مجلس

توفیقات ما در مقاومت‌ها بیشتر بوده است

هرچه دولت بخواهد در مقابل زیاده‌خواهی‌های دشمن حالت انفعالی برخورد داشته باشد، بر زیاده‌خواهی‌های آنها افزوده خواهد شد. متاسفانه ما تصورمان بر این است که دولت به منظور مذاکره این بستر را فراهم کرده است. در مذاکرات به گونه‌ای بحث می‌شود که گویا مذاکره برای رسیدن به هدف مشخص نیست، بلکه خود مذاکره هدف شده است، گاهی حرکت‌ها و فعالیت‌ها به خاطر این است که صرفا مذاکره‌ای صورت گرفته است. با این شرایط نگران هستیم که ظرفیت‌های هسته‌ای کشور از بین برود و نهایتا این مذاکرات دستاوردی هم برای کشور نداشته باشیم.
روحالله عباسپور نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی در ارزیابی خود از روند مذاکرات هستهای ایران با گروه 1+5 با اشاره به زیادهخواهی آمریکاییها اظهار داشت: مقام معظم رهبری به دلیل شناخت عمیقی که نسبتبه دشمنان انقلاب اسلامی دارند، از همان ابتدا صریحا بیان کردند که من به طرف مقابل مذاکرهکننده و در راس آنها، آمریکا هیچ اعتمادی ندارم. زیرا آنها به کرات مشخص کردند که قابل اعتماد نیستند.

وی افزود: اگر ما یک نگاه کلی به گذشته داشته باشیم، در دوران دکتر مصدق وقتی صنعت نفت در ایران ملی اعلام شد، با یک تغییر رویکرد به سوی آمریکا، وی درخواست کمک از دولت آمریکا کرد و قول گرفت تا کار کارشناسی نفتی ایران را انجام دهند، اما آمریکاییها نهتنها حمایت مالی از ایران نکردند، کمک کارشناسی هم در امور نفت هم نکردند، بلکه بالعکس کودتای 28 مرداد را راهاندازی و مصدق را از اریکه قدرت پایین کشید و اردشیر زاهدی را برای سرکوب کابینه مصدق فرستاد. این یک صحنه از نتیجه اعتماد به آمریکاییها است.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس خاطر نشان کرد: البته از این قبیل صحنههای متعددی از بیاعتمادی ایرانیان به آمریکاییها وجود دارد؛ بارها از 2004 تا 2008 به کرات شاهد بودیم که کنگره آمریکا برای براندازی نظام جمهوری اسلامی بودجههای کلانی را به تصویب رساندند. همچنین در رابطه با همکاری ایران در قضیه عراق به دلیل خطرناکبودن صدام برای اولین بار با جمهوری اسلامی وارد مذاکره شدند، اما بعد دیدیم که دیپلماتهای ما را زندانی کردند یا به گفته جک استراو در بحث افغانستان زمانی که تکفیریها به دنبال حاکمیت بودند، در کوتاهکردن دست القاعده و کمک به مردم افغان، جرج بوش رئیسجمهور وقت آمریکا به ایران پشت پا زد.

نماینده مردم بوئین زهرا یادآور شد: هم اکنون نیز در لوزان به توافق میرسند که از صد میلیارد از پول ما، 7/4 میلیارد دلار به ایران بدهند، اما از طرفی با سعودالفیصل وزیر خارجه وقت عربستان مذاکره میکند تا یک مرتبه قیمت نفت را کاهش دهند و هم در فروش و هم در قیمت با کاهش مواجه میشویم. حتی در مصرف هزینههای کشور هم مداخله میکنند به طوری که در ازای پول نفت، میگویند که شما باید این پولها را در جهت دارو و غذا به خزانه واریز کنید و ما با نرمافزارهایی که در اختیار داریم آنها را کنترل و ردیابی کنیم، این گونه در امور ما میخواهند دخالت کنند.

وی ادامه داد: از طرفی سریع بعد از جریان لوزان، سی و دو شرکت ما با بانک تجارت تحریم کردند، اخیرا لایحهای را به کنگره بردند که تحریمهایی که باید سالانه تمدید میکردند یک مرتبه برای ده سال تمدید کردند. از این موارد متعدد، بسیار وجود دارد که نشاندهنده بدعهدی طرف مقابل است. حضرت امام (ره) درصحیفه نور فرمودند که اگر در مقابل دشمن یک قدم عقبنشینی کنید، دشمن چندین قدم به جلو میآید.

