ورزش

تا به حال به بازی با امریکا فکر نکرده ام

بازی با آمریکا؛ به این بازی فکر نکردم. اما به نظرم می‌تواند بازی خوبی از آب در آید.انگیزه‌های بچه های تیم ملی برای پیروزی بر این تیم آنقدر است که اگر مقابل این تیم قرار گرفتیم بتوانیم از این تیم عبور کنیم.
کاری کردند کارستان . یکشنبه شب ،شب والیبال ایران بود . شب افتخار آفرینی مردانی که مردم ایران به افتخار آفرینی آنان حداقل طی دو سال گذشته عادت کرده اند .صعود به مرحله نهایی لیگ جهانی والیبال آن هم یک هفته مانده به پایان بازی های دور گروهی اتفاقی بود که سالن 12 هزار نفری ورزشگاه آزادی شاهد افتادن آن بود . مردان بلند قامت ایران با بردی مقتدرانه مقابل لهستان به این مهم رسیدند تاعملیات خود را که غیر ممکن به نظر می رسید را ممکن کنند.این موفقیت بزرگ در حالی به دست آمد که با توجه به جدایی ولاسکو انتظار به دست آمدن این موفقیت نمی رفت اما بچه های ایران نشان دادند که تمام والیبال ایران ولاسکو نبود . در این میان هر چند نمی توان این موفقیت را به شخص و بازیکن خاصی نسبت داد اما سعید معروف کاپیتان و پاسور تیم ملی نقش مهمی را ایفا کرد. او بخصوص در دو بازی مقابل لهستان مرد اول میدان ایران بود و توانست با پاس های دقیق و بی نقصش پایه گذار حملات ایران باشد. سعید معروف در گفت و گو با «شما» از این پیروزی بزرگ گفت .

با رفتن ولاسکو از تیم ملی این نگرانی به وجود آمد که تیم ملی در مسابقات لیگ جهانی نتواند پرقدرت حاضر شود اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه امروز شاهد صدر نشینی والیبال ایران در گروهA مسابقات هستیم.

والیبال ایران با ولاسکو اوج گرفت و به پیروزی‌های چشم گیری دست یافت. طبیعی بود با رفتن او این ذهنیت منفی به وجود بیاید.

این ذهنیت در خود بازیکنان ایجاد نشد.

به هیچ وجه.اگر می‌شد امروز در جایگاهی که قرار داریم نبودیم.ولاسکو شروع کننده راهی بود که والیبال ایران را به اوج رساند اما ما بازیکنان باید در این راه قدم می‌گذاشتیم .

که این کار را به خوبی انجام دادید .

هنوز اواسط جاده هستیم. تا اینجا که آمده‌ایم نتایج خوبی گرفتیم . پستی‌های این راه کمتر از بلندی‌های آن بود .

ادامه راه را چطور می‌بینی؟

احساسم این است که باید روشن باشد.

این احساس چگونه در تو ایجاد شده است ؟

وقتی مسیری را باقدرت آغاز کنی و همه ابزارهای موفقیت را هم در کنارت داشته باشی دلیلی ندارد که وقتی به پایان راه می‌رسی به موفقیت نرسیده باشید.

این اعتماد به نفس تا زمانی که تبدیل به غرور نشود خیلی خوب است.

صحبت کردن در مورد واقعیت‌های والیبال غرور نیست. والیبال ایران امروز می‌تواند تیم‌های بزرگ جهان را به زانو در آورد.

مثل تیم‌های برزیل و لهستان که مقابل ایران حرفی برای گفتن نداشتند.

بردن این تیم‌ها کار بزرگی بود که تیم ملی انجام داد . بردن لهستان آن هم در دو بازی متوالی و گرفتن 6 امتیاز از این تیم کار بزرگی است که باید در مورد آن صحبت شود.

به همین دلیل هم است که کارشناسان والیبال بردن لهستان را نشان از اوج قدرت والیبال ایران می‌دانند.

همین طور است. لهستان تیم کوچکی در دنیای والیبال نیست اما دیدید که این تیم در تهران حرفی برای گفتن نداشت. به خصوص در بازی دوم که حتی نتوانست یک ست هم به پیروزی برسد.

