شهرستانها

تفکیک کردستان عراق برای تحقق نقشه آمریکا است

مقام معظم رهبری در 29/10/1392 در جمع مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی فرمودند: «عده‌ای تکفیری بجای توجه به رژیم خبیث صهیونیستی به اسم اسلام و شریعت اکثر مسلمانان را تکفیر می‌کنند و زمینه‌ساز جنگ و خشونت واختلاف می‌شوند و به همین علت وجود این جریان تکفیری مژده ای برای دشمنان اسلام است.» با این وضع آیا کسی می‌تواند تردید کند که وجود این جریان و پشتیبانی مالی و تسلیحاتی از آن کار دستگاه‌های امنیتی و خبیث دولتهای استکباری و دست نشاندگان آنها نیست؟
عباس پناهی - جلیل مهدی عراقی از چهره های سرشناس سیاسی کردستان است که سالها است دبیری حزب موتلفه اسلامی در استان کردستان را بر عهده دارد. با وی درباره تحولات این روزهای عراق و عملکرد گروه بارزانی در کردستان عراق گفتگو کرده ایم.

* وضعیت کردستان عراق با تهاجم داعش به کشور عراق را چگونه ارزیابی می‌کنید به نظر شما آیا کردهای عراق به حضور داعش روی خوش نشان خواهند داد؟

وضعیت سیاسی و امنیتی کنونی کشور عراق در پی یورش تروریست‌های داعش به این کشور فرصتی را در اختیار اقلیم کردستان عراق قرار داده تا سهم خود را از قدرت سیاسی مرکزی افزایش دهد یا به سودای خود جامه عمل بپوشاند. کردها به بهانه حضور این گروهک و آزادسازی شهر کرکوک تمام نیروهای مستخدم در تاسیسات مهم "کرکوک و بای حسن" را بیرون کرده و کردها را جایگزین این افراد نمایند و با ظرفیت این دو حوزه نفتی به میزان 450 هزار بشکه نفت و سوء استفاده ترکیه از اختلاف خویش با دولت مرکزی و حمایت عربستان از داعش ، به تعلیق در آوردن حضور وزیران کرد، در همکاری با دولت نوری المالکی از سوی بارزانی آنچنان واضح بود که نوری المالکی در 19 تیر ماه در یک برنامه تلویزیونی دولت خود مختار منطقه اقلیم کردستان را به همکاری با تکفیریهای تروریست متهم نموده و گفت: شهر اربیل به پایگاه تروریستهای داعشی، بعثی و القاعده تبدیل شده است و ما نمی‌توانیم در این باره سکوت بکنیم. چون که عراق با بحران بوجود آمده و نبود اجماع میان گروههای قومی مذهبی اش برای انتخاب رئیس مجلس و نخست وزیر روبرو است.

این مرحله خطرناک و خلاء سیاسی با اقدام مسعود بارزانی که طی یک نامه سرگشاده به مردم عراق راه حل بحران کنونی عراق را دستیابی همه گروههای سیاسی و طوایف کشور به قدرت دانسته و این مطلب شبیه مطالب گفته شده توسط نیچروان ، بازرگانی که در باره خود مختاری مناطق سنی نشین مطرح کرده بود گویای این امر است که سودای سیاسی کردها در عراق و تلاش برای برگزاری همه پرسی استقلال در منطقه اقلیم کردستان و فشار به دولت مرکزی برای گرفتن امتیازهای تازه و تسلط بر مناطق بیشتر نمایان شده است. این بازی از هر دو طرف برد را برای بارزانی و منطقه اقلیم دار پی داشته و می‌تواند دارای عواقب نظیر نخست سلطه بر مناطق نفت خیز عراق اقلیم کردستان در برابر دولت مرکزی قدرت بیشتری از نظر سیاسی اقتصادی و نظامی باشد. دوم اینکه با حفظ یکپارچگی عراق و باقی ماندن اقلیم کردستان وزن سیاسی این گروه نیز افزایش می‌یابد. و سوم در صورت خودمختاری و اجرای همه پرسی و ضعف دولت و نیروهای نظامی عراق درتسلط بر مناطق حساس نفت خیز ، بارزانی و همفکرانش می‌توانند سودای استقلال‌طلبی خود را بیشتر به پیش ببرند.

