زنان

تربیت عاشورایی مانع از مرعوب شدن در برابر قدرت های پوشالی است

زن در نگاه عاشورایی صرفا یک مفهوم نیست چرا که الگوی عملی به نام زینب کبری(س) را در مقابل خود دارد و باید زینب گونه در تمام مقاطع عمل کند، و این شامل اموری مثل، شناخت امام زمان خود، دفاع از ولایت، پاسداری از دین و حفظ و حراست ارزش های اسلامی، مبارزه با دشمنان و معاندان و پایداری و صبر در مقابل مشکلات در زندگی فردی و اجتماعی می شود که در اثر حضور زنان برجسته ای چون حضرت زینب و ام کلثوم و مانند ایشان احیا شد.

گفتگو: نفیسه زارعی- آشنایی و درک فرزندان از پیام واقعه عاشورا برای همه زنان در حکم یکی از واجبات در خانواده است
این روزها شاید یکی از دغدغه های عمده مادران تربیت فرزندان شان است و باتوجه به هجوم فرهنگ های وارداتی این دغدغه تبدیل به نگرانی شده است، قطعا بهترین راهکار برای این مهم اتکا به فرهنگ دینی است و عاشورا مکتبی است می تواند رکن اصلی این تربیت باشد و ما شاهد حضور خانواده های عاشورایی در جامعه باشیم ما نیز برای شناخت مختصات این خانواده و چگونگی حضور زنان عاشورایی در این نهاد اجتماعی به سراغ زهره قدیریان مدرس حوزه علمیه و مسئول حوزه 2 خواهران حزب موتلفه اسلامی رفته و با او به گفتگو نشستیم.

•    با توجه به اینکه هدف اصلی قیام کربلا مقابله با حاکم فاسد بود، حضور زنان بر روند این حماسه چه تأثیری  دارد؟
با توجه به این که در روایتی از علامه مجلسی آمده است که امام حسین (ع) نسبت به شهادت خود آگاه بودند حضور خویشان در این سفر از دو منظر قابل بررسی است اولین جهت این است که امام معصوم که در مقابل دشمن دین با تمام هستی و در کمال درایتش به میدان آمده است به نقش خانواده در مسائل دینی و حکومتی و سیاسی و مانند آن آگاه است. امام حسین به عنوان یک الگوی بی نظیر در برابر ظلم و ستم بی مثال است ایشان با ایثار و جانبازی ثابت کردند که همیشه باید از عرصه ولایت و دین حسینی دفاع کنیم و در این راه از همه سرمایه خود اعم از جان و مال خویش و خانواده بگذریم.

•    با نگاه به روند واقعه عاشورا حضور خانواده بسیار مهم است این حضور چه جایگاهی برای ما به دنبال دارد؟
 در بعد دیگری از قیام ما مشاهده می کنیم که امام به ما آموختند تنها حسینی بودن کافی نیست بلکه باید روشنگری کنیم و اولین جایی که سزاوار این مساله است، خانواده است اگر خودمان حسینی هستیم باید خانواده و فرزندامان را هم در این امر با شناخت و آگاهی عمیق در زمینه حوادث عاشورایی یاری کنیم تا درمقابل دشمن دین و دنیای خود مرعوب قدرت های پوشالی نشویم و هویت خود و خانواده مان را متزلزل نکنیم.

•    با یک نگاه کلی نگری می توان گفت آثار حادثه عاشورا در ایران نمود بسیار بارزی دارد، برای ما از نمونه هایی از این برکات بگویید؟
شاید مکررا شنیده ایم که هر زمینی کربلا و هر روزی عاشورا است این جمله ولو بسیار کوتاه است اما پیام های بسیار بلندی را به دنبال دارد، زنان ایرانی با تأسی به پیام رسان عاشورا حضرت زینب کبری(س) و حضور بارز و نقش بی نظیر ایشان در صحنه کربلا زمین ایران را کربلا دانستند و هر روزش را عاشورا، لذا از روزهای اولیه انقلاب اسلامی و حتی قبل از آن برای پیروزی  اسلام تلاش بی وقفه ای کردند حضور فعال در تربیت فرزندان حسینی و حضور جدی ایشان در صحنه دفاع مقدس، صحنه هایی نظیر کربلا را ایجاد کرد که البته نمونه های آن را در هیچ کجای دنیا نمی توان مشاهده کرد و بانوان انقلابی در پشت جبهه ها برای دفاع از رهبر عاشورایشان از کوچک ترین کاری مضایقه نکردند و معنا و مضمون این عمل جز درقالب مکتب عاشورا و تربیت عاشورایی تفسیر نمی شود البته در سال های اخیر و در جریان  فتنه 88 زنان ما حضور عاشورایی برای مقابله با ضد انقلاب و یزیدیان داشتند زیرا جبهه مقابل با سر دادن شعارهایی که خط شان را با اسلام اصیل و انقلاب جدا می کرد بعد از عاشورا از صف ملت کاملا جدا شدند، البته حضور معدودی از زنان موافق با جریانات فتنه نشان از دور بودن آنها از کانون خانواده ای است که از تربیت دینی بی بهره هستند و بعد از جریانات عاشورای 88 این قضیه کاملا مشهود بود، ضمن اینکه این امر ناشی از عدم اعتقاد به مکتب عاشورا و اثربخشی آن است.

