اندیشه

تربیت ؛ زمینه‌ساز ظهور کوتاه از نهمین همایش دکترین مهدویت

همزمان با فرا رسیدن ایام نیمه شعبان، نهمین همایش بزرگ دکترین مهدویت فعالیت خود را آغاز کرد
سیدمجتبی  مومنی- همزمان با فرا رسیدن ایام نیمه شعبان، نهمین همایش بزرگ دکترین مهدویت فعالیت خود را آغاز کرد، به گزارش خبرنگار شما نهمین همایش دکترین مهدویت با عنوان «تربیت زمینهساز، راهبردها و راهکارها» در روزهای 2و3 تیر و همزمان با14و 15 شعبان المعظم برگزار شد. در بخشی از فراخوان این همایش آمده است، انتظار همان زمینه سازی برای ظهور است و رسالت منتظران تحقق جامعهای که زمینهساز ظهور امام (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد. تربیت زمینهساز تربیتی است که چنین جامعهای را میسازد و شرایط لازم برای پذیرش ولایت و حاکمیت حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را در فرد و جامعه فراهم میآورد. البته تربیت زمینهساز همان تربیت اسلامی است و عنوان زمینهساز فقط بر جایگاه امام در تربیت تأکید دارد. در مبانی محوریت امام مورد تأکید و در گزینش اهداف محوریت امام مورد توجه قرار میگیرد.

 

  ب بسما...

مؤسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت) با توجه به ضرورت زمینهسازی و تحقق جامعه منتظر و جایگاه تربیت در این امر خطیر، موضوع نهمین همایش بینالمللی دکترین مهدویت را «تربیت زمینهساز؛ راهبردها و راهکارها» قرار داده است. از همه فرهیختگان و اندیشمندان دعوت میشود با ارائه مقالات پژوهشی در تبیین و ترویج این مهم سهیم گردند.

از موضوعاتی که در این دوره از همایش برای ارسال آثار اعلام شد میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

محور اول؛ زمینه سازی

1. مسئولیت زمینه سازی (اصل مسئولیت، حد مسئولیت و گستره آن)

2. شکل های زمینه سازی (تربیت، آموزش، تشکیل حکومت و...)

3. جوامع اسلامی و زمینه سازی (وضعیت کنونی آموزش، تربیت، خانواده و... در جامعه ایران و سایر جوامع اسلامی و فاصله آن با زمینه سازی)

محور دوم؛ تربیت و زمینه سازی

1. جایگاه امام در طرح تربیتی اسلام

2. مبانی و اهداف تربیت اسلامی با تأکید بر محوریت امام (تربیت زمینه ساز)

3. رویکردهای تربیتی و زمینه سازی

4. سبک زندگی و تربیت زمینهساز

5. نهادهای فرهنگی و تربیت زمینهساز

6. چالشها، آسیبها و موانع تربیت زمینه‌‌ساز

این مقالات با توجه به مشخصههایی که دبیرخانه اعلام کرده بود تا روز اول خرداد به دبیرخانه ارسال شد و پس از بررسی های لازم در روزهای دوم و سوم دیگر برنامه های همایش برگزار شد.

این همایش با حضور شخصیتهای برجسته داخلی و 48 مهمان خارجی در مرکز همایشهای صداوسیما آغاز به کار کرد.  آیتالله العظمی مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، آیتالله حسینی بوشهری، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیتالله اعرافی رئیس جامعهالمصطفی، احمدیمقدم فرمانده نیروی انتظامی و... از جمله چهرههای برجسته حاضر در این همایش بودند. در این همایش دو روزه از میان 108 مقاله فارسی و 105 مقاله خارجی ارسال شده به دبیرخانه 22 مقابله فارسی و 15 خارجی در قالب 4 کمیسیون علمی ارائه شد.

 

  در حاشیه

به گزارش خبرنگار شما از حاشیههای این همایش میتوان به رونمایی از کتاب «راهبردهای تربیت نسل مطهر در عصر ظهور» نوشته سرلشکر فیروزآبادی اشاره کرد. در این همایش همچنین از ۲۵ مهدییاور در حوزههای مختلف تجلیل به عمل آمد. در این میان از پرویز فتاح به عنوان ولی یاور تقدیر شد و در حوزه سینما از منوچهر محمدی تجلیل شد و عمو پورنگ به همراه امیرمحمد از جمله مهدییاوران این دوره مورد تشویق و تقدیر قرار گرفتند. خانواده شهید حسن خان آقا محمدی در حوزه جهاد و شهادت، جانباز سرتیپ دوم پاسدار بلالی، سردار احمدیمقدم در حوزه مدیریت فرمانده مهدوی، حجتالاسلام رفیعی، سردار ذوالقدر در حوزه نظامی و نیروهای مسلح، پرویز فتاح، دارابی معاونت سیما، گروسی مدیر شبکه قرآن سیما، ممبینی در حوزه مدیریت و حجتالاسلام حیدری کاشانی، محمد کورانی نویسنده مقاله برتر خارجی، طالب پور در حوزه فضای مجازی، حجتالاسلام آیتی در حوزه تألیف کتاب، حجتالاسلام جعفری در حوزه پاسخگویی به شبهات مهدوی، علیرضا گلپایگانی سازنده انیمیشن آقای مهربان، پورنثاری در حوزه مدیریت، لولاچیان خیر و نیکوکار مهدوی و سیده موسوی مؤسس مدارس مهدوی خواهران در عربستان از دیگر افرادی بودند که مورد تجلیل قرار گرفتند.

 

   بیانیه پایانی

در پایان این همایش بیانیه پایانی آن توسط حجتالاسلام پورسیدآقایی، دبیر نهمین همایش بینالمللی دکترین مهدویت قرائت شد، در بخشی از این بیان با توجه به ضرورت آماده سازی مهدییاران آمده است: از رییسجمهور منتخب مردم، درخواست میکنیم که خدمتگزاران مهدوییاور و انقلابی باری دیگر در حرکتی همافزا آمادگیهای زمینهسازی را همچون همیشه پراجماع و پرموفقیت به پیش برند. در انتهای این همایش حجتالاسلام پورسیدآقایی موضوع دهمین همایش بینالمللی دکترین مهدویت را «اخلاق زمینهساز، راهبردها و راهکارها» اعلام کرد.

https://shoma-weekly.ir/srULhF