اما در بازی دوم لهستان به لحاظ امتیازاتی پا یا پای تیم ایران پیش رفت. به خصوص در ست دوم که در لحظاتی اختلاف امتیازاتش را با تیم ایران به 7 رسانده بود؟

مقابل ما لهستان بازی می‌کرد نه تیم درجه چندم جهان. خوب در این تیم بازیکنان بزرگی حضور دارند که تعیین کننده هستند. شاید آنان در لحظاتی اختیار عمل را در دست گرفتند اما نتوانستند قدرتشان را به ما تحمیل کنند و خیلی زود این تیم ایران بود که ابتکار عمل را دردست گرفت و تا لحظه پیروزی نیز آن را در اختیار داشت.

با توجه به صعود ایران به دور نهایی لیگ جهانی امکان دارد که مثل ایتالیا تیم ملی با تیم دومش به لهستان برود ؟

کارمان در دور گروهی تمام نشده است. شاید صعودمان قطعی شده باشد اما دلیل نمی‌شود که این دو بازی که مقابل لهستان داریم را نادیده بگیریم. اتفاقاً این دو بازی برای ما خیلی با اهمیت است چرا که پیروزی در این دو بازی می‌تواند نشان دهد که قدرت والیبال ایران دیگر غیر قابل انکار است ما اگر لهستان را ببریم حتی می‌توانیم به عنوان تیم اول گروه به دور نهایی صعود کنیم .

امکانش وجود دارد؟

چرا که نه. ما در لیگ امسال نتایج فوق‌العاده‌ای گرفتیم. بردن برزیل در خانه‌اش کار بزرگی بود که ما انجام دادیم. برزیلی که در دنیای والیبال همیشه جز خوب‌ها است.از طرف دیگر والیبال ایران امروز در اوج قرار دارد و دلیلی ندارد که نتوانیم لهستان را در خانه‌اش ببریم.

در دور نهایی امکان رویارویی تیم ملی با آمریکا وجود دارد. اگر این اتفاق بیفتد این بازی می‌تواند به یکی از خاطره انگیز ترین بازی‌های والیبال ایران تبدیل شود. درست مثل مصاف تیم‌های ملی فوتبال دو کشور در جام جهانی 1998 فرانسه که با گذشت چندین سال هنوز در یادها باقی مانده است؟

بازی با آمریکا؛ به این بازی فکر نکردم. اما به نظرم می‌تواند بازی خوبی از آب در آید.انگیزه‌های بچه های تیم ملی برای پیروزی بر این تیم آنقدر است که اگر مقابل این تیم قرار گرفتیم بتوانیم از این تیم عبور کنیم.

اما آمریکا نشان داده است که تیم خوبی است .

نشان دهد.مگر ما این موضوع را ثابت نکرده‌ایم که می‌توانیم هر کار غیر ممکنی را انجام دهیم. از طرف دیگر آمریکا که از برزیل بزرگ‌تر که نیست. دیدید که ما در برزیل این تیم را مغلوب کردیم و یا در تهران از لهستان 6 امتیاز گرفتیم .

صعود والیبال ایران به دور نهایی اتفاق خوبی است. اما نگرانی که وجود دارد که تیم نتواند مقابل تیم‌هایی نظیر روسیه،ایتالیا ، فرانسه و حتی آمریکا نتیجه لازم را بگیرید؟

حضور ایران در مرحله نهایی لیگ جهانی خودش بزرگ‌ترین موفقیت است .ما چیزی برای از دست دادن نداریم . از طرف دیگر انتظاران از ما در این مرحله کمتر است . همین موضوع فشار روانی را از روی تیم ما بر می‌دارد و ما راحت‌تر مقابل غول‌های والیبال جهان بازی می‌کنیم.

بعد از بازی اول مقابل لهستان امیر قلعه نویی در اظهار نظری گفت اگر مسی فوتبالیست مریخی است سعید معروف والیبالیستی است که از مریخ آمده است .

امیر خان لطف دارد . اما نه من مریخی هستم و نه فرا زمینی . من سعید معروف هستم . بازیکن تیم ملی ایران که در کنار دیگر بازیکنان توانسته‌ام دل مردم ایران را شاد کنم.

https://shoma-weekly.ir/ExH8vq