•    به نظر شما آیا می توان گفت واقعه کربلا به احیا هویت زن مسلمان  که دستخوش تحریف قرار گرفته بود کمک کرد؟
بله، باید توجه داشت که زن در نگاه عاشورایی صرفا یک مفهوم نیست چرا که الگوی عملی به نام زینب کبری(س) را در مقابل خود دارد و باید زینب گونه در تمام مقاطع عمل کند، و این شامل اموری مثل، شناخت امام زمان خود، دفاع از ولایت، پاسداری از دین و حفظ و حراست ارزش های اسلامی، مبارزه با دشمنان و معاندان و پایداری و صبر در مقابل مشکلات در زندگی فردی و اجتماعی می شود که در اثر حضور زنان برجسته ای چون حضرت زینب و ام کلثوم و مانند ایشان احیا شد.

•    وظیفه زنان در قبال حفظ فرهنگ حیات بخش عاشورا در خانواده و جامعه چیست؟
حال با داشتن مولفه های منتقل شده از زنان عاشورایی به  زن در فرهنگ اسلامی، وی باید وظایف خانوادگی خود را به شکل صحیح انجام دهد یکی از این وظایف و نقش های یک زن به عنوان مادر وظیفه انتقال ارزش ها است و از جمله این ارزش ها انتقال پیام عاشورا است، آشنایی و درک فرزندان از پیام این حادثه انسان ساز برای همه زنان در حکم یکی از واجبات در خانواده است که گاهی در بعضی از خانواده ها مشاهده می شود که به علت پرداختن به مسایل خارج از منزل و غفلت مادر از خانواده باعث دوری فرزندان از حماسه عاشورا و عدم درک صحیح آنها از قیام امام حسین(ع) شده  و در نتیجه آنها دچار انحراف می شوند و مهمترین علت انحرافات خانواده ناشی از عدم معرفی صحیح دین به فرزندان در اثر غفلت والدین است و طبیعتا دشمنان  از این غفلت سو استفاده می کنند و مفاهیم و ضد ارزش های خود را به فرزندان منتقل می کند این درحالی است که در فرهنگ عاشورا ما اصیل ترین مفاهیم مانند گذشت، ایمان و ایثار را شاهد هستیم و انتقال این مفاهیم با اتکا به شخصیت های این واقعه می تواند فرزندان را از آسیب های احتمالی دشمن در امان نگه دارد به طور مثال اگر زنان ما شیر زنی به نام ام وهب را در زندگی الگو قرار دهند، می توانند فرزندانی عاشورایی به جامعه تحویل دهند.

•    بدون تردید برترین شخصیت زن کربلا، حضرت زینب(س) است به اعتقاد شما جامعه امروز نیازمند شناخت بیشتر کدام ارزش منتقل شده توسط این الگو است؟
حضرت زینب(س) در عفاف و حجاب  و صبر و پایداری، قوت و ایمان و تقوا، حمایت از ولایت نقشی ممتازی را بر دوش دارد مهمترین اصل که این بانو را شاخص می کند پیام رسانی حادثه عاشورا است و اگر ایشان نبودند قطعا این پیام ابلاغ نمی شد و این مساله جایگاه والای این بانو ونقش او را در نهضت حسینی بسیار برجسته کرده است اما آنچه باید از این الگوی جامع در جامعه امروز برای ما اسوه قرار گیرد جریان حمایت از ولایت است می توان گفت در درجه اول شناخت و حمایت او از امام معصوم و سپس پیروی بدون قید و شرط از امام، تلاش در جهت امام شناسی به جامعه آن روز از حضرت زینب(س) یک زن مسلمان انقلابی ساخت که مفهومی ارزشی برای جامعه است به طور مثال در جایی که اسرا رو در روی یزید قرار دارند وقتی یزید از حضرت سوال می کند، حضرت اشاره به امام زین العابدین(ع) کرده و می فرمایند: هو المتکلم یعنی پرسش خودت را از او بپرس در حقیقت در آن شرایط عقیله بنی هاشم می خواست امام و رهبر زمان بعد از امام حسین(ع) را معرفی می کنند و از طریق این روشنگری  باعث آگاهی مردم کوفه و شام می شود و حتی ایشان در دفاع از جان امام معصوم خود را به خطر می انداختند و ایشان از طریق اقدامات خود به همه زنان مسلمان الگو داد که بی توجهی نسبت به شرایط سیاسی، اجتماعی، دینی و غیره جامعه به دور از روش و منش اسلامی است ایشان تعهد اجتماعی و نظارت بر عملکرد مسئولین و حساسیت امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه اسلامی به همه آموخت و شاید بتوان گفت اسارت خاندان امام حسین(ع) علت تامه شهادت آن حضرت و سبب ابقا و احیا شریعت احمدی(ص) گردید./



https://shoma-weekly.ir/bzKim0