شهرستانها

تحلیلی بر دلایل اهمیت نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی

* محمد حسن آلاله
بزودی و در اسفند ماه سال نود باز هم شاهد انتخاباتی دیگر برای تعیین نمایندگانی اصلح در مجلس شورای اسلامی کشورمان هستیم و بزودی با انتخاب ملت و با رای‌های نوشته شده مردم در برگه‌های سفید نمایندگانی بر صندلی‌های سبز خواهند نشست.
در طول سی و دو سال گذشته بیش از سی انتخابات در کشور ما برگزارشده است که هر بار مردم با احساس وظیفه و تکلیف انقلابی و اسلامی خود به صحنه انتخابات آمده و با رای خود نه تنها کاندیداهای مورد نظر خود را انتخاب نموده اندکه بلکه هر بار همراه با رای خود بار دیگر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران را نیز انتخاب و تایید نموده‌اند.
انتخاباتی که در پیش روست یکی از مهم‌ترین و حساسترین انتخابات در طول سالهای پس از انقلاب اسلامی می‌باشد و امروز می‌طلبد تا همه ملت ایران بیش از پیش با بصیرت کافی و درک نمودن اهمیت و حساسیت این برهه از زمان با درایت و حضور هوشمندانه و همیشگی خود صحنه این انتخابات را تبدیل به حماسه دیگری نمایند.
برخی از ویژگی‌های مهم انتخابات مجلس نهم:
۱- انتخابات مجلس نهم اولین انتخابات در کشور است که پس از تحولات سیاسی سال هشتاد و هشت و بروز فتنه سبز برگزار می‌شود و به نوعی تست و آزمایش مجددی از مردم ایران است تا معلوم شود حضور مردم پس از انتخابات چالش برانگیز دوسال قبل در انتخابات امسال چگونه است.
۲- انتخابات مجلس نهم اولین انتخاباتی است که پس از جریان بیداری اسلامی برگزار می‌شود، با توجه به اینکه اعتقاد ما این است که بیداری اسلامی نتیجه امواج انقلاب اسلامی ایران بوده و نوعی الهام گیری و الگوپذیری از انقلاب اسلامی ایران در این حرکت‌ها و قیام‌ها مشاهده می‌شود، دنیا منتظر این است تا ببیند این بیداری تا چه میزان انگیزه حضور و شور و اشتیاق مردم ایران را در صحنه انتخاباتی آتی فراهم می‌نماید.
۳- انتخابات مجلس نهم در زمانی صورت می‌پذیرد که آمریکا یعنی دشمن استراتژیک ایران پس از گذشت ۳۰ سال دشمنی امروز سطح بالاتری از دشمنی و عناد را علیه ملت ایران در دستور کار خود قرار داده است. آمریکا با ایجاد سپر موشکی، پروژه ایران هراسی، زمینه سازی برای ایجاد اختلاف با همسایگان، پرواز دادن هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین بر فراز مرزهای کشور، آوردن ناوهای هواپیمابر در مسیر آبراهه‌های مرزی ایران، تهاجم فرهنگی، جنگ نرم و همچنین افزایش تهدید‌ها و تحریم‌ها به دنبال تاثیرگذاری بر رفتار سیاسی دولت و ملت ماست.
۴- انتخابات مجلس نهم اولین انتخاباتی است که با شکل جدیدی از رقابت سیاسی گروه‌ها و تشکل‌ها در داخل مواجه است. در این رقابت امروز با جریان اصول گرایی، اصلاح طلبی پنهان و همچنین یک جریان سیاسی انحرافی چسبیده به طیف اصول گرایی مواجه هستیم. همچنین جبهه‌های سیاسی دیگری نیز در حال شکل گیری می‌باشد و این در حالی است که گروه موسوم به فتنه از یک طرف سعی در تحریم انتخابات و از سوی دیگر تلاش برای فرستادن کاندیداهای سفید خود به مجلس است. از این رو هنوز به طور مشخص معلوم نیست که سرنوشت آینده مجلس چگونه رقم خواهد خورد.
