دریافتن فدارکاری ها، شجاعت ها و از خود گذشتگی هایی که یک خانواده در قبال ارزش های متعالی در کربلا داشتند و همچنین احترامی که حتی در جریان سخت ترین لحظات زندگی در بین خاندان آل الله جاری و ساری است، تنها بخش های کوچکی از ابعاد بزرگ تربیتی عاشورا است، آموزش فرهنگ مقاومت و پایداری در برابر ضد ارزش ها و پافشاری در مقابل احقاق حقوق الهی با هدایت و راهنمایی ولی فقیه زمان از جمله بزرگ ترین مفاهیمی است که می تواند خانواده ای به سبک اسلامی را پرورش دهد، و به همین علت است که در سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که بعد عملی آن برگرفته از قیام پربرکت عاشورا بود، فرهنگ خانواده و جامعه عاشورایی احیاء شد و در پی آن بعد از تحمیل جنگ هشت ساله بر کشور ما خانواده ها که هسته اولیه حکومت نوپای اسلامی را تشکیل می دادند، خودشان پیش قراول یک دفاع همه جانبه تحت هدایت ولی فقیه زمان شدند. اما در این بین نقش تربیتی مادران و همسران در شکلگیری خانواده عاشورایی نقشی انکار ناپذیر است، زیرا با یک نگاه گذرا به حادثه عاشورا متوجه می شویم احیا کننده مکتب سرخ کربلا و البته حامی خاندان رسول خدا بعد از وقوع حادثه زنان با محوریت حضرت زینب کبرا(س) بودند و انعکاس این تأثیر گذاری ژرف سبب می شود تا در طول تاریخ تشیع شاهد حضور زنانی این چنین در جامعه باشیم که علاوه بر اینکه در بعد فردی موثر هستند در بعد خانوادگی نیز بر فرزندان خود تأثیری زینب وار می گذارند و در راه رشد و تعالی آنها در مسیر حق گام بر می دارند.
اما نکته مهم در هر جامعه ای این است که یکی از مسائلی که به فرآیند اجتماعی شدن سرعت میدهد و فرآیند درونیشدن هنجارهای اجتماعی را آسانتر میکند وجود الگو ی نمونه و گروه مرجع است و خانواده ایرانی میتواند با این درک که بنا دارد انسان برتری را از نظر تربیتی و شخصیتی پرورش دهد، ارزشها و هنجارهای مورد تأکید در عاشورا را برای فرزندان خود درونی کرده و شخصیتهای موجود درعاشورای حسینی را به عنوان نقش نمونه و گروه مرجع برای فرزندان خود معرفی کند تا از این راه با اتکا بر بال سرخ عاشورا نسلی مهدوی را برای عصر ظهور پرورش دهند.
*کارشناس علوم دینی