شهرستانها

تنفس هوای سالم در سواحل شمالی!

غالب افرادی که از سفر به استانهای شمالی کشور باز می‌گردند، از وضعیت فرهنگی و هنجارشکنانه حاکم بر سواحل گله‌مند هستند و اینکه هیچ‌گونه نظارنی بر این رفتار‌ها صورت نمی‌گیرد.
صفت الله صالحی- غالب افرادی که از سفر به استانهای شمالی کشور باز میگردند، از وضعیت فرهنگی و هنجارشکنانه حاکم بر سواحل گلهمند هستند و اینکه هیچگونه نظارنی بر این رفتارها صورت نمیگیرد.

لیکن در سفری که چندی قبل به یکی از شهرهای شمالی داشتم تقریبا عکس این قضیه برایم رخ داد و انسان متوجه وجدانهای بیدار میشود. عصر روزی از روزهایی که در محل اقامتمان (قاضی محله) بودیم به سمت ساحل حرکت کردیم که حدود پانزده دقیقه فاصله داشت.

وقتی به ساحل رسیدیم تقریبا اولین چیزی که مشاهده کردیم خلوتی ساحل و پس از آن فضای فرهنگی مناسب و متفاوت با سایر سواحل بود و نیروهای انتظامی و حتی ناجیان غریق حاضر در ساحل نیز مدیریت شده در گوشه و کنار حضور داشتند، لیکن برخورد قهری با کسی نداشتند و در کنار این محاسن وجود بازارچه ساحلی و ایجاد نمازخانه ساحلی برای آقایان و خانمها بود و محوطهای نیز جهت برگزاری نماز جماعت مفروش شده بود و از چند دقیقه مانده به نماز مغرب توسط روحانی با صفای مرکز فرهنگی، برگزاری نماز جماعت در ساحل به اطلاع حاضرین رسانیده میشد و در قسمتی دیگر نیز یک بازارچه ساحلی در کنار دریای شهر «رودسر» با قیمتهای تقریبا مناسب مشاهده میشد.

پس از استفاده از آب ولرم و تمیز دریا توفیق یافتم در نماز جماعت ساحل در فضای باز شرکت نمایم. چهار صف از آقایان در سنین مختلف و ۳ ردیف از خانمها از این محیط با صفا در کنار ترنم موجهای ساحلی، نماز جماعت اقامه شد و از نکات جالب این مراسم پرده خوانی جالب این روحانی باصفا بود که پیرامون سلامت بدن و نیازهای انسان به حفظ سلامت روح در کنار آن بود و در پایان نیز جایگاهی برای برگزاری جنگ شادی پیش بینی شده بود که برای بنده توفیق حضور در آن نبود لیکن این برنامه نیز با محتوای فرهنگی مناسبی برگزار میشد.

از نکات برجسته این ساحل هماهنگی مسئولین شهرستان رودسر و نهادهای منطقه بود تا الگوی مناسبی از یک ساحل پاک در کنار استفاده از وسائل تفریحی همانند قایق سواری و جت اسکی و سایر امکانات را فراهم مینمود که جا دارد به سهم خودم به عنوان یک مسافر سرزمینهای شمالی قدردانی نمایم.

*قائم مقام دبیر حزب موتلفه اسلامی قزوین

https://shoma-weekly.ir/fHqYwH