شهرستانها

تبریز، حماسه‌ساز انقلاب

حضور مردم تبریز در بیست و نهم بهمن سال 56 شبیه کار امام سجاد (ع) و جناب زینب کبری (س) بود که نگذاشتند حادثه عاشورا فراموش بشود، این قیام خونین یک‌بار دیگر در تاریخ معاصر، پیشگامی آذربایجان را در نهضت اسلامی و تبعیت از انقلاب اسلامی و حضرت امام خمینی (ره) ثبت نمود
رحیم جهانی- اینجا تبریز است، تبریزی که با خلق قیام 29 بهمن سال 1356 جرقهای شد برای خلق حماسهای بزرگتر در 22 بهمن 1357 تا ملت ایران از یوغ استبداد ستمشاهی رها و با بنیان نهادن نظامی جدید بر پایه تعالیم الهی و اسلامی، عظمتی دیگربار در معادلات سیاسی جهان داشته باشند.

قیام خونین مردم مؤمن و آزادیخواه تبریز در 29 بهمن علیه رژیم سفاک پهلوی ازجمله حوادث سیاسی مهم تاریخ معاصر ایران به شمار میرود و این حادثه مهم و تأثیرگذار تاریخی در حالی اتفاق افتاد که هنوز رژیم پهلوی اقتدار حکومتی و سرکوبگرانه خود را حفظ کرده و مخالفان سیاسی خود را به شدیدترین شکل ممکن منکوب میکرد. مردم علیرغم خشونتهای رژیم منحوس پهلوی، تمام نمادهای سلطه و رژیم شاهنشاهی را آتش زدند که این برای سلطنت پهلوی بسیار دردآور و درعینحال دارای پیامهای واضح از مبارزات انقلابی به دربار شاه بود، چراکه این قیام تعارض بین ملت و حکومت را بهوضوح نشان داد و آغازگر قیام عمومی در سراسر ایران شد که در
22 بهمن 57 منجر به فروپاشی و سقوط کامل رژیم شد.
تبریز و آذربایجان در کمتر از یک قرن دو نقش عمده در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران ایفا کرده یکی قیام 29 بهمن سال 1356 و دیگری نهضت مشروطیت به سال 1284 که خاستگاه اصلی آن تبریز بود، توانست سلسله
جنبان نظامهای استبدادی را به خطر انداخته و بساط ظلم و زور را از جامعه ایرانی برچیند، هرچند بررسی نتایج تاریخی این دو قیام متفاوت از یکدیگر بود، اما وجه اشتراک آنها قیام علیه ظلم، فساد و آزادیخواهی مردم این خطه است؛ اما با همه فراز و نشیبها نتایجی در پی داشت که مواردی از آنها عبارتاند از:
1- آشکار گردیدن واقعیت سیاست حداکثر آزادی شاه و حقوق بشر کارتر.

2-رودررو قرار گرفتن مردم نهتنها با حکومت بلکه با اساس سلطنت و نهاد رژیم.

3- مقبولیت و محبوبیت روزافزون زعامت سیاسی و مذهبی امام خمینی، همان چیزی که رژیم برای مقابله با آن به نشر مقاله توهینآمیز دست یازیده بود.

4-دشمنی و مبارزه با امپریالیسم آمریکا و عوامل وابسته به صهیونیسم جهانی در ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی.

5- قیام 29 بهمن تبریز راهگشای قیام بعدی مردم دیگر شهرها شد و شاه این واقعیت را دریافت که اگر در قیام قم با چند هزار طلبه طرف بود، اینک با تعداد بیشماری از مردم طرف است که علمای خود را بر رهبری شاه ترجیح میدادند.

6-تداوم انقلاب. کشتاری که در تبریز صورت گرفت، فرصت را برای برگزاری مراسم سوگواری چهلمها مهیا ساخت.

اهمیت مذهبی، سیاسی چهلمها در تاریخ انقلاب اسلامی بسیار بارز میباشد و درواقع زنجیرهای از رویدادهاست که این وقایع مقدماتی را به مرحله اوج نهضت یعنی انقلاب پیروزمند 22 بهمن 57 متصل ساخت.

و شاید همه این عوامل بود که موجب شد یکی از زیباترین پیامهای امام خمینی (ره) نسبت به ملت، پیامی باشد که به مناسبت قیام ۲۹ بهمن سال ۵۶ تبریز صادر کردند که فرمودند: «سلام بر اهالی شجاع و متدین آذربایجان عزیز! درود بر مردان برومند و جوانان غیرتمند تبریز! درود بر مردانی که در مقابل دودمان بسیار خطرناک پهلوی قیام کردند و با فریاد «مرگ بر شاه» خط بطلان بر گزافهگوییهای او کشیدند! زنده باشند مردم مجاهد عزیز تبریز که با نهضت عظیم خود مشت محکم بر دهان یاوهگویانی زدند که با بوقهای تبلیغاتی، «انقلاب خونین استعمار» را که ملت شریف ایران با آن صد در صد مخالف است»انقلاب سفید شاه و ملت» مینامند و این نوکر اجانب و خودباخته مستعمرین را نجاتدهنده کشور میشمارند...من نمیدانم با چه زبانی به اهالی محترم تبریز و به مادران داغدیده و پدران مصیبت کشیده، تسلیت بگویم. با چه بیانی این قتلعامهای پیدرپی را محکوم کنم... .»

مقام معظم رهبری حضرت آیتالله خامنهای نیز فرمودند: «حضور مردم تبریز در بیست و نهم بهمن سال 56 شبیه کار امام سجاد (ع) و جناب زینب کبری (س) بود که نگذاشتند حادثه عاشورا فراموش بشود، این قیام خونین یکبار دیگر در تاریخ معاصر، پیشگامی آذربایجان را در نهضت اسلامی و تبعیت از انقلاب اسلامی و حضرت امام خمینی (ره) ثبت نمود».

و امروز بر ماست که ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گلگونکفن قیام خونین 29 بهمن سال 1356 ادامهدهنده راه مقدس شهدای عزیز و دفاع از آرمانهای والای معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) و تبعیت کامل از منویات ولی امر مسلمین جهان باشیم و قدر بدانیم .

*دبیر حزب مؤتلفه اسلامی آذربایجان شرقی

https://shoma-weekly.ir/RGHJaZ