اقتصاد

تاکید آل اسحاق بر ضرورت تحول در دیپلماسی اقتصادی

رئیس اتاق تهران گفت: تدبیر و سیاست صحیحی در کنار دیپلماسی مناسب باعث رشد اقتصادی می‌شود.
رئیس اتاق تهران گفت: تدبیر و سیاست صحیحی در کنار دیپلماسی مناسب باعث رشد اقتصادی می‌شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ، یحیی آل اسحاق امروز در بیست و سومین نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران به سفر اخیر خود به همراه یک هیات تجاری به کشور برزیل پرداخت و آن را در راستای توسعه دیپلماسی اقتصادی ارزیابی کرد و اظهار داشت: برزیل تا چند سال قبل کشوری بود که دچار مشکلات عدیده اقتصادی شده بود و جمعیت فقیر زیادی داشت و از توسعه بی بهره بود، اما با اتخاذ سیاست‌های توسعه اقتصادی و دیپلماسی فعال این کشور جهش بزرگی را تجربه کرد و در آینده به یک قطب بزرگ اقتصادی تبدیل خواهد شد.

وی افزود: در کشورهای حوزه بریکس که شامل هند، چین، برزیل و آفریقای جنوبی است، نه منابع طبیعی تفاوتی کرده و نه موقعیت جغرافیایی اما اتخاذ سیاست های درست و مدیریت صحیح باعث رشد فزاینده شاخص‌های اقتصادی شده است.

رئیس اتاق تهران افزود: با توجه به موقعیت و امکاناتی که در کشور موجود است، باید بیش از این به کشورهایی چون برزیل توجه داشته باشیم. ضرورت تغییر در دیپلماسی اقتصادی ما مشهود است که البته این تعییر و تحول هیچ منافاتی با اعتقادات و سیاست‌های کلی و آرمان‌های کشور ندارد، بلکه نشانه رشد و تعالی ماست که بتوانیم تغییری کامل در دیپلماسی اقتصادی داشته باشیم.

رئیس اتاق تهران مبادلات بین دو کشور ایران و برزیل را 2میلیارد و 400 میلیون دلار عنوان کرد و عمده محصولات صادراتی برزیل به ایران را گوشت، شکر، سویا و ذرت و محصولات صادراتی ایران به این کشور را فرش، خشکبار و مواد پتروشیمی اعلام کرد.

آل اسحاق گفت: این مواد پتروشیمی به طور غیرمستقیم و از طریق شرکت های اماراتی به برزیل فروخته می‌شود که جا دارد فعالان این حوزه خود به صورت مستقیم وارد معامله با خریداران برزیلی بشوند.

آل اسحاق با اشاره به افزایش مصرف برزیلی‌ها، زمان کنونی را فرصتی مناسب برای ارتقا روابط تجاری دو کشور دانست و حوزه فرش، خشکبار و موادغذایی و حضور در بخش معدن و صنایع وابسته به آن را از فرصت‌های مناسب برای فعالان اقتصادی ایران خواند.

وی افزود: تنها نگرانی ما عدم هماهنگی و همکاری شرکت‌های ایرانی در بازار بزرگ برزیل است که می‌تواند با برگزاری نشست‌ها و جلسات حل شود.

آل اسحاق هم چنین با اشاره به بعد مسافت بین دو کشور ایران و برزیل گفت: اگرچه فاصله بین دو کشور زیاد است، اما برزیل کشوری است که دارای زیرساخت ها بسیار خوبی مثل فرودگاه ها، بنادر و جاده است. در حال حاضر هم چینی ها و آمریکایی ها بیشترین حضور را در اقتصاد برزیل دارند که ما باید برای در اختیار گرفتن بازار با آن‌ها رقابت کنیم.

https://shoma-weekly.ir/WBc5uj