ورزش

توانایی قرار گرفتن در میان برترین‌های جهان را داریم

اگر وضعیت قابل قبولی برای ملی‌پوشان فراهم شود به طور حتم همانند المپیک لندن، ایران با سهمیه کامل در المپیک ریو شرکت خواهد کرد. شرط حضور با تمامی نفرات در المپیک ایستادن در میان 6 تیم برتر مسابقات جهانی آمریکا است که وزنه برداران ایران توانایی قرار گرفتن در میان برترین تیم‌های جهان را دارند
دو سال پیش بود که بهادر مولایی در دسته فوق سنگین مسابقات وزنهبرداری جهان در وروتسواف لهستان توانست مدال نقره آن رقابتها را به دست آورد. او در رکوردگیری بازیهای آسیایی 2014 با مصدومیتی شدید مواجه شد اما این پایان کار او نبود و مولایی در حالی که از ناحیه زانو، با مصدومیتی شدید مواجه بود، با همین وضعیت راهی بازیهای آسیایی شد و حتی به روی تخته رقابتها نیز رفت و با حریفانش به رقابت پرداخت.

وضعیت مصدومیتت به کجا کشید و تا چه زمان از میادین دور هستی؟

بعد از اینکه زانوی مصدومم را عمل کردم نزد پزشک رفتم تا آن را معاینه کند. او گفت که 4 هفته با دو عصا راه برو و بعد از آن بیا تا مجددا معاینه‌ات کنم. اگر وضع زانویت بهتر شده بود تک عصا باش. فکر کنم تا 2 ماه آینده نتوانم سمت وزنه‌برداری بروم.

مخارج عمل و بهبودت را فدراسیون تقبل کرد؟

11 میلیون تومان هزینه جراحی پایم شد که فدراسیون حاضر به پرداخت آن نشد و در نهایت کمیته ملی المپیک پول عملم را داد. جالب این بود که من در اردوی تیم ملی مصدوم شدم و فدراسیون قبول نکرد حتی یک ریال از هزینه‌هایم را پرداخت کند.

تا چه اندازه امیدواری تا در مسابقات جهانی هوستون آمریکا برای تیم ملی وزنه بزنی؟

من برنامه 5 سال آینده خود را نوشته‌ام. پس از اینکه به طور کامل خوب شدم دوباره تمریناتم را آغاز خواهم کرد تا به دوران اوج بازگردم. البته در این میان فدراسیون نقش حیاتی دارد و بایستی به من و دیگر وزنه‌برداران کمک کند و شرایط خوبی در اردوهای تیم ملی برقرار کند. مطمئن هستم اگر دغدغه خاصی نداشته باشم می‌توانم بهترین عملکرد را در مسابقات قهرمانی جهان آمریکا و پس از آن بازی‌های المپیک ریودوژانیرو از خود ارائه دهم.

در رقابت‌های جهانی آمریکا می‌توانیم سهمیه کامل حضور در المپیک را به دست آوریم؟

همه چیز بستگی به حمایت فدراسیون و وزارت ورزش از وزنه‌برداران دارد. الان اطلاع دقیقی از عملکرد فدراسیون ندارم و فقط می‌دانم که نشستی بین فدراسیون و کمیته ملی المپیک برای پیشرفت رشته وزنه‌برداری برگزار شده است. اگر وضعیت قابل قبولی برای ملی‌پوشان فراهم شود به طور حتم همانند المپیک لندن، ایران با سهمیه کامل در المپیک ریو شرکت خواهد کرد. شرط حضور با تمامی نفرات در المپیک ایستادن در میان 6 تیم برتر مسابقات جهانی آمریکا است که وزنه برداران ایران توانایی قرار گرفتن در میان برترین تیم‌های جهان را دارند.

بهداد سلیمی با از دست دادن مدال طلای رقابت‌های جهانی قزاقستان این فرصت را به او داد که در آینده بتواند برترین وزنه‌بردار دسته فوق سنگین ایران باشد؟

زمانی که سلیمی نتوانست مانند گذشته طلا بگیرد به این موضوع فکر کردم که بعد از این من و بهداد بایستی به گونه‌ای کار کنیم که اجازه ندهیم مدال طلای 105+ نصیب روس‌ها یا کشور دیگری شود. ما دو نفر بایستی در آینده با آمادگی بالایی به مصاف حریفان برویم و تلاش کنیم تا مدال‌های طلا و نقره نصیب ایران شود.

در هر صورت از این اتفاق خوشحال شدی؟

به هیچ وجه . اتفاقی که در مسابقات جهانی قزاقستان افتاد زنگ خطری بود که برای ایران به صدا در آمد. اینکه من یا بهداد بهترین وزنه‌بردار فوق سنگین جهان باشیم در اولویت نخست نیست و در مرتبه دوم قرار دارد. آن چیزی که مهم‌تر است آن است که نگذاریم در المپیک ریو برزیل مدال طلای 105+ که در چند المپیک اخیر نصیب ایران شده است را کشور دیگری به دست آورد. بنابراین تلاشم این است که تمریناتم را با جدیت خاصی شروع کنم تا خیلی زود به دوران خوبم بازگردم و تلاش کنم تا مانع قهرمانی وزنه‌بردار کشور دیگری در وزن خودم باشم مگر اینکه آن وزنه‌بردار هموطنم بهداد سلیمی باشد. او دوست من است. من برای بهداد احترام خاصی قائل هستم او را همچون برادر بزرگتر خودم می دانم.

فکر نمی کنی با توجه به مصدومیت و دوری از میادین از شرایط مسابقه دور شده ای؟

می‌خواهم با سخت‌گیری تمریناتم را انجام دهم. اگر در وزنه‌برداری سخت گیری نباشد وزنه‌بردار هر روز از فشار تمریناتش کم می‌کند و در نهایت از آن شرایط آمادگی فاصله می‌گیرد. البته فقط بحث تمرینات نیست. رعایت نظم و انضباط درون اردویی هم سختی های خاص خودش را دارد.

اکثر ورزشکاران ما از شرایط مالی خود ناراضی هستند،‌این شرایط برای وزنه برداران هم هست؟

حمایت از وزنه‌برداران کم است. ما تنها منبع درآمدمان مسابقات تیم ملی و رقابت‌های لیگ برتر است. اگر وزنه نزنیم نمی‌توانیم از پس هزینه‌های خود بربیاییم. ولی متاسفانه میزان پولی که به ما داده می‌شود متضمن آینده ما نیست. امیدوارم که در آینده بودجه مناسبی به وزنه‌برداری اختصاص یابد تا شاهد رشد بیشتر این ورزش باشیم. باور کنید هزینه‌های ورزش ما زیاد است و بایستی به خوبی از لحاظ مالی حمایت شویم تا در مسابقات جهانی و المپیک موفق باشیم.

https://shoma-weekly.ir/mPAR97