عباسپور تاکید کرد: به نظر میرسد که شرایط کنونی نیز همان مصداق سخن حضرت امام (ره) است، لذا هرچه دولت بخواهد در مقابل زیادهخواهیهای دشمن حالت انفعالی برخورد داشته باشد، بر زیادهخواهیهای آنها افزوده خواهد شد. متاسفانه ما تصورمان بر این است که دولت به منظور مذاکره این بستر را فراهم کرده است. در مذاکرات به گونهای بحث میشود که گویا مذاکره برای رسیدن به هدف مشخص نیست، بلکه خود مذاکره هدف شده است، گاهی حرکتها و فعالیتها به خاطر این است که صرفا مذاکرهای صورت گرفته است. با این شرایط نگران هستیم که ظرفیتهای هستهای کشور از بین برود و نهایتا این مذاکرات دستاوردی هم برای کشور نداشته باشیم.

وی افزود: رفتار دشمن در این مذاکرات حاکی از این است که آنها به دنبال حل مسئله هستهای نیستند؛ بلکه میخواهند ما را از دانش صلح آمیز هستهای محروم کند. لذا فراتر از مباحث هستهای نقطه نظراتی مطرح میکنند و میخواهند به بهانه صحبت با دانشمندان هستهای ما از آنها بازجویی کنند یا از مراکز بازدید نظامی و ظرفیتهای دفاعی کشور را از بین ببرند. اگر صداقتی در کار وجود دارد و بحث آنها حل مسئله هستهای است، دیگر بازجویی از دانشمندان هستهای چه معنایی دارد؟

این نماینده دور نهم مجلس ادامه داد: اگر بازجویی از دانشمندان هستهای ما توجیهپذیر هم باشد، بازجویی از عناصر و شخصیت نظامی کشور توجیهپذیر نیست! یا مطرح کردهاند که ما ظرفیت غنیسازی را برای کار تحقیقاتی شما تا حدودی باقی میگذاریم، همین موضوع ایجاد سوال میکند که چرا فردو تعطیل و نطنز در حد محدود فعال؟ مگر بحث تحقیقات مطرح نیست، چرا فردو در حد محدود فعال نباشد و نطنز تعلیق؟ این نشاندهنده آن است که آنها اگر بتوانند (که نمیتوانند) در دراز مدت حمله نظامی داشته باشند، از بین بردن نیروگاه نطنز برای آنها در دسترس است؛ ولی نیروگاه فردو این قابلیت را ندارد و نمیتوانند به راحتی از بین ببرند. والا اگر بحث تحقیقات مطرح است چه فرقی میکند که کدام نیروگاه فعال و دیگری تعلیق شود؟!وی تصریح کرد: تمامی نداشتن زیادهخواهیهای آمریکا و غرب، نشان میدهد که آنها قابلیت اعتماد را ندارند و طرف مقابل در مذاکره صادق نیست یعنی شما هرچه قدر انفعال نشان بدهید، مطالبات آنها در این زمینه بیشتر میشود، بنابراین بهتر است که ما بر مطالبات قانونی خود بایستیم، اگر قرار است که ما دانش هستهای را از دست بدهیم بهتر است که بر دانستهها و داشتههای هستهای تلاش کنیم. این عضو کمیسیون صنایع و معادن خاطر نشان کرد: در واقع آنها اگر بتوانند میخواهند تمام تاسیسات هستهای ما را از بین ببرند یا با نگاه عمیقتر آنها برای جلوگیری از تاثیرگذاری جمهوری اسلامی در عرصه بینالمللی بهدنبال عقب نگاهداشتن جمهوری اسلامی از چرخه توسعه هستند. لذا از دولت میخواهیم که هر کجا که در خواستهای غرب به خطوط قرمز تعدی میشود و منافع ملی آسیب میبیند، ایستادگی کند؛ زیرا تجربه نشان داده که توفیقات ما در مقاومتها بیشتر بوده است، تیم مذاکرهکننده بدانند که هم مردم و هم مجلس از آنها حمایت میکنند.

https://shoma-weekly.ir/BsCoaI