زنان

ترویج خودمانی فرهنگ آمریکایی و اصالت از یاد رفته

«شما ببینید لباس زن هندی یک لباس ساده و پوشیده است ، زن اروپایی هم که لباسش معلوم است؛ اما زن ایرانی هم آیا لباس مشخصی دارد؟ و اگر دارد کدام است که نشان دهد ایرانی است؟
«شما ببینید لباس زن هندی یک لباس ساده و پوشیده است ، زن اروپایی هم که لباسش معلوم است؛ اما زن ایرانی هم آیا لباس مشخصی دارد؟ و اگر دارد کدام است که نشان دهد ایرانی است؟

 والا همان مدی را که امروز خیاط خانه های اروپا درست می کنند و ما از لندن و پاریس می آوریم اینجا ، لباس ایرانی نیست … این ترویج فرهنگ غرب است . آن وقت ما می گوئیم مرگ بر آمریکا  و فرهنگ آمریکا را این طور خودمانی ترویج می کنیم . آیا فرهنگ ایرانی و لباس ایرانی و زیور ایرانی چه اشکالی دارد که ما بیاییم از فرهنگ غربی استفاده کنیم ؟ … ما ایرانی هستیم ، باید برگردیم همان چیزی را که متعلق به خود ماست پیدا کنیم.»

این ها بخش هایی از سخنان مقام معظم رهبری است که بعد از گذشت مدت زمانی نسبتاً طولانی توسط متولیان فرهنگی هیچ اقدام مؤثری نسبت به آن صورت نگرفته و تنها در روزهایی که گرمای تابستان و یا سرمای زمستان به اوج خود می رسد، یادمان می افتد باید یک جشنواره مد و لباس بگذاریم تا سال آینده شاهد پوشش نامناسب مردم در سطح خیابان ها و کوچه ها نباشیم و بعد از عبور از این مرحله و ارائه مدل های مختلف که همه چیز در آن هست جز فرهنگ بومی، پرونده لباس ایرانی بسته می شود.

 این در حالی است که با یک تحقیق جامع الاطراف در خصوص فرهنگ ایرانی اسلامی و فراتر رفتن از طرح ترنج،  بته جقه و خط نوشته های نستعلیق فارسی در لباس زنان ایرانی می توانیم ما نیز با اتکا بر فرهنگی که متولیانش سال ها است بر قدمت آن می بالند یک لباس اصیل طراحی کرده و به بازار عرضه کنیم بدون آنکه درگیر تنوع و پیچ و تاب های متکلفانه غربی در لباس بومی خود شویم.

در عرصه جنگ نرم دشمن که سال ها قبل تحت عنوان تهاجم فرهنگی از آن یاد می شد، خوب است حداقل در مورد پوشش روزهای گرم تابستان قدمی در راستای این نبرد برداریم و بعدها با نگاه به عملکرد خود این نجوای درونی برایمان پیش نیاید که نه تنها گامی در این مسیر برنداشتیم بلکه ...

https://shoma-weekly.ir/triyxa