زنان

توجه به زن و مدیریت خانواده

'از آنجا که خانواده بنیاد جامعه است ، همه قوانین و مقررات و برنامه‏ریزی های مربوطه باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده،پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی برپایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد'.
اعظم نصیری- خانواده یکی از قدیمی ترین نهادهای اجتماعی و سنگ بنای جامعه بوده و در جوامع مختلف دارای نقش، پایگاه و منزلت وی‍ژه ای است به گونه‌ای که هیچ جامعه بشری بدون خانواده برپا نمانده و نمی‌ماند.
اصل دهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به این موضوع مهم پرداخته و صراحت دارد :'از آنجا که خانواده بنیاد جامعه است ، همه قوانین و مقررات و برنامه‏ریزی های مربوطه باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده،پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی برپایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد'.
در موضوعات مربوط به بانوان آنچه که در درجه نخست اهمیت قرار دارد،'خانواده' است؛ و نقش زن به عنوان عضوی از خانواده از همه‏ نقش هایی که می تواند ایفاء کند اهمیتش بیشتر است.
تلاش برای رفع موانع تحکیم خانواده با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب در این خصوص از جمله موارد مهمی است که می تواند باعث ترغیب جوانان به تشکیل خانواده سالم شود.
رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرموده اند' الگوی متعالی زنان که اسلام مطرح می کند کسی است که همزمان دارای مقام معنوی ، جهادی ، انقلابی و مقام اجتماعی یعنی همسری و مادری در تربیت انسان والا باشد'.
اسلام برای تشکیل خانواده سالم و با نشاط در جامعه بیشترین رهنمودها و تشویق ها را دارد و تشکیل خانواده را به عنوان یکی از ارکان مهم حفظ امنیت و حرمت زنان بیان کرده است.
در همین زمینه آیت الله جوادی آملی در باره توجه و اهتمام زنان به امور خانواده و وظیفه حساس مادران می گوید : مبادا ارزش های مادی و عادی، مقام والای مادری را به دست نسیان بسپارد و آن را کمتر از کارهای دیگر وانمود کند و خانه داری و مدیریت داخلی خانواده که رکن اصیل جامعه اسلامی است، کم رنگ شود.
مدیران و برنامه ریزان کشور باید به گونه ای سیاست گذاری کنند که اولا زنان شاغل با حفظ نقش اصلی خود یعنی مادری و همسری اگر ضرورتی را احساس کردند، شاغل شوند و اشتغال آن ها طوری باشد که به ارزش های خانوادگی شان آسیب نرساند. به عنوان نمونه شغل آن ها سخت و سنگین و برخلاف روحیات زنانه نباشد که به کانون خانواده آسیب برساند یا این که به لحاظ کمی طوری نباشد که زنان مثل مردان کار کنند بلکه شغل آن ها به صورت پاره وقت یا نیمه وقت باشد تا آن ها به وظیفه مادری و همسری خود نیز برسند. علاوه بر آن، از زنانی که شاغل نیستند و به امر خانه داری مشغول اند باید حمایت شود و طبق تاکید رهبری به لحاظ امور اقتصادی آنان باید آن قدر امنیت خاطر داشته باشند که کمتر رغبتی برای اشتغال داشته باشند.
 تامین امنیت عاطفی و اقتصادی زنان از شاخصه های مهم و ویژه فرهنگ اسلام است که در آیات الهی و به تبع آن در فقه به آن تاکید شده است.فرهنگ سازی در خصوص محبت زوجین به یکدیگر در فیلم های تلویزیونی و سینما به جای فیلم های خشن که بی مهری را القاء می کنند و همچنین پیشگیری از تبلیغات گسترده رسانه ها برای روی آوردن جوانان به ازدواج موقت به جای تسهیل و آسان کردن ازدواج دائمی و حمایت اقتصادی دولت از زنان شاغل که وظیفه صیانت از فرزندان و خانواده را به دوش می کشند از مهمترین عوامل حفظ کیان خانواده بر شمرد.اگر چه نفوذ فرهنگ غرب در کشورهای اسلامی باعث تضعیف بنیان خانواده شده اما ترویج برخی از مسایل غلط از طریق رسانه ها نیز به این موضوع دامن زده است .تمامی مراکز فرهنگ ساز اعم از مدرسه ، دانشگاه و رسانه های صوتی و تصویری و نوشتاری در تحکیم و یا تضعیف این نهاد مقدس تاثیر گذارند و لذا باید علاوه بر بررسی تاثیرات منفی فرهنگ غرب، به خوراک های فرهنگی نهاد های فوق نیز توجه داشت و لازم است مسئولان فرهنگی نظام دائما در حال رصد باشند که خودشان نیز ندانسته به دام الگوهای وارداتی نیفتند.مهمترین عاملی که بین افراد خانواده، رأفت، گذشت و ایثار را زنده می‏کند، تجلی روح مادر است ، زیرا پدر ، عهده‏دار کارهای معیشتی و اجرایی جامعه کوچک ، یعنی خانواده بوده و اساس خانواده که بر مهر، وفا و پیوند، پی‏ریزی شده به عهده مادر است بنابراین توجه به نقش زن در جامعه و در نهاد کوچک ولی پر اعتبار خانواده از اهمیت بسیار والایی برخوردار است و لزوم توجه به این نهاد می بایست در دستور کار کلیه نهادهای علمی ،عملی ،فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی  جامعه ی اسلامی قرار گیرد.

*کارشناس ارشد مطالعات زنان و خانواده

https://shoma-weekly.ir/1t6vID