اقتصاد

تصمیمی که افق صنعت پتروشیمی را روشن خواهد کرد

چالش تعیین قیمت خوراک گاز برای واحدهای پتروشیمی که در یک سال گذشته به یکی از مهم‌ترین مباحث این صنعت تبدیل شده است که هدایت بهای سهام این شرکت‌ها در بورس، شاخص کل بورس تهران، قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالا رقابت منطقه‌ای و.... را به دست گرفته است.
سر انجام بعد از تقریبا یک سال کش و قوس مکانیزم قیمت گذاری خوراک محصولات پتروشیمی تعیین شد و معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربنی وزارت نفت از تعیین این نرخ بر اساس قیمتهای جهانی هر گروه خانواده این محصولات خبر داد. قیمت گذاری که برای این طرح بازده زمانی ۱۰ ساله خواهد داشت و حداقل با تعیین این بازه زمانی یکی از دغدغههای اصلی سرمایه گذاران این بخش یعنی ثبات این بازار برطرف شد.

در این میان نمایندگان مجلس نیز در حال بررسی فرمول مشابه دیگری برای قیمت گذاری این محصولات هستند آنگونه که اسماعیل جلیلی در این باره به «شما» میگوید: به نسبت تغییرات هر سال قیمت نفت در بودجه، درصدی از تغییرات به قیمت پایه اضافه یا کم میشود. به عنوان مثال اگر سال آینده قیمت نفت خام ۹۵ دلار باشد، معادل نسبت ۱۳ دهم درصد پنج دلار، قیمت سال آینده خوارک کاهش مییابد اما اگر قیمت تغییر نکند، همین خوراک سال جاری برای سال آینده مبنا خواهد بود.

چالش تعیین قیمت خوراک گاز برای واحدهای پتروشیمی که در یک سال گذشته به یکی از مهمترین مباحث این صنعت تبدیل شده است که هدایت بهای سهام این شرکتها در بورس، شاخص کل بورس تهران، قیمتگذاری محصولات در بورس کالا رقابت منطقهای و.... را به دست گرفته است.

کارشناسان معتقدند فرمول جدید هر چه که باشد باید توان رقابتی بنگاههای تولیدی را در مقایسه با کشورهای منطقه به ویژه رقیبان سنتی ایران افزایش دهد، در عین حال بتواند سودآوری بنگاههای تولیدی را در اندازه معقول آن تضمین کند. هم اکنون قانون بر نرخ حداقل ۱۳ سنتی برای خوراک تاکید دارد و این در حالی است که تولید کنندگان خواهان حداکثر ۱۳ سنت هستند نکته حائز اهمیت که محل مناقشه منتقدان و طرفداران بحث خوراک ارزان قمیت است. منتقدان معتقدند سودآوری این گروه با نرخهای سود بالاتر از ۱۳ سنت قطعی است در حالی که طرفداران خوارک ارزان قیمت میگویند در شرایط کنونی و حتی پیش از انعقاد قیمت ۱۳ سنتی بازهم قادر به تامین سود ۲۵ درصدی نیستند.

موید حسینی صدر از جمله مخالفان نرخ ازران گاز است او که ریاست کمیته پتروشیمی مجلس را نیز بر عهده دارد، در گفتگو با «شما» میگوید: سرمایه گذاری در پتروشیمی سود آور است و هر کس که در این صنعت سرمایه گذاری میکند ظرف سه سال به اصل سرمایه خود میرسد و بعد از آن هر سال به میزان یک سوم سرمایهاش سود کسب میکند. منصور معظمی، معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت نیز فرمول جدید را مبتنی بر قیمت گذاری خوراک گاز مصرفی پتروشیمیها نسبت به قیمت جهانی هر خانواده از محصولات این پتروشیمیها اعلام کرد و معتقد است: فرمول برای یک دوره تقریبا طولانی یعنی ۱۰ سال تنظیم شده است که این به معنی ثبات در این صنعت و امنیت خاطر سرمایه گذاران است. وی همچنین در رابطه با قطع گاز مجتمعهای پتروشیمی در فصول سرد سال نیز میگوید: چنانچه به هر دلیلی گاز مجتمعها قطع شود باید دولت خسارت این تولید کنندگان را محاسبه و پرداخت کند آنچنان که در تمامی کشورها این روش اجرا میشود. واکنش کارشناسان و فعالان این صنعت نیز تا به حال نسبت به این تصمیم جدید مثبت بوده و اکثریت آنها از این طرح استقبال کردند. با این حال برخی معتقدند یکی از نکات منفی این طرح وابستگی مستقیم آن به قیمت محصولات است و در این زمینه استدلال میکنند که با این شوه قیمت گذاری گرایش به سرمایه گذاری در تولید محصولاتی مانند متانول افزایش مییابد و با توجه به مشکلات جدی تبدیل متانول به پروپلین و محصولات پیچیدهتر میان دستی در ایران، قیمتهای جهانی متانول متاثر از عرضه بسیار زیاد ایران به شدت افت خواهد کرد و در این شرایط قیمت متانول صادراتی ایران از قیمت گاز صادراتی کمتر میشود که عملا توجیه اقتصادی این زنجیزه تولید از بین خواهد رفت و همچنین انگیزه تولید کنندگان متانول برای سرمایه گذاری در احداث واحدهای گران قیمت تبدیل متانول به پروپلین از بین خواهد رفت.

https://shoma-weekly.ir/virHEn