۵- انتخابات مجلس نهم در زمانی صورت می‌پذیرد که جهان در اثر بحران پولی و مالی دچار به هم ریختگی و آشفتگی شده و بیش از یکسال است شاهد ناآرامی‌هایی در کشورهای غربی می‌باشیم، حتی در ایام ابتدای سال میلادی جدید شاهد افزایش تحصن‌ها و اعتصاب‌ها در اروپا و آمریکا هستیم.
بحران‌های داخلی در آمریکا و اروپا آن‌ها را مجبور نموده است تا برای سرپوش گذاشتن بر ضعف‌های برنامه ریزی‌های اقتصادی و اجتماعی خود و برای پاسخگوئی فریبنده به ملت‌هایشان به سمت بحران آفرینی خارجی روی آورند و به همین جهت تمایلات آن‌ها برای دخالت در سرنوشت سیاسی دیگر کشور‌ها بیشتر شده و به دنبال بهانه‌هایی برای دخالت نظامی در این کشور‌ها هستند و در این زمینه صحنه انتخابات هرکشور متعارض با آن‌ها می‌تواند بهترین فرصت مناسب برای گرفتن امتیاز و ایجاد ناامنی و هرج و مرج در آن کشور‌ها باشد.
۶- انتخابات مجلس نهم اولین انتخاباتی است که پس از گذشتن از یک دوره اجرای طرح‌های بزرگ تحول اقتصادی در کشور مانند هدفمندی یارانه‌ها برگزار می‌شود و در حقیقت می‌توان میزان حضور مردم در انتخابات را به نوعی بیانگر و نشان دهنده آن‌ها از سطح رضایتمندی از کارآمدی نظام و خصوصا دولت فرض نمود. از آنجا که ایران اسلامی پس از انقلاب اسلامی یکی از معدود کشورهایی است که مردم همیشه با حضور حداکثری و با احساس تکلیف الهی، انقلابی، قانونی و اخلاقی در انتخابات شرکت می‌نمایند و به تعبیری زندگی مردم با انتخابات گره خورده و این حضور سیاسی و پررنگ در انتخابات موجب بالا رفتن مطالبات مردم از حکومت شده است عملا کارآمدی و مقبولیت دولت و حتی نظام را با انتخابات می‌توان سنجش نمود، دشمن همیشه به دنبال این بوده است تا با بزرگنمایی، برجسته سازی و سیاهه نمایی مشکلات و مسایل موجود جامعه خصوصا در حوزه‌های اقتصادی به ذهنیت سازی منفی علیه جمهوری اسلامی دست بزند.
اگرچه مردم ایران با نجابتی که داشته و دارند همیشه ثابت نموده‌اند در موقع انتخابات علیرغم وجود برخی مشکلات، ناملایمات و نقایص فقط به انتخابات فکر می‌کنند و برای بقای انقلاب و نظام اسلامی با شور و علاقه‌مندی به پای صندوق‌های رای می‌آیند.  با توجه به اینکه همیشه اخبار ایران در صدر اخبار جهانی است و تحولات ایران همواره از سوی دوستان و دشمنان انقلاب اسلامی رصد و مورد بررسی قرار می‌گیرد، به طورکلی می‌توان گفت جهان در انتظار نهمین انتخابات مجلس ایران است تا ببیند این بار مردم ایران سرنوشت سیاسی خود را برای چهارسال آینده چگونه تعیین می‌نمایند، در چه سطحی انتخابات آتی را برگزار نموده، به چه گروههای سیاسی رای می‌دهند و اصولا شالوده مجلس آتی چگونه خواهد بود.  آنچه مسلم است اینکه کشور ما امروز در گردنه بسیار سختی قرار دارد و مردم نقش بسیار سرنوشت سازی را در ترسیم آینده انقلاب و نظام اسلامی بر عهده دارندکه بی‌تردید همه آحاد ملت ایران با درک این موقعیت حساس و با شرکت حداکثری در این انتخابات مثل همیشه به تکلیف الهی خود عمل خواهند نمود و با انتخاباتی شورآفرین حماسه دیگری را رقم خواهند زد.
*قائم مقام حزب موتلفه اسلامی خوزستان

 

https://shoma-weekly.ir/aoZxRD