اقتصاد

تداوم رکود و ثبات قیمت‌ها در بازار مسکن

مسئولان وزارت راه و شهرسازی سال 94 را سال طلایی برای مسکن عنوان کرده بودند. با این حال براساس آمارهای اتحادیه مشاوران املاک تهران از آبان تا اسفند ماه سال 93 معاملات در این بخش تا حدودی رشد داشته است.
حسین عنایتی- این روزها بسیاری از فعالان اقتصادی به انتظار مشخصشدن وضعیت بازار مسکن هستند. بازاری که به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی، رکود اقتصادی کشور به سمت رونق اقتصادی حرکت نخواهد کرد مگر با احیای رونق اقتصادی در بخش مسکن. بازار مسکن با در برگرفتن 35 تا 40 درصد از اقتصاد کشور در دو سال رکود کامل به سر می برد.

با این حال ناظران این حوزه نظرهای متفاوتی در این باره دارند، نظرهایی که گاه متناقض از یکدیگر است؛ برخی بر این باورند که هنوز اتفاق خاصی رخ نداده که منتظر اتفاق چشمگیری در حوزه مسکن باشیم و برخی دیگر مانند حسام عقبایی، ریاست اتحادیه املاک تهران و نماینده ریاست اتاق اصناف در کمیسیون املاک ایران بر این باورند که حدود چهار تا شش ماه زمان میبرد تا تأثیر توافق هستهای بر بازار مسکن عیان شود.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نیز در نخستین واکنش خود نسبتبه رخدادهای هستهای گفته است که «شوکی کوتاهمدت در انتظار بازارهاست؛ اما توانایی کنترل آن در مجموعه دولت وجود دارد؛ بنابراین نگرانی خاصی در این مورد وجود ندارد.»

آن طور که آخوندی بیان کرده است «توافق هستهای اثر طولانیمدت بر بازار مسکن دارد؛ اما ممکن است بهصورت موقت باعث تغییر استراتژی بازیگران بازارهای دیگر ازجمله ارز و سهام شود؛ اما از آنجا که دولت برنامهریزی لازم را دارد، احتمالا نوسان در این بازارها کوتاهمدت و مقطعی خواهد بود.»

ظواهر امر نشان میدهد از آنجایی که بازار مسکن، بازاری بینالمللی نیست نباید منتظر تأثیر مستقیمی بر این بازار بود، مگر آنکه تغییری در قیمت مصالح و دستمزد نیروی انسانی به وجود بیاید. قیمت مصالح ساختمانی مانند آهن پس از جهش از حدود کیلویی 900 تومان به بالاتر از دو هزار تومان دچار رکود و کمی کاهش شد.

هم اکنون نیز روی مرز دو هزار تومان ثابت مانده است. قیمت سیمان نیز به نسبت تورم افزایش زیادی نداشته است. با توجه به اینکه خروج اقتصاد از رکود تا حدی به بازار مسکن متکی است به نظر میرسد بخشی از سرمایههای مردم از بازار سکه و طلا خارج شده و به کمک وام مسکن که احتمال افزایش آن زیاد است، خواهد آمد.

اما از یکسو خانههای خالی روی دست صاحبان ملک مانده و از سوی دیگر متقاضیان همچنان در حالت انتظار برای کاهش قیمت مسکن هستند. با این حال رکودی که پارسال گریبانگیر این بازار بود نتوانست تغییری در قیمت واحدهای مسکن ایجاد کند.

مسئولان وزارت راه و شهرسازی سال 94 را سال طلایی برای مسکن عنوان کرده بودند. با این حال براساس آمارهای اتحادیه مشاوران املاک تهران از آبان تا اسفند ماه سال 93 معاملات در این بخش تا حدودی رشد داشته است.

دیدگاه دیگر این است که پیشبینی تأثیر توافق هستهای بر بازار مسکن زود است و باید از تیرماه به بعد شاهد تغییرات در این حوزه بود. بیتالله ستاریان کارشناس مسکن در این باره به «شما» میگوید: تأثیر رخدادهای سیاسی و بهخصوص حوزه سیاست خارجی بر بازار مسکن بسیار ناچیز و غیر مستقیم است.

با این حال کارشناسان درباره قیمت مسکن نظر مشترکی دارند؛ «امسال قیمت مسکن افزایش زیادی نخواهد داشت.»

https://shoma-weekly.ir/fijmVK