* سیاست تفکیک کردستان عراق بر چه اساسی طراحی شده است؟

با توجه به اظهارنظر دکتر مایکل چادوفسکی استاداقتصاد دانشگاه ارتاوا و از تحلیلگران بنام مسائل سیاسی و بین‌المللی از اهداف بلند مدت آمریکا در عراق ، تضعیف یا سرنگونی دولت نوری المالکی است و آن تقسیم عراق و سوریه به سه حکومت مستقل 1-خلیفه اسلامی اهل سنت 2-جمهوری شیعه عربی 3- جمهوری کرد نشین است.

به منظور تخریب زیرساختها و اقتصاد عراق و منطقه و کشاندن افکار عمومی جهان به این سو که جنگ عراق و سوریه جنگ شیعه و سنی بوده آنگاه بجای اشغالگران آمریکایی افراد خون خوارتر جایگزین شده و آمریکا به بهانه دفاع از مردم ، نقش فرشته نجات را بازی نموده تا بتواند از رژیم منحوس صهیونیستی حمایت و از انقلاب انتفاضه جلوگیری کند. این دخالت در تاریخ قرار است دوباره تکرار ‌شود که آمریکا با گروهکهایی که در کشورهای منطقه حضور دارند و داشته‌اند مانند القاعده ، از این فرصت سوءاستفاده نموده و به عنوان کمک به این کشورها دخالت خویش را توجیه نماید و پروژه تشکیل یک کشور سنی با حضور گروهک داعش نیز گواه این امر است. زیرا این گونه گروهکهای به ظاهر مسلمان و نوکر و مزدور رژیم منحوس اسرائیل ، چیزی جز اجرای دستورات آنها نداشته و ندارند زیرا از زمانهای قدیم عراق به دلایل ذیل محل تلاقی راه‌های تجاری و بازرگانی بین شبه جزیره عربی و آسیای مرکزی بوده است:

1-موقعیت راهبردی واستراتژیک عراق در منطقه

2-عراق راه زمینی دسترسی اتحاد شوروی سابق به آبهای آزاد بوده و هست.

3-عراق مکانی برای ارتباط در سه جهان اسلام عرب، فارس و ترک است.

4-عراق بخشی از نفوذ به منطقه خلیج فارس را تشکیل می‌دهد

* به نظر شما گروهک منحرف داعش دست ساخته کیست و او چه قدر توانسته در کشور سوریه به اهدافش نزدیک شود و جایگاه این گروهک در بین ملت ها چگونه است؟

در افشاگری جاسوس آمریکایی - که اسناد شنود مکالمات سران غرب توسط آمریکا را منتشر کرد و به روسیه فراری شد آمده است که طرح داعش در راستای طرح انگلیسی، آمریکایی به عنوان طرحل لانه زنبوری برای حمایت از رژیم منحوس صهیونیستی و بر هم زدن نظم منطقه با ظهور جریانی تکفیری تحت عنوان «داعش» و با حمایت آمریکا، انگلیس به سرکردگی اسرائیل غاصب و نوکران مواجب بگیرش نظیر رژیم عربستان، ترکیه، اردن است. و هدف اصلی این کشورها مقابله با محور مقاومت و کانون اصلی آن یعنی جمهوری اسلامی ایران است.

مقام معظم رهبری در 29/10/1392 در جمع مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی فرمودند: «عده‌ای تکفیری بجای توجه به رژیم خبیث صهیونیستی به اسم اسلام و شریعت اکثر مسلمانان را تکفیر می‌کنند و زمینه‌ساز جنگ و خشونت واختلاف می‌شوند و به همین علت وجود این جریان تکفیری مژده ای برای دشمنان اسلام است.» با این وضع آیا کسی می‌تواند تردید کند که وجود این جریان و پشتیبانی مالی و تسلیحاتی از آن کار دستگاه‌های امنیتی و خبیث دولتهای استکباری و دست نشاندگان آنها نیست؟

https://shoma-weekly.ir/V6PAzd