اقتصاد

تقویت اقتصاد با دست دشمن نشان از خامی است

همین پول‌هایی که از برجام می‌گیریم نبریم جاهای دیگر خرج کنیم. در اقتصاد و کشاورزی‌مان بیاوریم. بیاییم اقتصادمان و کارخانه‌هایمان را و مملکت را راه بیندازیم. افراد بیکار جامعه را سرکار بگذاریم، کاسب و مشغول کنیم و دل خوششان کنیم تا رشد کنیم.
امیر حسینزاده - مقام معظم رهبری همچنان در حال هشداردادن راجعبه اقتصاد مقاومتی هستند. هشدارهای ایشان پس از برجام رنگ دیگری به خود گرفته است. شاید برای حضور سرمایهگذاران خارجی باید بیش از اینها تدبیر کنیم و تنها امید به آنها نبندیم. باید به اقتصاد داخلی خود هم توجه و آن را مقاوم کنیم. با اصغر رخصفت عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در این زمینه گفتگو کردهایم.

نکتهای که مقام معظم رهبری فرمودند این است که در مقابل ما یک جبهه دشمنی در اقتصاد، فرهنگ و آسیبهای اجتماعی وجود دارد و فرمودند که دشمن لبخند میزند؛ اما مواظب باشید که پشت لبخند چیست. اینکه پشت لبخند دشمن چه وجود دارد را چطور تحلیل کنیم؟

پشت لبخند دشمن بهزانو درآوردن مملکت، نظام و مردم وجود دارد. فقط باید دید ولایی داشت که این را ببینند. متأسفانه بعضی از این آقایان این لبخندها را به فال نیک میگیرند و مقام رهبری هم فرمودند که اینها کسانی هستند که از پشت به ما خنجر میزنند.

نکتهای که وجود دارد این است که نسبت به دشمن بعد از برجام یک خوشبینی وجود دارد و حالا که برجام اتفاق افتاده است گویا ارتباط ما با آنها هم دوستانه خواهد بود. نظر شما در این زمینه چیست؟

من معتقدم اگر بخواهیم راه نجات را پیدا کنیم باید از فرمایشات آقا پیروی نماییم. ما نباید به دشمن دل خوش باشیم. باید دستمان را به زانوی خود بگیریم و درباره اقتصاد مقاومتی همانطور که مقام رهبری فرمودند «شما هرکاری هم که بخواهید انجام دهید باید اقتصاد خود را قوی کنی که مقابل دشمن اظهار ضعف نکنید». متأسفانه بعضیها همانطور که شما هم اشاره نمودید علاقمند هستند و دلشان میخواهد با اینها رابطه برقرار نمایند و داد و ستد داشته باشند. در هر حال اینها با نظر ولی فقیه موافق نیست. البته باید داد و ستد و ارتباط داشت؛ ولی همانطور که ایشان هم فرمودند نباید به لبخندهای اینها دل خوش کرد.

نکته همین است. الان شرایط به گونهای شده که عدهای از سرمایهگذاران خارجی در ایران قراردادهایی میبندند که در ظاهر از نظر اقتصادی برای ما خوب است. آیا در باطن هم قراردادهای خوبی است و در آینده به نفع کشور ما خواهد بود یا خیر؟

این بستگی به رفتار و برخورد مسئولین و نظام دارد. اگر مسئولین نظر ولی فقیه را مدنظر داشته باشند، ما خسارت نمیبینیم و اگر نداشته باشند هرچند که در ظاهر این أیاب و ذهابشان برای ما مفید باشد؛ ولی در واقع مفید نیست. ما نباید به دشمن دلخوش کنیم. باید اقتصاد، کشاورزی و امور فرهنگیمان را خود به ثمر برسانیم. اگر بخواهیم با دست دشمن اقتصاد خود را تقویت نماییم این خامی و خواب خرگوشی است.

