شهرستانها

تجربه استانداری یک باسواد در گیلان

سلطانی فر در دوران حاکمیت اصلاح طلبان استاندار گیلان بود. او در همه دولت‌های پس از انقلاب سمت دولتی داشته است ، از دولت میرحسین موسوی گرفته تا هاشمی و خاتمی و حتی احمدی‌نژاد و اکنون هم از سوی دولت یازدهم منصوب شده است و لابد حداقل برای یک دوره چهار ساله بایستی بر مسند معاونت ریاست جمهوری و سازمان گردشگری تکیه بزند.

حسن کربلایی- سلطانی فر در دوران حاکمیت اصلاح طلبان استاندار گیلان بود. او در همه دولتهای پس از انقلاب سمت دولتی داشته است ، از دولت میرحسین موسوی گرفته تا هاشمی و خاتمی و حتی احمدینژاد و اکنون هم از سوی دولت یازدهم منصوب شده است و لابد حداقل برای یک دوره چهار ساله بایستی بر مسند معاونت ریاست جمهوری و سازمان گردشگری تکیه بزند.

تندرویهای اصلاح طلبانه

وقتی او استاندار گیلان بود طی بخشنامهای به همه مدیران و مسئولان و فرمانداران استان نوشت که حق هیچگونه همکاری را با دفاتر نظارتی شورای نگهبان ندارند، سلطانی فر با انتخاب یک معاون سیاسی توانست بیشترین حملات را به ارزشهای این انقلاب داشته باشد. معاونی که در این نشریه و آن نشریه و این فرمانداری و آن فرمانداری رسما حرفهایش با ضد انقلاب
خارج
نشین هماهنگ بود. سلطانی فر ضمن هماهنگی کامل با بعضی نمایندگان مجلس ششم، بیشترین تغییر و جابجایی را در سطح مدیران داشت و مدیرانی تندتر و نالایقتر از خودشان را بر مردم مظلوم گیلان حاکم کردند و او دقیقا‌‌ همان راهی را میرفت که تندروهای اصلاحات مثل تاجزاده، سعید حجاریان و افشاری و تحکیمیها و نشریات زنجیرهای میرفتند.

سلطانی فر و معاونش یک بار هم در مقابل راهپیمایی ۱۵ خرداد که از سوی جمعی از علاقه مندان به امام و رهبری شکل گرفته بود، ایستادگی کرد و البته این سئوال بزرگ از آقای روحانی است که سلطانی فر با این سوابق تند و خشن اصلاح طلبانه چطور یکباره اعتدال گرا شده؟ و ابتدا برای وزارت ورزش به مجلس معرفی شد و با کمترین آراء با عدم موافقت مجلس روبرو گردید و اکنون رئیس گردشگری کشور شده است؟ یک سئوال دیگر از آقای رئیس جمهور باقی میماند که آیا منظور شما از شایسته سالاری در سخنرانی چند روز قبلتان در دانشگاه تهران همین بود؟

 خاطرات تلخ مردم گیلان

برف امسال خاطرات سال ۱۳۸۳ که برف شدیدی در گیلان آمد را زنده کرد. عصر سه شنبه ۲۰ بهمن ماه سال۸۳ برف سنگینی در گیلان باریدن گرفت. این برف یکسره آمد وعلیرغم پیش بینی هواشناسی و اطلاع استانداری و مسئولان مربوطه از آغاز این برف سنگین و تداوم آن متاسفانه هیچ جلسهای در استانداری برگزار نشد وگفته شد اصلا این آقای استاندار گیلان نبود. بعضیها گفتند او در حال تحصیل در خارج از کشور بود و البته محل زندگی او هم تهران بود و اصطلاحا استاندار پروازی محسوب میشد. سه شنبه، چهارشنبه تقریبا همه خیابانها و راههای استان گیلان بر اثر بارش برف مسدود شد، برفها به قدری زیاد بود که همه مردم نگران سقفهای منازل و مغازهها و کارخانهجات و ادارات شدند.

