اقتصاد

تبلیغات صرف راهکار حمایت از تولید ملی نیست

اشاره: چند شماره است که به واکاوی موانع تولید از منظر فعالان این عرصه پرداخته ایم. یکی از ضرورتهای نتیجه بخشی تولید، بهره گیری از حمایت مردمی است. در این شماره به سراغ دبیرکل جامعه انجمنهای اسلامی اصناف و بازار رفتیم، تشکلی که با رهنمودهای امام راحل و به دستور مستقیم شهید دکتر بهشتی و با نظارت معتمدین حضرت امام خمینی (ره) تشکیل شد و توانست در این سالهای حساس از دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی پاسداری نموده و در جهاد مقدس و سایر فعالیتها خدمات ارزنده ای تقدیم نماید.

جناب آقای کریمی اصفهانی، اقتصاد مقاومتی بدون حمایت مردم به سرانجام نخواهد رسید؛ از منظر شما راه جلب حمایت مردم از تولیدات ملی چیست؟

شعاردادن در خصوص حمایت از تولیدات ملی مردم را به استفاده از کالاهای ساخت داخل ترغیب نمی کند، بلکه این امر نیازمند فرهنگ سازی درست است. همچنین تولیدات داخلی باید از نظر کیفیت با انواع خارجی برابری کرده و نیز از نظر قیمتی هم متعادل باشد. این امور که محقق شد دیگر نیازی به شعار دادن و تبلیغ بی جا کردن نیست و تولید کیفی خود به خود مردم را جذب خواهد کرد.

ما جنگ را با تمامی مشکلات بخوبی اداره کردیم پس مطمئنا مشکلات و مسائل اقتصادی نیز حل خواهیم نمود. کم نمودن مصرف، حرکت به سمت تولید و کمک مسئولین در کاهش مشکلات مسائلی مانند بیمه، کارگری و موانع تولید موجب خواهد شد به سمت اقتصاد پویا به جلو برویم. اما طی این
سال هایی که مقام معظم رهبری تاکید بر اقتصاد داشته اند و هنوز به جایی نرسیده ایم ناشی از آن است که دولت مردان تاکنون آن را باور نکرده اند اگر باور کرده بودند اکنون حل شده بود.

برای این ادعا که دولتمردان باور نداشتند، سندی هم دارید؟

سند چشم انداز بیست ساله نظام از سال 1382 به صراحت عنوان کرده که هر سال می بایست به میزان پنج درصد از وابستگی بودجه به نفت کاسته شود اما هنوز محقق نشده و در سال 84 ابلاغیه اصل 44 انجام شد اما هنوز این اصل نیز به درستی اجرایی نشده است.البته عدم وابستگی نفت را در کشور ما خیلی از افراد باور نمی کنند و نخواهند کرد، اگر ما به
مسئله ای اعتقاد پیدا کنیم مطمئنا به آن خواهیم رسید. رهبری خیلی وقت پیش ابراز امیدواری نمودند که روزی برسد در چاههای نفت را ببندیم و اقتصاد را بدون نفت اداره کنیم.

در این میان یک اتفاق مبارک که البته با هزینه هم بوده است برای ما افتاده است. تحریمهایی که به کشور ما به صورت غیر قانونی تحمیل گردید و در حدود 40 درصد صادرات نفت را کاهش داد. موجب گردید که مسئولین و مردم به این باور برسند که
می شود با کمی صرفه جویی و بدون وابستگی به نفت به پیش برویم و زندگی نماییم.

استکبار جهانی نتوانست از هیچ راهی ما را به زانو درآورد رو به تحریم آورد که بحمد الله درآن نیز به نتیجه نرسید.گسترده تر شدن حرکت شیعی جمهوری اسلامی در دنیا نشان از این مسئله است که فشارهای غرب و شرق اثری در حرکت ایران اسلامی نداشته است .

اصلی ترین راهکار کاهش وابستگی به نفت، اتکای بر مالیات است. نظام مالیاتی کنونی را چگونه ارزیابی می کنید؟

معتقدیم قوانین مالیاتی کشور باید در یک اقدام اساسی اصلاح شده و همانطور که دنیا با مالیات اداره می شود ایران نیز این گونه شود. اما به دلیل نادرست بودن سیستم های مالیاتی، تاجر خرده پا اذیت شده و آنانی که باید مالیات حقه دولت را پرداخت کنند با مهارتی که دارند یا دفتر سازی کرده و یا با پرداخت رشوه از زیر بار مالیاتی که به صورت واقعی باید بدهند، فرار می کنند .

سازمان امور مالیاتی هم به علت نداشتن سیستم جامع نمی تواند به درستی این موضوع را مدیریت کرده و لذا بیشترین فشار را برروی همان خرده پاها وارد می سازد. این سبک مالیات گیری هیچ نفعی برای کشور در برنخواهد داشت بنابراین باید عزم اصلاح قوانین را جدی تر کرد.

به نظر شما مهمترین مسئله ای که برای بهبود اقتصاد کشور باید حل شود، چیست؟

مهمترین مسئله ای که در کشور باید مورد بحث قرار گیرد مسئله رونق اقتصادی است. ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی توسط رهبری باید در سرلوحه تمامی امور قرار گیرد. بحثهایی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور کارشناسان مختلف در این مورد انجام شد سرانجام با اصلاحات رهبری سندی است که توسط معظم له ابلاغ گردیده است . به نظر بنده ایشان نه تنها رهبر سیاسی و مذهبی بسیار عالمی هستند، بلکه در مسائل اقتصادی نیز از بهترین کارشناسان هستند زیرا در کوران مسائل اقتصادی ایشان هم در مجلس حضور داشتند و هم در ریاست جمهوری و بنده اطمینان دارم که راهکارها خیلی وقت پیش آماده بوده است اما چون گوش شنوایی وجود نداشت و ظرفیت پذیرش چنین راهکارهایی نبود،ابلاغ نشده بود.

رهبری از خیلی وقت پیش بر اقتصاد بدون نفت تاکید داشتند و حتی این موضوع در سند چشم انداز بیست ساله هم آمده است،ایشان در گذشته تاکید فراوانی بر اجرایی شدن اصل 44 نیز داشتند که بدلیل عدم توجه این ابلاغ اکنون مجددا صورت گرفت.

https://shoma-weekly.ir/muFfL4