اقتصاد

توجه به صنایع کوچک گام های بلند برای اشتغال برخواهد داشت

شاید این کارت‌ها نتوانند بر صنایع بزرگ تأثیری بگذارند، اما با توجه به تحرک در بازار و خرید بیشتر مردم، احتمالا ً شاهد رونق در صنایع کوچک خواهیم بود.
در چند روز گذشته به دستور بانک مرکزی عرضه کارت‌های اعتباری رنگی عام در شعب بانکی کشور کلید خورده است، بر این اساس مشتریان می‌توانند با مراجعه به شعبه و تکمیل فرم‌های مربوط در باجه صدور کارت‌های اعتباری درخواست کارت اعتباری با هر مبلغی بین 10، 30 و 50 میلیون تومان را به بانک ارائه دهند. این فرایند مشابه فرایند درخواست وام از بانک است. اگر شما متقاضی دریافت کارت اعتباری 10 میلیون تومانی از بانک‌ها هستید در صورت انتخاب سررسید 36 ماهه باید در هر ماه مبلغی حدود 350 تا 360 هزار تومان در قالب قسط به بانک پرداخت کنید؛ در موارد کارت‌های اعتباری 30 و 50 میلیون تومانی نیز با سررسید 36 ماهه اقساط به‌ترتیب یک میلیون و یک میلیون و 800 هزار تومان است. امکان استفاده کارت‌های اعتباری عام در تمام دستگاه‌های فروشگاهی وجود دارد و مشتریان می‌توانند با استفاده از آن کالا و خدمت مورد نیاز خود را خریداری کنند. این کارت‌ها امکان نقدشوندگی از دستگاه‌های خودپرداز را ندارد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن در مورد تأثیر این کارت‌ها بر کاهش رکود حاکم بر اقتصاد کشور گفت: معتقدم عرضه این کارت‌ها برای اقتصاد کشور مفید است. چراکه در حال حاضر رکود اقتصادی بر کشور حاکم است و این کارت‌ها می‌توانند باعث ایجاد تحرک در بخش‌های مختلف اقتصادی شوند.

علاء‌الدین میرمحمد‌صادقی، عضو هیات نظارت حزب موتلفه اسلامی به مشکلاتی که صنایع و بنگاه‌های کوچک این روزها گرفتار آن هستند، اشاره کرد و اظهار داشت: شاید این کارت‌ها نتوانند بر صنایع بزرگ تأثیری بگذارند، اما با توجه به تحرک در بازار و خرید بیشتر مردم، احتمالا ً شاهد رونق در صنایع کوچک خواهیم بود.

بنیانگذار سازمان اقتصاد اسلامی درباره تأثیر این کارت‌ها بر افزایش نقدینگی هم عنوان کرد: با توجه به اینکه تلاش شده تا راه‌های نقد کردن این کارت‌ها مسدود شود، گمان نکنم تأثیری بر رشد نقدینگی در جامعه داشته باشد، چراکه این کارت‌ها به عبارتی نسیه است. پولی در کار نیست و این کارت‌ها تنها به عنوان یک سند در اختیار افراد قرار می‌گیرد، لذا نقدینگی را افزایش نمی‌دهد.

این فعال اقتصادی صدور این کارت‌ها را راه‌حل مناسبی برای خروج از رکود برشمرد و افزود: از آنجایی که بخش متوسط و همچنین متوسط به بالای جامعه می‌توانند با تهیه این کارت مایحتاج زندگی خود را تهیه کنند و بازپرداخت آن هم به صورت قسطی است، می‌توان به خروج از رکود امیدوار بود، چراکه خرید و فروش در بازار با این کارت‌ها رونق خواهد گرفت.

میرمحمدصادقی یکی از نکات منفی این کارت‌ها را میزان سود بازپرداخت آن را اعلام کرد و اظهار داشت: بازپرداخت این کارت‌ها برای قشر ضعیف جامعه آن هم در شرابط بد اقتصادی فعلی غیرممکن به نظر می‌رسد و گمان نمی‌کنم که قشر مستضعف جامعه بتوانند از این کارت‌ها بهره ببرند و نمی‌توانند با کمک این کارت‌ها چاره‌ای برای مشکلات خود بیابند که این خود یک عامل منفی درباره صدور این کارت‌هاست.

وی در پایان این گفت‌و‌گو یکی از راه‌های پیشرفت کشور و همچنین نجات اقتصاد کشور از شرایط فعلی را توجه به صنایع و بنگاه‌های کوچک دانست و بیان کرد: دولت باید توجه بیشتری به این بخش کند و اگر سرمایه‌ای دارد به این بخش منتقل کند تا باعث تحرک آنها شود، چراکه اگر اینها را فعال کنیم، به اشتغال و تولید کمک کرده‌ایم و قدم بزرگی برای مبارزه با بیکاری برداشته‌ایم و حتی می‌توان برای صادرات هم به این بخش تکیه کرد و صدور این کارت‌ها اگر بر نحوه استفاده آن نظارت شود، می‌تواند این بخش را فعال کند.

https://shoma-weekly.ir/XwbhZ8