چهارشنبه 21 بهمن 83 جلسهای در صدا و سیما برگزار شد و معاونین صدا و سیما به اتفاق مدیر کل در رابطه با برف و موضوع راهپیمایی روزبعد (پنجشنبه۲۲ بهمن) تصمیماتی گرفتند. البته‌‌ همان روز سقف ساختمانهای صدا و سیما هم با دست معاونین و کارکنان از برف تخلیه شد. اما در بیرون از صدا وسیما خبرهای نگران کنندهای رسید مبنی بر اینکه سقفها در حال ریزش است. در حیاط صدا و سیما بودیم که صدای فرو ریختن سالن غدیر مربوط به بسیج ما را نگران کرد.

از مدیران و مسئولان استان که میبایستی همه با هم در قالب کمیته بحران در استانداری مستقر میشدند و تصمیماتی میگرفتند خبری نبود، شاید منتظر ورود آقای استاندار بودند! چند لودر از شهرداری رشت یک مسیر باریک را برای پیاده روی در خیابانهای رشت باز کرده بود. دو روز کامل بارش برف، یعنی بحران و قفل شدن گذرگاهها.

مهمترین دغدغه مردم، بسته بودن راهها، قطع آب و برق از روز قبل بسته بودن نانواییها و مغازهها و فروشگاههای مواد غذایی، عدم دسترسی به بیمارستانها، تمام شدن کپسول هوا در بیمارستانها، بسته شدن مسیر سراوان به سمت رشت و زمین گیر شدن انبوه ماشینهای سواری با سرنشینانشان زیر خروارها برف و مشکلات عدیده ناشی از بارش سنگین برف بود.

ما در رادیو مواجه شدیم با انبوه تماسهای مردمی، تقریبا همه مردم عصبانی بودند، دو سه روز درخانهها زندانی شده بودند، سازمانهای مربوطه جواب تلفنهای مردم را نمیدادند.

ما در رادیو کارهایی کردیم که لازم بود انجام دهیم. البته این کمکها از سوی رادیو برای اینجانب گران تمام شد. اما در همین ساعات و لحظاتی که بیشترین خدمت از سوی رادیو به مردم ارائه میشد آقای سلطانی فر استاندار گیلان با مهندس ضرغامی رئیس صدا وسیما تماس تلفنی برقرار کرده بود و به او گفته بود شخصی بنام کربلایی مردم را علیه دولت اصلاحات و استانداری میشوراند.

در استانداری نیز معاون سیاسی جلسهای تشکیل داد ولی نه برای رفع مشکلات مردم بلکه برای تنظیم صورت جلسهای که اولین جمله آن این است، کربلایی باید از استان گیلان اخراج شود.

و جالب اینکه در همین روز و در حالی که هنوز مردم گیلان از جمله رشت آب و برق و نان نداشتند این آقای سلطانی فر در شبکه یک سیما در تهران حضور یافت و در آنجا گفت ۸۰ درصد مشکلات مردم حل شده و خبر از رفع مشکلات گیلان داد. متاسفانه این مصاحبه نابهنگام موجب شد تلفنهای زیادی به صدا و سیما سرازیر شود. این بار تلفنها همراه بود با عصبانیت و کمی چاشنی بد دهنی البته نسبت به استاندار وقت گیلان.

قطع چند روزه آب و برق، تعطیل شدن همه چیز و همه ادارات و سازمانها، فروریختن سقف تعداد زیادی گلخانه و کارخانه و... در شهرصنعتی رشت همه و همه نتیجه بیبرنامگی و عدم آمادگی آقای استاندار و مجموعه ادارات تحت امرش بود.

و اکنون از آقای رئیس جمهور سئوال میکنم چه نوع مدیریت، تخصص، شایستگی و لیاقت در آقای
سلطانی
فر دیده بودند که او را به عنوان معاون خویش برگزیدند. اگر نمیگویید منتقدان دولت مشتی بیسواد و یا وابسته به حزبی خاص هستند پس لطفا تعریف خودتان را از این انتخاب بیان کنید.

*دبیر حزب موتلفه اسلامی گیلان

https://shoma-weekly.ir/yxom1p