اقتصاد

تخصیص ارز به واردات مواد اولیه برای تولید داخلی باید اولویت یابد

مسلما واردات مواد اولیه برای تولیدات کارخانه های داخل به مراتب بهتر از افزایش واردات لباس از چین و ترکیه است و این مطالب به قدری ساده است که گوشزدکردن آنها به مسئولین حالتی شبیه به طنز به خود می گیرد.
دکتر ناصر داودی راد یکی از اساتید دانشگاه تهران و از فعالان بخش خصوصی بخصوص در زمینه آموزش کارآفرینی است. شرایط سخت کارآفرینان کشور را با وی به گفتگویی کوتاه نشستیم:
شما: آقای دکتر داوودی در اقتصاد کنونی وضعیت کارآفرینان ایران را چگونه ارزیابی می نمایید ؟
داوودی: در حقیقت باید گفت شرایط بسیار سختی برای کارآفرینان بوجود آمده است و کارآفرینانی که در نوسانات اقتصادی کنونی واحد اقتصای خود را با خلاقیت و نوآوری زنده و پویا نگاه دارند کارآفرین واقعی هستند.

شما: آیا علت بروز مشکلات اقتصادی فعلی را صرفا در مساله ارز می بینید؟
داوودی:  صرف گرانی ارز یک چیز است اما مشکل اصلی از نظر من تخصیص ارز به واردات کالاهی غیر ضروری است که در وضعیت کنونی کشور و با اوج گرفتن نرخ بیکاری ، افزایش قیمت دلار، تورم  و تشدید تحریمها علیه ایران ، تزریق و تخصیص غیر کارشناسی ارز مرجع به کالاهای لوکس و غیر ضروری  با نرخ دولتی ، خیانت به کشور محسوب می شود و باعت وارد شدن خسارات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور میگردد
اکنون که ما شاهد تعطیلی تدریجی واحد های تولیدی و ناامنی در فضای کسب وکار و تعطیلی اکثرواحدهای شهرکهای صنعتی در کشورهستیم تصویب طرح ممنوعیت اختصاص ارز به کالاهای غیر ضروری از اعم وظایف نمایندگان مجلس به شمار رفته تا هرچه سریع تر باعث توقف سود جویی بعضی از واردکنندگان ازاین رانت شوند .

شما: راه حل این مساله را در چه می بینید؟
داوودی: وقتی تولید کنندگان و کارآفرینان داخلی برای واردات مواد اولیه مشکل دارند و این تهدید تولید داخلی را به سمت تعطیلی می برد و در عین حال اختصاص ارز به واردات کالای لوکس دادمه دارد طبیعی است که راه حل کجاست؟ اختصاص ارز با نرخ دولتی به کارآفرینان  از جمله ضرورتهای وضعیت کنونی است این امر به جلوگیری از تعطیلی بیش ازحد واحد های تولیدی و صنعتی در کشور می انجامد.و موجبات کاهش نرخ بیکاری در کشور را فراهم می سازد.

شما: با این اوصاف تخصیص ارز وارداتی برای چه کالاهایی باید باشد؟
داوودی: مسلما برای دو دسته کالا :
یکی کالاهایی که امکان تولید آن در داخل به میزان کافی نیست و از طرف دیگر ضروری های نیاز بازار است که طبیعتا در این میان واردات میوه خارجی در حالی که ما از بزرگترین کشورهایی تولید کننده میوه هستیم بسیار بی معنی است و اختصاص ارز به واردات خودرو لوکس خارجی هم همینطور است.
دوم کالایی که مواد اولیه تولیدات کارخانه های داخل را تشکیل می دهد مسلما واردات مواد اولیه برای قطعه سازان داخلی بهتر از تعطیلی آنان و واردات کل قطعه مورد نیاز از کشور ثالث است. یا به عنوان مثال واردات نخ و پارچه برای کارخانجات نساجی کشور یا برای تولیدکنندگان لباس کشور به مراتب بهتر از افزایش واردات لباس از چین و ترکیه است و این مطالب به قدری ساده است که گوشزدکردن آنها به مسئولین حالتی شبیه به طنز به خود می گیرد اما چه کنیم که همین توصیه های بدیهی هم در عمل بعضا نادیده گرفته می شود گویا کسی از ظرورت وجود چنین نگاهی در شرایط اقتصاد مقاومتی مطلع نیست.





https://shoma-weekly.ir/yirjl3