بعد از اجراشدن برجام، اینکه مدام از کشورهای دیگر رفت و آمد دارند، آیا این با اقتصاد مقاومتی تداخل ندارد؟

تداخل دارد. کار درست و صحیح این است که باید دولت حرف گوش کند، عمل کند و دورو نباشد یا اینکه شمشیرش را از رو ببندد. نه تنها دولت بلکه همه مردم و مسئولین باید همینطور باشند. گوشکردن به فرمایشات رهبری هم خیر دنیا و هم خیر آخرت برایشان دارد و اگر هم گوش نکنند خسرالدنیا و الآخره هستند. و اگر روزی بخواهند گوش به فرمان استکبار جهانی باشند آن روز ذلت ما هست.

ایشان در فرمایشات خود فرمودند که اگر اقتصاد کشور را از درون مقاوم کنیم عمده مشکلاتمان مثل بیکاری و رکود و تورم از بین میرود و اینکه از درون اقتصادمان را مقاوم کنیم یعنی چه؟ و باید چه کاری انجام دهیم؟

یعنی همین پولهایی که از برجام میگیریم نبریم جاهای دیگر خرج کنیم. در اقتصاد و کشاورزیمان بیاوریم. بیاییم اقتصادمان و کارخانههایمان را و مملکت را راه بیندازیم. افراد بیکار جامعه را سرکار بگذاریم، کاسب و مشغول کنیم و دل خوششان کنیم تا رشد کنیم.

رهبری فرمودند مسئله اساسی مقاومسازی کشور در اقتصاد است که دشمن از طریق اقتصاد نتواند خواسته خود را تحمیل نماید. این خواسته اقتصادی دشمن چیست؟

اقتصاد دشمن همین اموال و جنسها است، همین قراردادهایی است که الان میبندند و باعث رونق و رشد اقتصاد فرانسه، آلمان و ایتالیا است. مثالی داریم که میگوید هیچ گربهای برای قربت الی الله موش نمیگیرد. اینها برای بلعیدن ما آمدهاند، برای کمک به ما نیامدهاند، نیامدهاند که کارخانههای ما را راه بیندازند، نیامدهاند که اقتصاد ما را راه بیندازند، آمدهاند که ما را چپاول کنند و بروند. خدا یک دید باز به مسئولین بدهد که حرف گوش کنند.

بنابراین برجام و این همه تلاشی که انجام دادند چه فایدهای دارد؟

برجام برای کلیات است. یک مسئلهای است که اگر آن تحریمهایی که ما داشتیم برداشته شود، گشایشی میشود. ما آن گشایش را رد نمیکنیم. ما باید به نحو احسن از این گشایش بهرهبرداری کنیم. مقام رهبری هم حرفشان همین است که از این پولهایی که به کشور میآید و امکاناتی که در اختیارتان است بهرهبرداری صحیح کنید و بهرهبرداری ناصحیح نشود. ناصحیح این است که صاف در دامان فرانسه برود. یکی از دوستان میگفت 8000 کارگر فرانسوی را با این قراردادهای خود میخواهند سرکار ببرند و فکر کارگرها و کارخانهها و مسائل داخلی خود ما نیستند. این کاری که میخواهیم برای خارجیها انجام دهیم بیاییم برای خودمان کنیم.

مشکل کجاست که دولت در کشور خودمان کاری انجام نمیدهد و چرا به تولید رسیدگی نمیشود؟

بحث مفصلی دارد که مصلحت نیست بحث آن را باز کرد و بیانش کرد. بعضیها دنبال نظرات خود هستند، دنبال نظرات رهبری نیستند. از روزی که رئیسجمهور محترم آمده کدام برنامه اقتصادی را در کشور پیاده کرده است؟ هیچ کاری انجام نداده است. ستاد اقتصاد درست کردند و شخص دوم بعد از رئیسجمهور رئیس ستاد شده است. رئیس کار اقتصادی شده است، همهاش حرف است ما تا امروز عمل ندیدهایم.

https://shoma-weekly.ir/D8VKvz