شهرستانها

تعصب کردستان به تولیدات بومی نیازمند حمایت است

مردم این استان به تولیدات داخل استان گرایش خاصی دارند و اگر تدابیری اندیشیده شود تا این تولیدات درست و به‌موقع در زمانی غیر از زمان تولید به دست مصرف‌کننده برسد، این تولیدات هدفمند و منطبق با نیازها معرفی و تولید شوند و از نظر کیفی هم توجه بیشتری گردد، قطعا ترکیبی از کیفیت و تعصب مردم به خرید محصولات بومی، می‌تواند هم به تولید و رقابت در آن شتاب داده و هم اشتیاق به خرید محصولات بومی را ترویج دهد.
معاون سیاسی حزب مؤتلفه اسلامی استان کردستان گفت: کردستان یکی از استانهای غربی کشور است که باید به دلایل گوناگون بیشتر مورد توجه مسئولین قرار بگیرد.

طیب سالاروندیان با اشاره به علل مهاجرت روستاییان این استان به کلانشهرها، گفت: این استان به دلیل مرزیبودن از دیر باز مورد کم لطفی حکومتها واقع گردیده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل جنگ تحمیلی و تبعات ناشی از حضور گروهکها و عناصر ضدانقلاب گرفتار عقبماندگیهایی از لحاظ توسعه گردید که پس از جنگ تحمیلی و توجهات ویژه نظام و دولتها تا حدودی این نقیصه جبران شده است.

وی افزود: اما به نظر میرسد شرایط همچنان برای ساکنان این استان مرزی مناسب نشده لذا هرساله شاهد مهاجرت خیل عظیمی از ساکنان این استان مخصوصا جوانان از روستاها به کلانشهرها هستیم.

سالاروندیان دلایل این مهاجرتها را برشمرد و خاطرنشان کرد: نبود زیرساختهای لازم در بخشهای کشاورزی، صنعتی و شاخصههای مهم تولیدی بهرغم ظرفیتها و پتانسیلهای مطلوب طبیعی و خدادادی در استان از مهمترین دلایل مهاجرت جوانان کرد از روستاها به کلانشهرهاست.

معاون سیاسی حزب در استان کردستان استعدادها و قابلیتهای استان را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: وجود منابع غنی آب و خاک، اراضی مستعد کشاورزی، آب و هوای مناسب طبیعت بکر، وجود کوهستانهای سرسبز و شرایط مطلوب برای پرورش انواع دام، ظرفیتهای بالقوه برای پرورش آبزیان، وجود معادن غنی و سرشار در این استان و مهمتر از همه نیروی کار جوان و مستعد جاذبههای زیبای گردشگری و صنایع منحصر به فرد دستی و... میتواند ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه همهجانبه این استان باشد که متاسفانه هنوز تدابیر خاصی برای این امر اتخاذ نگردیده است.

وی اضافه کرد: عدم ارتباط صنعت با دانشگاه و ناکارآمدی سیستم بانکی در زمینهسازی برای ایجاد اشتغال و تشویق جوانان به کارآفرینی و عدم رغبت سرمایهگذاران حتی بومی این استان از دلایل عمدهای است که هر ساله جوانان جویای کار و فارغالتحصیلان دانشگاهها را برای امرار معاش و کسب درآمد به کلانشهرها میکشاند. به نظر میرسد سرمایهگذاری در بخش کشاورزی، توسعه مکانیزه کشاورزی، استفاده از روشهای نوین آبیاری توسعه دامداری و پرورش آبزیان، زمینهسازی برای پرورش انواع ماکیان توسعه گردشگری و صنایع دستی وحمایت از کارگاههای تولیدی زود بازده توجه ویژه به بخشهای مختلف صنعت، تسهیل در پرداخت تسهیلات به فارغالتحصیلان دانشگاهها با رویکرد توسعه کارآفرینی و ایجاد فضای کسب و کار هماهنگی صنعت و دانشگاه، تسهیل در پرداخت تسهیلات از طریق نظام بانکی به متقاضیان واقعی برای ایجاد فضای کسبوکار میتواند در ایجاد انگیزه برای جوانان کردستانی جهت ماندگاری در کردستان و عدم مهاجرت به کلانشهرها موثر باشد.

سالاروندیان در پاسخ به اینکه رویکرد اهالی کردستان نسبت به تولیدات داخلی استان چگونه است، گفت: مردم کردستان و قوم کرد جزء اصیلترین و نجیبترین اقوام ایرانی هستند. اهالی کردستان تعصب خاصی به تولیدات بومی و منطقهای خود دارند؛ بهطوری که در برخی از فصول سال تولیدات کشاورزی و دامی و باغات این استان اولویت اول خرید مردم است و با روی باز و اطمینان خاطر از آنها استقبال میشود. وی افزود: سایر تولیدات کشاورزی و صنعتی همیشه جزء اولویتهای اول و اساسی مردم کردستان بوده است، معالوصف به نظر میرسد مردم این استان به تولیدات داخل استان گرایش خاصی دارند و اگر تدابیری اندیشیده شود تا این تولیدات درست و بهموقع در زمانی غیر از زمان تولید به دست مصرفکننده برسد، این تولیدات هدفمند و منطبق با نیازها معرفی و تولید شوند و از نظر کیفی هم توجه بیشتری گردد، قطعا ترکیبی از کیفیت و تعصب مردم به خرید محصولات بومی، میتواند هم به تولید و رقابت در آن شتاب داده و هم اشتیاق به خرید محصولات بومی را ترویج دهد.

https://shoma-weekly.ir/hgf0pa