اندیشه

تاکید داشتند وظیفه مبلغ امر به معروف است

18 آذر سالروز ارتحال آیت الله العظمی حاج سیدمحمدرضا گلپایگانی از مراجع عظام است. آنچه در پی می آید بخشهایی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین حسن صافی نوه آن مرجع فقید است:

18  آذر سالروز ارتحال آیت الله العظمی حاج سیدمحمدرضا گلپایگانی از مراجع عظام است. آنچه در پی می آید بخشهایی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین حسن صافی نوه آن مرجع فقید است:
* آن عالم فرزانه، اولین مدرسه منظم را در حوزه علمیه قم بنیان گذاری کردند، البته این مدرسه در آغاز به این شکل نبود، بلکه جای این مدرسه، مدرسه دیگری بود ولی در کل مهم این است که حدود نیم قرن پیش ایشان نخستین مدرسه منظم حوزوی را ایجاد کردند.
* آقا، احساس میکرد طلابی که وارد حوزه میشوند باید پناهگاهی داشته و به خوبی حمایت شوند و در ضمن اگر مشکلی دارند به علما و مراجع مراجعه کنند تا مشکلشان حل شود.
بسیاری از بزرگان و فضلای حوزه علمیه امروز جزو شاگردان ابتدایی مدرسه آیتالله العظمی گلپایگانی بوده اند، ایشان حامی جدی طلاب بودند و تاکیدشان بر جدیت دوچندان کسب علم بود؛ به خصوص وقتی مشاهده میکردند، که طلبه ای درس خوان است و مشکل مالی دارد، حتما به او کمک میکردند تا این که مبادا مسایل مادی باعث شود وی از درس فاصله بگیرد.
بعد از این که به لطف الهی نظام جمهوری اسلامی ایجاد شد، بسیاری از شاگردان ایشان منصبهای مهم مملکتی را در دست گرفتند، گویا خود را برای چنین روزی آماده کرده بودند تا به نظام اسلامی خدمت نمایند. امروز هم خیلی از قضات برجسته و عالی رتبه کشور، تربیت یافته مکتب ایشان میباشند.
* بعد از انقلاب با توجه به این که امر قضاوت بر عهده حوزویان بود، ایشان با توجه به تحولات روز و اقتضائات زمان، درس مکاسب که از قبل داشتند را تعطیل کرده و اول انقلاب درس قضا را شروع نمودند تا به این وسیله طلاب و فضلا با مسایل قضایی اسلامی بیشتر آشنا شوند.
مرحوم آیتالله العظمی گلپایگانی همچنین دوست میداشتند که طلاب جامعیت داشته باشند یعنی، نه تنها در فقه و اصول، بلکه نسبت به مسایل تاریخی و اعتقادی اسلام نیز آشنا و متبحر باشند.
در همین راستا ایشان اساتید و صاحب نظران مباحث اعتقادی را به مدرسه علمیه خود برای تدریس دعوت میکردند تا به شبهاتی که از سوی اهل سنت و یا یهودیت و مسیحیت و به ویژه فرقههای ضاله و نوظهور مثل وهابیت، بهاییت و تصوف و … مطرح میشد پاسخ دهند.
* یکی از امتیازات بزرگ زندگی ایشان اهتمام ویژه به مساله امربه معروف و نهی از منکر بود، به هیچ وجه حاضر نبود برای خوشایند کسی امر به معروف را کنار بگذارد؛ حالا فلان فرد میخواهد خوشش بیاید یا نیاید مهم نیست، مهم اصل اسلام و اجرای احکام دین مبین اسلام است.
مرحوم آیتالله العظمی گلپایگانی به طلاب نیز تاکید میکردند اصلا وظیفه مبلغ و روحانی، ابلاغ دین و امر به معروف و نهی از منکر است؛ لذا ما میبینیم که در سالیان طولانی، ایشان همواره به خدمت دین و تبلیغ دین و دفاع از آن و کمک به مستمندان مشغول بود.

https://shoma-weekly.ir/k0ZzvP