اقتصاد

تجویز واردات محصولات کشاورزی حاصل غفلت از اقتصاد دانش بنیان است

دولت نباید تا مادامی که توان کاشت محصولات در کشور وجود دارد را از خارج وارد کند چرا که با وارد کردن این محصولات ضربه‌ای به کشاورزان زده می‎شود.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: در حال حاضر و بر طبق آمار ارائه شده از سوی سازمانهای دولتی و آماری بیش از 50 میلیارد تومان کالا در انبارها وجود دارد و تا مادامی که دولت نتواند ورود کالاهای قاچاق به کشور را بگیرد در امر اقتصاد مقاومتی به موفقیتی دست نخواهد یافت.

ابوالفضل توکلی بینا، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفتگو با خبرنگار هفته نامه شما، با بیان این مطلب که دولت در حوزه اقتصادی تا مادامی کارها را به مردم واگذار نکند بعید است که به پیشرفتهایی در بحث اقتصاد دست یابد، گفت: دولت جهت پیشرفت در حوزه اقتصادی میبایست مردم را در عرصه وارد کند تا مردم در صحنه اقتصاد حاضر نشوند دولت نمیتواند در این بخش به پیشرفتهایی نائل آید.

وی در ادامه به پرداخت یارانهها به مردم اشاره و بیان کرد: تا مادامی که دولت یارانههایی که به مردم میدهد را اصلاح نکند در رسیدن به اهداف اقتصادی با مشکل روبرو خواهد شد چرا که دولت هرچه را که از فروش نفت و دیگر محصولات صادر شده بدست می آورد را باید در حفره پرداخت یارانه‌ها واریز کند .

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی بیان کرد: اگر دولت بتواند یارانه واریزی به حساب سرپرستان را اصلاح کند منابع مالی این بخش را میتواند به سمت تولید هدایت کند.

وی اذعان داشت: دولت از آنجایی که میبایست نقدینگی واحدهای تولیدی را پوشش دهد و اگر نتواند پوشش لازم را صورت دهد در کشور هر روز شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی و کارخانجات خواهیم بود.

توکلی بینا در ادامه به برنامه محور بودن برنامه ششم توسعه از سوی دولت اشاره و بیان داشت: دولت در برنامه ششم توسعه به مجلس فقط برنامه‌های کلی را ارائه و در برنامه به مواد قانونی توجه نکرده است.

وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس در بررسی برنامه ششم توسعه با اذن مقام معظم رهبری خود با توجه به برنامه‌های کلی دولت، در حال تدوین و تصویب برنامه ششم توسعه هستند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در ادامه به اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور اشاره کرد و گفت: تا امروز حرکت جدی در خصوص اقتصاد مقاومتی از دولت تدبیر و امید در کشور شاهد نبودیم.

وی گفت: اقتصاد مقاومتی بدین معنا است که مایحتاج ملت در کشور تولید شود و برای رسیدن به این هدف ضروری است که جلوی ورود کالاهای قاچاق گرفته شود و تا زمانی که کالاهای قاچاق در کشور وجود دارد و وارد می‌شود نخواهیم توانست در اقتصاد مقاومتی به نتایج مثبتی دست یابیم.

توکلی بینا در ادامه به اجاره انبارهای بسیار از سوی وارد کنندگان قاچاق در کشور اشاره و اظهار داشت: در حال حاضر و بر طبق آمار ارائه شده از سوی سازمانهای دولتی و آماری بیش از 50 میلیارد تومان کالا در انبارها وجود دارد و تا مادامی که دولت نتواند ورود کالاهای قاچاق به کشور را بگیرد در امر اقتصاد مقاومتی به موفقیتی دست نخواهد یافت.

این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در ادامه به عدم توجه دولت در برنامه ششم توسعه به بخش کشاورزی اشاره و اذعان داشت: دولت اگر به بحث قطره ای کردن آبیاری در کشاورزی و استفاده از علم روز توجه کند امکان ندارد محصولاتی که در کشور تولید و کاشت میشود را از خارج به کشور وارد کند.

توکلی بینا، در ادامه به اتمام آب‏های زیر زمینی اشاره و بیان داشت: دولت باید بجای تغییر شکل کشاورزی تسهیلات در اختیار مردم و بویژه کشاورزان قرار دهد.

وی در خصوص علت کم بودن آب در کشور را بر عهده کاشت محصولاتی همچون هندوانه، خربزه و دیگر محصولات گفت: دولت نباید تا مادامی که توان کاشت محصولات در کشور وجود دارد را از خارج وارد کند چرا که با وارد کردن این محصولات ضربه‌ای به کشاورزان زده میشود.

توکلی بینا واردات محصولات کشاورز از خارج را معادله چند مجهوله بر شمرد و گفت: از آنجایی یک سوم اشتغال در کشور در حوزه کشاورزی است از این رو دولت با واردات محصولات کشاورزی همچون هندوانه، خربزه و گوچه فرنگی و ... به بهانه مصرف بیش از حد آب باعث خواهد شد تا تعداد بسیاری از مردم شغل خود را از دست بدهد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در ادامه به تأکید بر این مطلب که دولت توجه هزینه واردات محصولات کشاورزی ندارد، گفت: از آنجایی که ایران سالیان سال است که محصولات مورد نیاز کشاورزی را در داخل کشور تولید کرده است از این رو واردات محصولات کشاورزی از خارج برای دولت به صرفه نخواهد بود.

وی در ادامه به سیاستهای کلی نظام از جمله جذب سرمایه های ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد و افزود: دولت برای جذب سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور باید شیوهها و جاذبههایی در نظر گیرد.

توکلی بینا در ادامه بالا بودن بهرههای بانکی در ایران اشاره و بیان داشت: دولت باید بهرههای بانکی معقولی را در اختیار سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور قرار دهد تا آنها جذب سرمایه گذاری در ایران شوند چرا که میزان بهرههای بانکی در کشورهای دیگر یک تا سه درصد و در برخی از کشورها منفی است.

دولت اگر به دنبال حل مشکلات اقتصادی کشور است میبایست کارها و اقدامات اقتصادی را در اختیار مردم بگذارد مگر این که امکانات مالی از جمله فروش نفت و گاز وصادرات محصولات غیر نفتی اعم از فرش، زعفران و ..... فراهم کند.

https://shoma-weekly.ir/Pwjnet