اقتصاد

تحریم از سوی مصرف کنندگان بهترین مبارزه با قاچاق است

حداقل نقشی که مردم می توانند ایفا کنند این است که به عدم استفاده از کالای قاچاق، اهتمام داشته باشند و این امر تبدیل به فرهنگ هر ایرانی بشود. بسیاری از کالاهای داخلی، از کالاهای خارجی با کیفیت تر هستند. ما تا زمانی که کالاهای با کیفیت داخلی را داریم، نباید از مشابه وارداتی آنها استفاده کنیم. کالاهایی هم که مشابه داخلی ندارد و به صورت قاچاق وارد می‌شوند، حتماً باید مورد برخورد جدی قرار بگیرند و از آنها استفاده نکنیم با آن برخورد کنیم و استفاده نکنیم.
اشاره: یکی از موضوعاتی که اخیرا به کرّات مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفته است، موضوع مبارزه جدی با قاچاق کالا است. ایشان پس از اینکه در دیدار نمایندگان مجلس دهم، از پدیده قاچاق به عنوان خنجری یاد کردند که از پشت به نظام وارد می شود، در دیدار هفته گذشته اقشار مختلف مردم، فرمودند: « [در موضوع] قاچاق، بنده به مسئولین گفتهام که آقاجان! وقتی شما آن باند قاچاقچی را پیدا

می کنید و آن جنس کلان قاچاق را که چند هزار تُن وزن آن است، وارد کشور می­ کنید، این جنس را جلوی چشم همه آتش بزنید». خبرنگار هفته نامه «شما» برای بررسی علل چنین برخوردی قاطع و شکننده با پدیده قاچاق، گفتگویی را با مجید کیانپور؛ نماینده ازنا و دورود و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

به نظر شما، چه ضرورت مهمی وجود دارد که رهبر انقلاب در خصوص کالاهای قاچاق، جدی ترین و قاطع ترین واکنش را، تحت عنوان آتش زدن این کالا ها، تجویز می فرمایند؟

یکی از ضروری ترین مسائلی که در پیشبرد اقتصاد مقاومتی- که مورد تأکید رهبر انقلاب قرار دارد و امسال هم با این عنوان نامگذاری شده- اهمیت دارد و باید در خصوص آن، برنامه ریزی صورت گیرد، مبارزه جدی با پدیده قاچاق است. قاچاق کالا، آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد می ­کند و تیشه به ریشه اقتصاد و صنعت یک کشور میزند. همچنین قاچاق باعث میشود که تمام عواملی که در تولید و اشتغال نقش دارند، بی ثمر بمانند. قاچاق کالا- که در آن، نه عوارض دولتی پرداخت می شود، نه هزینه گمرک- باعث می شود که انگیزه تولید از صنعتگر و کارآفرین ما گرفته بشود و کمرنگ شدن رونق اقتصادی را منجر می شود و چون با وجود قاچاق، دیگر تولید صرفه ای ندارد، شاهد هستیم که اشتغال­های پایدار به سمت تعطیلی و ناپایداری حرکت میکنند و رکود رقم بخورد. قاچاق همانند موریانهای است که به جان صنعت کشور می­افتد و عوارض زیادی را برای اقتصاد کشور ایجاد می­ کند؛ از جمله باعث میشود که ما نتوانیم برنامه ریزی های کلان توسعه ای را عملی کنیم. با توجه به ضرورتی که در خصوص مبارزه با کالای قاچاق وجود دارد، بنابراین مطابق فرمایش حضرت آقا، وقتی کالای قاچاق کشف می شود، باید در انظار عمومی به آتش کشیده شود تا همه بدانند که ما با کالایی که از طرق قاچاق وارد کشور میشود به شدت برخورد میکنیم و هیچ کس حاضر به مصرف آن نیست و هیچ محلی از اعراب ندارد. به نظر میرسد که با فرمایشات معظم له، عزم همگانی بیشتری در ارتباط با مبارزه با قاچاق کالا خیلی بوجود خواهد آمد.

آحاد مردم چقدر در مبارزه با کالای قاچاق نقش دارند؟

حداقل نقشی که مردم می توانند ایفا کنند این است که به عدم استفاده از کالای قاچاق، اهتمام داشته باشند و این امر تبدیل به فرهنگ هر ایرانی بشود. بسیاری از کالاهای داخلی، از کالاهای خارجی با کیفیت تر هستند. ما تا زمانی که کالاهای با کیفیت داخلی را داریم، نباید از مشابه وارداتی آنها استفاده کنیم. کالاهایی هم که مشابه داخلی ندارد و به صورت قاچاق وارد میشوند، حتماً باید مورد برخورد جدی قرار بگیرند و از آنها استفاده نکنیم با آن برخورد کنیم و استفاده نکنیم.

به نظر شما، چه عوامل مهمی که در دامن زدن به پدیده شوم قاچاق دخیل هستند؟

یکی از عواملی که در گسترش کالاهای قاچاق تأثیر زیادی دارد، رشد و توسعه بی رویه مناطق آزاد- یا ویژه اقتصادی- است. مناطق آزاد به جای اینکه محل صادرات کالای داخلی باشند، تبدیل به محلی برای ورود کالاهای خارجی و لوکس شدهاند. قاچاق باعث میشود که در مناطق آزاد تولید از بین برود و رشد اقتصادی کاهش یابد. به نظر بنده، طرحی هم که در مجلس در خصوص ایجاد مناطق آزاد تجاری جدید مطرح شد، باید مورد بررسی جدی قرار گیرد. قرار بود مناطق آزاد مکانهایی باشند برای معافیت های مالیاتی و ایجاد یک سری تسهیلات، که تولیدکننده بتواند به راحتی به صادرات کالاهای تولیدی خود بپردازد، ولی الان می بینیم بیشتر از تولیدات ما، کالای قاچاق از طریق این مناطق وارد می شود.
https://shoma-weekly.ir/MakVq1