اقتصاد

توسعه صادرات نیازمند توجه به خواست بازار هدف است

عسگراولادی گفت: کیفیت محصولات و شیوه بسته‌بندی تولیدکنندگان ما متناسب با نیازهای بازار روسیه نیست. صادرکننده باید خواست بازار را در نظر بگیرد.
رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه گفت: صادرکنندگان ایرانی حساسیت‌های بازار روسیه را بشناسند، چون مردم روسیه درباره ویژگی‌های محصول حساس هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ اسدالله عسگراولادی گفت:بیشتر مسائل و چالش‌های مربوط به عدم تسهیل تجارت بین ایران و روسیه را ناشی از عملکرد خودمان می‌دانم. ما مشکل داریم. باید کیفیت بازار روس‌ها را در نظر بگیریم و تولید کنیم. البته شرایط ما روزبه‌روز بهتر شده است هرچند در چهار ماه اول سال جاری حجم صادرات ما کاهش پیدا کرده، اما در مردادماه بهتر صادر کردیم و امیدواریم در شش ماه دوم، به حجم بیشتری برسیم.

عسگراولادی گفت:کیفیت محصولات و شیوه بسته‌بندی تولیدکنندگان ما متناسب با نیازهای بازار روسیه نیست. صادرکننده باید خواست بازار را در نظر بگیرد. مارک روسی و شرح جزییات مربوط به کالا در بسته‌بندی به زبان روسی برای حضور و نفوذ در بازار روسیه یک ضرورت است. مردم روسیه به اینکه بفهمند یک محصول چه ویژگی‌هایی دارد حساس هستند. تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی هم باید این حساسیت‌ها را در نظر بگیرند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: دو سال پیش، سال شروع خبرهای خوش برای تجارت ایران و روسیه بود به‌ویژه در دوره‌ای که تنش‌های سیاسی بین روسیه و ترکیه به بالاترین اندازه ممکن رسید، این ایران بود که بازار روسیه آن را به‌عنوان یک صادرکننده مهم به این کشور شناخت.

وی افزود: صادرکنندگانی که البته در فرایند صادرات محصولاتش به کشور روس‌ها با مشکلاتی روبرو شد. بخشی از این مشکلات به دلیل عدم اقدام سریع دولت‌ها ایجاد شده بود، بخشی از آن ریشه در زیرساخت‌های صادراتی ایران داشت و بخشی دیگر به کنش‌های تجار بازمی‌گشت.

عسگراولادی اظهار داشت: البته مسائلی نظیر روابط بین‌بانکی و مسئله روادید هم از سوی طرف روسی به فرایند صادرات تحمیل می‌شد و در حال حاضر صدور روادید برای تجار ایرانی به کمتر یک هفته رسیده است. اگر تجار ایرانی از طریق اتاق مشترک ایران و روسیه دریافت روادید را دنبال کنند خیلی زود به نتیجه می‌رسند.

وی گفت: پیش‌ازاین دریافت روادید صرفاً برای گردشگران ایرانی راحت بود و بازرگانان باید برای دریافت ویزا یک ماه صبر می‌کردند، اما اکنون این مدت‌زمان به یک هفته رسیده است. برای گردشگران ایرانی که قصد سفر به شرق روسیه و سیبری را دارند، روادیدی وجود ندارد و آن‌ها می‌توانند بدون دریافت ویزا به این مناطق سفر کنند.

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه گفت:: عملکرد سفارت ایران در روسیه عالی است، سفارت ایران به هر روسی که خواستار سفر به کشورمان باشد در ۲۴ ساعت ویزا می‌دهد. کنسولگری ایران در آستارا خان، مسکو و قازان عملکرد خوبی در هدایت بازرگانان روسی دارد که امیدواریم دوام داشته باشد.

https://shoma-weekly.ir/pRh8lT