شهرستانها

تعاون نمادی از عدالت اجتماعی محسوب می‌شود

از نظر قانونی نیز جایگاه خیلی بالایی برای اتاق تعاون قائل شده‌اند در واقع قانون گذار اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی را یک نماد از سرمایه داری می‌داند و اتاق تعاون را نمادی از عدالت اجتماعی. به همین دلیل مزیت‌های قانونی خوبی برای تعاون تعریف شده است. با این وجود اتاق تعاون همیشه نشان داده است که با چراغ خاموش حرکت می‌کند.
غلام محمد طاهری دبیر حزب موتلفه اسلامی استان سیستان و بلوچستان گفت: تعاون از ارکان اقتصاد کشور محسوب میشود و جهت گیری تعاونیها به سمت عدالت اجتماعی است و به همین دلیل هرچه تعاونی دارای رشد بیشتری شود توزیع ثروت نیز در جامعه بیشتر خواهد بود. لذا با توجه به اهمیت تعاون در نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران که حداقل سهم سی وپنج درصدی برای تعاون در اقتصاد کشور در نظر گرفته شده، متاسفانه هنوز این مهم اتفاق نیافتاده است.

وی با اشاره به ضرورت پیگیری دولت در مطالبات به حق تعاون در کشور افزود: تعاون در کشور ما دارای ضعفهای اساسی در بخشهای حقوقی، اجرایی و فرهنگی است و ضرورت دارد دولت به خصوص وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با جدیت بیشتری پیگیر مطالبات قانونی تعاونیها بوده و در تقویت اتحادیهها و اتاق تعاون اهتمام بیشتری داشته باشد تا اینکه اتاق تعاون که نقش تکیهگاه برای زیرمجموعه تعاونیها دارد در جایگاه واقعی خود قرار گیرد.

طاهری یادآور شد: اتاق تعاون دارای امتیازات خوبی است به عنوان مثال این اتاق در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و شورای پول و اعتبار، نمایندگان دائم دارد و از این نظر این اتاق هیچگونه کمبودی نسبت به اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران ندارد. در واقع در هر جایی که اتاق بازرگانی حضور دارد، شاهد حضور پر رنگ اتاق تعاون نیز هستیم

دبیر حزب موتلفه اسلامی سیستان و بلوچستان یادآور شد: از نظر قانونی نیز جایگاه خیلی بالایی برای اتاق تعاون قائل شدهاند در واقع قانون گذار اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی را یک نماد از سرمایه داری میداند و اتاق تعاون را نمادی از عدالت اجتماعی. به همین دلیل مزیتهای قانونی خوبی برای تعاون تعریف شده است. با این وجود اتاق تعاون همیشه نشان داده است که با چراغ خاموش حرکت میکند.

طاهری در پایان افزود: اظهار نظر در باره عقیده مسئولین اتاق تعاون درخصوص مسائل روز کم است و با وجود اعضایی که دارند کمتر اثر ملموس در جامعه از این اتاق دیده میشود از طرف دیگر اتاق بازرگانی همیشه سعی کرده است که خود را مطرح کند به دلیل پرداختهایی که اعضایش انجام میدهند از درآمد بسیار بالایی برخوردار است اتاق تعاون از چنین منابع مالی بزرگی بیبهره است چرا که بنگاههای تعاونی معمولا بنگاههای بسیار ثروتمند مثل بنگاههای اتاق بازرگانی نیستند.


https://shoma-weekly.ir/j1uAP2