت تثبیت عملیاتی کردن و نهادینه ساختن پیام نوروزی ولی امر مسلمین جهان بکوشند، چرا که این رهنمود بزرگ گرچه در سال 91 ارائه شده است. لیکن بدرستی می‌تواند نصب العین حرکت و پیشرفت در سالهای آتی نیز باشد.


https://shoma-weekly.ir/Oqg29x