ورزش

تغییر در مناسبات داوری نیازمند یک مبارزه سیاسی تمام‌عیار است

مناسبات داوری در اتحادیه جهانی کشتی طی چند دهه گذشته، مسیری کاملاً مستقل ازنظر و نظارت اکثریت اعضا هیئت رئیسه را دنبال کرده است. برای تغییر در شرایط مذکور، باید ساختار انتخاب کمیته داوران جهانی و سیستم چیدمان داوران برای مسابقات تغییر کند. به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت موجود، چنین تغییری بیش از آنکه به منطق اداری و فنی نیاز داشته باشد، یک مبارزه سیاسی تمام‌عیار و طولانی می‌خواهد. البته به‌طورقطع کمتر عضوی حاضر است هزینه‌های این‌گونه مبارزات را بدهد.
گفتگو علیرضا حاجی میرزا بابا- رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی گفت:نسل جدید کشتی فرنگی ایران در مسیر نسل پرافتخار پیشین درحرکت است و در صورت حمایت با برنامه و منطقی، تکیهبر اصل مسابقات انتخابی و رعایت اصول حرفهای و اخلاقی میتواند از مدعیان اصلی رقابتهای بزرگ بینالمللی در مسابقات جهانی تا المپیک ٢٠٢٠ باشد. البته درمجموع اشکالاتی نیز وجود دارد که باید با کسب نظر از اعضای شورای فنی و حمایت تمامی خانواده کشتی فرنگی مرتفع شود تا این حرکت مناسب به شکل مطلوبی دنبال گردد. مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید:

دربازیهای کشورهای اسلامی توانستید به آنچه میخواستید برسید؟

با توجه به اینکه با یکفاصله کوتاه مسابقات آسیایی و بازیهای کشورهای اسلامی را داشتیم، کادر فنی تیمهای ملی مجبور بودند دو تیم را در هر دو رشته، برای حضور در رقابتهای قهرمانی آسیا و بازیهای کشورهای اسلامی اختصاص بدهند که البته این موضوع بهاستثنای میثم نصیری بود که در هر دو مسابقه حضور داشت؛ اما بازیهای کشورهای اسلامی یک تورنمنت فنی مناسب برای آزاد کاران و فرنگی کاران ایران بود. در این تورنمنت اکثر کشتی گیران ما این فرصت را پیدا کردند تا با کشتی گیران درجهیک و دو و برتر وزن خودشان در دنیا رقابت کنند و توسط کادر فنی ارزیابی شوند. پیشبینی میکردیم که حداقل 4 مدال طلا و حداکثر 6 مدال طلا در هر دو رشته در این مسابقات داشته باشیم که توانستیم پنج مدال طلا را به دست بیاوریم که نتیجه بهدستآمده، نسبتاً با ارزیابی که ما از حضور تیمهای ملی کشتی آزاد و فرنگی در این مسابقات داشتیم، همخوانی داشت.

گویا رئیسجمهور آذربایجانهم در سالن کشتیها حضور داشت؟

حضور مکرر رئیسجمهور آذربایجان و اعضای خانواده وی در مسابقات کشتی که البته بسیار هم ارزشمند و حائز اهمیت بود نیز، فضای سنگینی در رقابتها را برای سایر کشتی گیران، بهویژه کشتی گیران ایرانی که رقبای اصلی تیم آذربایجان بودند، ایجاد میکرد. بهنوعی در این مسابقات، رقابت با کشتی گیران آذربایجانی دشوارتر از حد معمول شده بود.

حضور جوانان در این مسابقات که اتفاقاً همراه با کسب مدالهای رنگارنگی هم بود نوید خوبی برای ما و کشتی ایران میدهد؟

این مبارزات نشان داد که نسل جدید کشتی فرنگی ایران در مسیر نسل پرافتخار پیشین درحرکت است و در صورت حمایت با برنامه و منطقی، تکیهبر اصل مسابقات انتخابی و رعایت اصول حرفهای و اخلاقی میتواند از مدعیان اصلی رقابتهای بزرگ بینالمللی در مسابقات جهانی روبرو تا المپیک ٢٠٢٠ باشد. البته درمجموع اشکالاتی نیز وجود دارد که باید با کسب نظر از اعضای شورای فنی و حمایت تمامی خانواده کشتی فرنگی مرتفع شود تا این حرکت مناسب به شکل مطلوبی دنبال گردد.

به نظر میرسد مشکلات داوری که همیشه به ضرر تیمهای ما بوده هنوز هم حلنشده است؟

مناسبات داوری در اتحادیه جهانی کشتی طی چند دهه گذشته، مسیری کاملاً مستقل ازنظر و نظارت اکثریت اعضا هیئت رئیسه را دنبال کرده است. برای تغییر در شرایط مذکور، باید ساختار انتخاب کمیته داوران جهانی و سیستم چیدمان داوران برای مسابقات تغییر کند. به نظر میرسد با توجه به وضعیت موجود، چنین تغییری بیش از آنکه به منطق اداری و فنی نیاز داشته باشد، یک مبارزه سیاسی تمامعیار و طولانی میخواهد. البته بهطورقطع کمتر عضوی حاضر است هزینههای اینگونه مبارزات را بدهد.

قرار نیست محمد بنا را به کشتی فرنگی برگردانید؟

بنا چهرهای محبوب است که متعلق به خودش نیست. او تعلق به ملت ایران دارد و همه قدردان زحمات او هستند اما با توجه به شرایط به وجود آمده و حساسیتهایی که خود بنا دارد تصمیم گرفته که فعلاً از دنیای کشتی دور باشد و فعلاً نمیتوانیم از ظرفیتهای او استفاده کنیم اما این قول را به هواداران کشتی میدهم که در آینده نزدیک او را به دنیای گوش شکستهها برگردانیم.

حضور شما در هیئترئیسه اتحادیه جهانی توانسته کمکی به کشتی ما بکند؟

حضور در هیئترئیسه اتحادیه جهانی، به لطف خدا و نتیجه نزدیک به سه سال فعالیت تیم دیپلماسی فدراسیون کشتی ایران بود. این تیم تلاش کردند با توجه به مسائل و مشکلات فنی کشورهایی که شاید در شرایط موجود جایگاه برتری در دنیای کشتی ندارند، بهوسیله تعامل صادقانه و ایجاد روابط مدیریتی سالم و صمیمانه علیرغم تمامی محدودیتهای اجرایی فدراسیون در کنار آنها باشند. حضور بنده در هیئترئیسه در آینده کشتی میتواند خیلی مهم باشد.

این جایگاه چقدر به ما کمک میکند تا در مورد مسائلی همچون ناداوریها، از حق کشتی ایران دفاع کنیم؟

ما بهعنوان کشوری که کشتی بخشی از تاریخ کشورش بهحساب میآید، باید تلاش کنیم برای حفظ کشتی در المپیک فضای منطقی و سالمی در کشتی دنیا ایجاد شود. حتماً مردم عزیز ایران واقف هستند یک سری موضوعاتی را که ما خلاف روحیه جوانمردی و عدالت در ورزش میدانیم و متأسفانه اتفاق میافتد، بهغیراز اشتباهات متعارف، نتیجه مناسبات و روابطی است که طی سالهای طولانی به وجود آمده است. طبیعتاً ما باید تلاش کنیم تا روابط و مناسبات سالم و جدید و مؤثری را برای اصلاح اشکالات موجود ایجاد کنیم که البته کار بسیار دشواری است.


https://shoma-weekly.ir/PCl5qx