اقتصاد

تصدی گری دولت فسادآور است

دولت نسبت به تعیین برخی تعرفه ها، دقت کافی نداشته است. به نظر می رسد لازم است یک بررسی مجددی در تعرفه ها صورت گیرد و هدف حمایت از تولید در آن ها رعایت شود. در حال حاضر ضروری و بسیار به موقع است تا دولت این کار را انجام دهد.
علاء میرمحمد صادقی، درباره دخالت دولت در قیمت گذاری کالاها و خدمات گفت: قیمت گذاری به شکل و شمایلی که در قدیم مرسوم بوده و تعزیرات وجود داشته است و در نتیجه آن مردم در مضیقه قرار می گرفتند؛ علاوه بر ایجاد فساد، نتیجه مطلوبی نیز عاید کشور نمی کند. بلکه اتاق بازرگانی، دولت و دستاندرکاران مسائل اقتصادی باید کمک کنند تا رقابت افزایش پیدا کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: با افزایش رقابت در بازار، خود به خود قیمت گذاری هم اتفاق میافتد و محصولات با قیمت مناسب و مطلوب در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد. بنابراین اینکه دولت بر روی برخی کالاها قیمت گذاری کند؛ به نظر میرسد چندان اثر مثبتی نخواهد داشت. بلکه اگر وظیفه قیمت گذاری به خود اصناف و اتاق بازرگانی داده شود؛ نتیجه بهتری به همراه خواهد داشت که در نتیجه آن مصرف کننده می تواند کالاهای مورد نظر خود را با نرخ ارزانتری به دست بیاورد.

وی با بیان اینکه تا به امروز هدف اصلی دولت برای تعیین نرخ تعرفه ها؛ نفع تولید کننده و مصرف کننده بوده است؛ اظهار داشت: اما در این بین اشتباهاتی هم وجود دارد؛ دولت نسبت به تعیین برخی تعرفه ها، دقت کافی نداشته است. به نظر می رسد لازم است یک بررسی مجددی در تعرفه ها صورت گیرد و هدف حمایت از تولید در آن ها رعایت شود. در حال حاضر ضروری و بسیار به موقع است تا دولت این کار را انجام دهد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه کار دولت باید نظارت باشد؛ دخالت و تصدی گری دولت، هر 2 آفتی برای اقتصاد مملکت است؛ اذعان داشت: تجربه ثابت کرده که در برخی از رشته ها که دولت تصدی گری را بر عهده گرفته است؛ نتیجه کار هم به زیان دولت بوده است و هم مردم نفعی از آن نبرده اند. بنابراین اگر دولت وظیفه خود را که نظارت است انجام دهد؛ بسیار بهتر از تصدی گری در تمام امور اقتصادی است. میرمحمد صادقی به خبرنگار اخبار پولی مالی گفت: اینکه در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی کشور، چه نوع سیستم اقتصادی می تواند جوابگو باشد؛ باید گفت به نظر می رسد، دولت باید همان نظارت خود را اعمال کند؛ احیانا اگر قرار است که در مورد خاصی دخالت کند؛ حتما دخالت مشروط و یا موقت باشد. برای مثال در مواقعی که بخش خصوصی به دلیل عدم به صرفه بودن کالایی به سراغ تولید و یا واردات آن نمی رود؛ دولت به طور موقت می تواند این کار را انجام دهد؛ ولی لازم است زمینه را فراهم کند تا حتما بخش خصوصی و مردم تصدی گری را بر عهده بگیرند. وی خاطرنشان شد: این موضوع عین فرمایش امام است که خطاب به متصدیان دولت فرمودند؛ کاری را که مردم نمی توانند انجام دهند؛ شما انجام دهید؛ ولی کاری که مردم می توانند انجام دهند ، به آن ها کمک کنید تا آن را انجام دهند. به گفته وی؛ خوشبختانه در حال حاضر تعداد بخش خصوصی افزایش پیدا کرده و آمادگی لازم هم در این بخش وجود دارد. باید کاری کرد تا امید در این بخش ایجاد شود. دولت نیز باید مردم را تشویق کند تا کارها را انجام دهند و به طور کلی تصدی کار اقتصادی به دست مردم بیفتد.

https://shoma-weekly.ir/sw4Zjw