شهرستانها

تولیدگران زنجانی هنوز درگیر رکود هستند

مسئولین مدعی هستند که وضعیت بهتر شده است؛ ولی مشهود نیست و به صورتی نیست که شواهد نشان دهد که کارخانه‌ها با تمام ظرفیت و با حداکثر توان و ظرفیت قابل قبولی کار می‌کنند. خود صنعتگران رضایتمندی ندارند.
روح الله صمدی چند سالی است که دبیری حزب مؤتلفه اسلامی در استان زنجان را بر عهده دارد. وی که به شرایط این اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زنجان مسلط است در گفتگو با ما از حال و روز وضعیت تولید در این استان می گوید.

شرایط تولیدکنندگان استان زنجان در حال حاضر به چه صورتی است؟

مسئولین مدعی هستند که وضعیت بهتر شده است؛ ولی مشهود نیست و به صورتی نیست که شواهد نشان دهد که کارخانهها با تمام ظرفیت و با حداکثر توان و ظرفیت قابل قبولی کار میکنند. خود صنعتگران رضایتمندی ندارند.

با توجه به این صحبتها شما چگونگی حرکت به سمت خرید کالای ایرانی را ارزیابی میکنید؟

خرید کالای ایرانی نیاز به فرهنگسازی دارد. یعنی تولیدکننده باید اجناس و اشتیاق مصرفکننده را در نظر بگیرد. شما میدانید که درآمد قشر متوسط جامعه ما پایین است. اینها هزینهای نیست که بتوان با آزمایش و تجربه و خطا به فروش رساند. این فرهنگ متأسفانه در جامعه ما ایجاد شده است که اجناسی که خارجیاند مرغوب و بهترند و کارشان مطلوبتر است. در نتیجه شما پول را میدهید ودلتان نمیسوزد؛ ولی برخی اجناس داخلی اینطور نیستند. مصرفشان زیاد است مرغوبیتش کم است و خدمات پس از فروش مناسبی ندارند. یک صنعتگر ایرانی باید جنسی را به مصرفکننده ارائه دهد که از یک مرغوبیت مطلوبی برخوردار باشد که مردم استقبال کنند. دوم اینکه برای خریداران و مردم ایران باید این به عینه ملموس باشد که خرید شما از این اجناس باعث میشود که این پول در داخل هزینه میشود، باعث اشتغال میشود، جوانان به کارگیری میشود. واقعا این ذهنیت در جامعه باید به وجود بیاید که متأسفانه استحضار دارید که اینگونه نیست.

این فرهنگسازی باید از کجا آغاز شود؟

از صحبتهای بزرگان است که عامه مردم به دین ملکوک خودشان هستند. اخیرا اعلام کردند که یک ارقام قابل توجهی، بیتوجه به اینکه اعلام شده اکیدا گفتند که دولت نباید خرید خارجی بکند. جنس خارجی نباید وارد بکند باید از اجناس داخلی خرید کند. مثلا در جلسه شورای استان یکی از دوستان تعریف میکرد و میگفت یک سری نوشتافزار چینی خرید کردهاند و چیزهایی از این قبیل یا در تلویزیون چقدر اجناس خارجی تبلیغ میشود و اینها را باید چارهجویی اساسی بکنند. بعضی وقتها ببینید یک فرد خودش تولیدکننده است؛ ولی در منزل یا ماشینی که سوار میشوند یا چیزهایی از این قبیل همه وسایل خارجی هستند یک نهضت همگانی میخواهد یک کنترل دقیق میخواهد و از خود گذشتگی مسئولین را میخواهد که این امر صورت بگیرد که مردم به این باور برسند که خرید جنس داخلی باعث رونق اقتصاد جامعه آنها خواهد بود. رونق اشتغال جامعه آنها را تأمین خواهد کرد و در نتیجه اجناس داخلی را خریداری میکنند.

https://shoma-weekly.ir/Jxc04M