اقتصاد

تولید مشترک با هدف به روز شدن تجهیزات داخلی باشد

خطوطی که دولت ترسیم کرده درست است، فقط باید زمینه‌های اجرای برنامه‌ها و بسترهای لازم برای همکاری میان بخش‌های داخلی و خارجی در حوزه‌های مختلف فراهم شود.
یحیی آل اسحاق عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به بحث‌ها در مورد سیاست‌ها و برنامه‌های دولت برای دوران پسا‌تحریم گفت: دولت تاکنون تلاش کرده برنامه‌ها و سیاست‌های دوران پسا تحریم را منطبق با شرایط کشور تدوین کند و موضع‌گیری دولت در این خصوص موضع‌گیری درستی است.

عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی تمایل بسیاری از کشورها و شرکت‌های خارجی برای ورود به ایران و سرمایه‌گذاری در کشور را مانند تیغ دولبه‌ای دانست و افزود: اگر مدیریت درستی برای دوران پسا تحریم و افزایش سرمایه گذاری‌ها در کشور داشته باشیم، می‌توانیم از منابع استفاده بهینه‌ای داشته باشیم.

آل اسحاق رفع عقب ماندگی در حوزه‌های تکنولوژی و فناوری را در حال حاضر مهمترین نیاز اقتصادی نام برد و گفت: دولت هم بدرستی اعلام کرده که همکاری با کشورهای دیگر بیشتر در جهت واردات تکنولوژی و توسعه و تجهیز واحدهای تولیدی و صنعتی و حوزه‌های زیرساختی مانند حمل و نقل و کشاورزی خواهد بود. وی اضافه کرد: خطوطی که دولت ترسیم کرده درست است، فقط باید زمینه‌های اجرای برنامه‌ها و بسترهای لازم برای همکاری میان بخش‌های داخلی و خارجی در حوزه‌های مختلف فراهم شود.

وی تولید مشترک با شرکت‌های خارجی را یکی از راهکارها برای ارتقای صنعت و تولید و همزمان به روز شدن تجهیزات داخلی برشمرد و تأکید کرد: سرمایه‌گذاری مشترک اعتماد و امید را در بخش خصوصی داخلی افزایش می‌دهد.

آل اسحاق جهت دهی سرمایه‌های خارجی را یکی از وظیفه‌های مهم دولت در دوران پسا‌تحریم ارزیابی کرد و افزود: موضوعاتی که تاکنون دولت در این خصوص مطرح کرده مثبت بوده است و نباید از این به بعد واردات کالا را به حساب بی‌برنامگی گذاشت بلکه نیاز داریم کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای را همچنان وارد کنیم.

وی گفت: پیش از آغاز توافق هسته‌ای جوی علیه ایران به وجود آمده بود که سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی دنیا را نسبت به هرگونه فعالیت در کشورمان بر حذر می‌داشت و آنان مایل نبودند در این اقتصاد حضور فعالی داشته باشند. اما اکنون با توجه به مثبت شدن نگاه‌ها، سرمایه‌گذاران و شرکای خارجی با خیالی آسوده راهی ایران شده‌اند تا فعالیت خود را آغاز کنند.

منبع:ایران

https://shoma-weekly.ir/0mNdGA