زنان

توافقی که به ضرر زن‌هاست

برآیند هر توافقی، خوب نیست و طلاق توافقی هم از این قاعده مستثنی نیست. بدون شک این آسیب‌ها برای زنان به‌دلیل مختصات روحی و شرایط اجتماعی‌شان متفاوت‌تر از مردان است؛ بنابراین آنها در جریان این توافق دچار آسیب‌های جدی‌تری می‌شوند البته باید گفت غلبه احساساتی نظیر سرزنش، حسرت و پشیمانی ماحصل طلاق توافقی که با توجه به مختصات ذکرشده ممکن است زنان را به مرز افسردگی بکشاند
سپیدهسادات طباطبایی- درست به آسانی سرکشیدن یک لیوان آب خوردن بود، وقتی فهمیدیم تفاهم نداریم، تصمیم گرفتیم صبح اول وقت کار را یک سره کنیم، ساده بود، مذاکره کردیم و بعد هم برای اولین بار در تمام روزها و ساعتهای مشترکمان به تفاهم رسیدیم که فاتحه همه اشتراکاتمان را در زندگی بخوانیم، آن شب ما هر دو خودمان را بالاتر از هر مشاور و هر محکمهای میدیدیم...

روزنامه را ورق زدم، به صفحه وسط آگهیها که رسیدم از تعجب خشکم زد. در بین آگهیهای مختلف در کنجی از صفحه این تبلیغ جاخوش کرده بود: طلاق توافقی در کوتاهترین زمان ممکن، برای اغناء حس کنجکاوی تلفن را برداشتم و زنگ زدم، واقعا ساده بود و فوری، همه چیز در یک محضرخانه اتفاق میافتاد و طبیعتا از شاهد طلاق تا جاریکننده صیغه در یک جا جمع بودند و طی یکی دو ساعت به آسانی سایه زن و مرد از سر یک زندگی کم میشد و حتما این وسط میماندند بچههایی که سهم آنها از این توافق، تنهایی بود.

آنچه روایت شد، مشروحی از جداییهای بسیار ساده بود، جدایی که بهمعنای پایان یک زندگی تلقی میشود. افزایش چشمگیر آمار طلاق آن هم از نوع توافقیاش آنقدر درکشور ما زیاد شده که در اقدامی درخور تقدیر توسط متولیان امر، حکم طلاق توافقی بدون مشاوره ممنوع شد.

به هرحال سهولت در فروپاشی یک خانواده، آسیبهای بسیاری را برای افراد و سپس اجتماع درپی خواهد داشت، تا همین چند وقت پیش برای اینکه زوجی از یکدیگر طلاق بگیرند آنقدر باید پلههای دادگاه را بالا و پایین میکردند و به اصطلاح زمانی طولانی در دادگاه برای انصال زندگی سپری میشد که در نهایت طرفین فرصت فکرکردن پیدا میکردند و ممکن بود از میان معرکه طلاق دوباره بذر یک زندگی با نگرشی تازه بینشان کاشته شود؛ اما حالا افزایش طلاق توافقی، بیش از هرچیز امنیت روانی زنان را نشانه رفته است، ازدیاد تعداد زنان سرپرست خانوار که با گذشت از حقوق خود در قبالگرفتن حضانت فرزند یا اموری از این دست جدا شدهاند، محصول این نوع از انفصال در یک زندگی است. بدون تردید در طلاق توافقی آسیبهای ناشی از جدایی بسیار پیچیدهتر از جداییهایی است که روال قانونی خود را طی میکند، هرچند که در باور عامه تاکید بر این است که چون در طلاق توافقی، درگیری میان زوجها کمتر از طلاقهای غیرتوافقی است؛ پس طلاق توافقی تبعات کمتری دارد و زوجها بهتر است بدون کشمکش بر سر طلاق به توافق برسند! اما این باوری اشتباه است؛ زیرا گرچه در طلاق توافقی رفتارهای پرخاشگرانه کمتر است، ولی آسیبهای ناشی از طلاق همچنان پابرجاست؛ ضمن اینکه برآیند هر توافقی، خوب نیست و طلاق توافقی هم از این قاعده مستثنی نیست. بدون شک این آسیبها برای زنان بهدلیل مختصات روحی و شرایط اجتماعیشان متفاوتتر از مردان است؛ بنابراین آنها در جریان این توافق دچار آسیبهای جدیتری میشوند البته باید گفت غلبه احساساتی نظیر سرزنش، حسرت و پشیمانی ماحصل طلاق توافقی که با توجه به مختصات ذکرشده ممکن است زنان را به مرز افسردگی بکشاند. اکنون اما با آوردن قید مشاوره در طلاق توافقی درحقیقت تا حدودی امید و امکان بازگشت به زندگی مشترک ایجاد میشود، مشروط بر آنکه این مشاورهها ذبده و بیشائبه باشند تا بتوانند از جدیترین معضلات جامعه ایرانی جلوگیری کند.

https://shoma-weekly.ir/KXFv0Q