اقتصاد

تاخیر در بودجه یک بی انضباطی شدید مالی در کشور به وجود می آورد

روز گذشته دولت بعد از تاخیر بلند مدت لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرد .این تاخیر که باعث بروز مشکلات زیادی برای بررسی بودجه به وجود آورده است

روز گذشته دولت بعد از تاخیر بلند مدت لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرد .این تاخیر که باعث بروز مشکلات زیادی برای بررسی بودجه به وجود آورده موضوع گفتگوی خبرنگار شما با موسی الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه قرار گرفت.
متن این گقتگو به شرح ذیل میباشد:
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات  مجلس شورای اسلامی  در زمینه تاخیر ارائه لایحه بودجه اظهار داشت : ما نحوه  بودجه نویسی و ارائه لایحه بودجه را هم در قانون اساسی  ماده 52 ،53 داریم و هم در برنامه پنجم توسعه ماده 217  آمده است . همچنین در آیین نامه داخلی مجلس ماده 182 ، 183 ذکر شده است .که نشان گر آن است که ما در ارتباط با  بودجه نویسی و ارائه بودجه  مواد مختلفی را تحت عنوان قانون برنامه و بودجه و قانون محاسبات را داریم .
موسی الرضا ثروتی با بیان آن که چند سالی است این قوانین مورد توجه دولت محترم قرار نگرفته است ؛ خاطر نشان کرد : متاسفانه چند سالی است این قوانین از طرف دولت محترم مورد توجه و رعایت قرار نمی گیرد . اصولا دیدگاه دولت نسبت به دولتهای پیشین دیدگاه متفاوتی است . برداشت  آقای رئیس جمهور طبق مصاحبه معاون خودشان این است که آیین نامه داخلی مربوط به مجلس است و قانون نیست . به نظر می رسد این عزیزان  چون نماینده نبودند در جریان نیستند که آیین نامه داخلی نسبت قوانین دیگر محکم تراز سایر قوانین است زیرا نیاز به دو سوم رای نمایندگان دارد به طوری که قوانین دیگر یک دوم بعلاوه یک رای نیاز دارد تا تصویب شود . همین دلیل آیین نامه داخلی  رامحکم تر از سایر قوانین می کند
عضو هئیت رئیسه فراکسیون موتلفه اسلامی در ادامه تصریح کرد : طبق این قانون دولت باید تا 15 آذر ماه لایحه بودجه را به مجلس ارائه دهد و مجلس هم باید در مدت زمانی که مدت آن درقانون معین شده است و حدودا 2 ماه و نیم است ، بررسی شود . متاسفانه در این چند سال بودجه با تاخیر ارائه می شود و زمان کافی برای بررسی بودجه وجود ندارد. حتی آقای رئیس جمهور در سال گذشته در زمان ارائه بودجه گفتند چون بودجه دیر به دست ما رسیده است ، ما هم لایحه را دیر ارائه کردیم . ایشان اذعان کردند به این که تاخیر بودجه اثرات بسیارمنفی و سوء در جامعه دارد و این یک نوع اذعان به اهمیت ارائه بودجه در زمان مقرر است .
وی با اشاره به آنکه تاخیر درارائه بودجه تاثیر منفی در روند بررسی آن می گذارد گفت : اگر زمان کافی در روند بررسی بودجه نباشد؛ علی القاعده نمایندگان نمی توانند پیشنهادهای کمیسیون ها و نمایندگان را مورد بررسی قرار دهند کما اینکه در زمان بررسی  بودجه ،ما در سه شیفت ، جلسه برگزار می کنیم اما کمیسیون ها نمی توانند تمام پیشنهادهای خود را مطرح کنند و افراد هم حتی یک پیشنهاد هم نمی توانند مطرح کنند زیرا  اگر هر نماینده ای یک پیشنهاد هم داشته باشد 290 پیشنهاد باید مطرح شود که متاسفانه زمان کافی حتی برای پیشنهادهای کمیسیون ها نیز درروند بررسی وجود ندارد که این مسئله تاثیر منفی در روند بررسی بودجه می گذارد . به طوری که هر پیشنهاد در کمیسیون ها زمانهای زیادی را برده است تا به تصویب کمیسیون رسیده است اما فرصت کافی برای مطرح کردن آنها وجود ندارد  .
ثروتی در ادامه خاطر نشان است : متاسفانه در این چند سال زمانی برای مطرح کردن ردیفهای بودجه  نداشتیم . لذا دولت هر بودجه ای را که در ردیفها بیاورد دیگر در مجلس قابل بررسی نیست که همین مسئله خود دارای اثرات سوء درجامعه است . متاسفانه این شائبه به وجود می آید که دولت یاد گرفته است به خاطر آنکه نمایندگان فرصت نکنند تا بودجه تغییر بدهند؛ بودجه را با تاخیر ارائه می دهد .
وی تصریح کرد : طبیعتا این مسئله به ضرر کشور است و بودجه نویسی با مشکل مواجه می شود . همچنین نظارت مجلس در این روند دچار مشکل می شود . چنانچه دیده شد در ردیف متفرقه 50 هزار یکسری نهادهای  عمومی وغیر دولتی ویکسری اشخاص حقیقی و حقوقی یک مبالغی را دریافت کرده بودند که به هیچ وجه پاسخگو نبودند . ما خواستیم آن را حذف کنیم اما اظهار کردند که این مسئله عوارضی دارد . حال چرا دولت باید آن دیر را بیاورد و نتوانیم در کمیسیون ها خصوصا کمیسیون تلفیق رسیدگی و بررسی دقیق  داشته باشیم جای تاسف دارد که این به ضرر کشور و جامعه است زیرا تمام دستگاهها موثر از تاخیر بودجه است یعنی یک بی انضباطی شدید مالی در همه دستگاهها به وجود می آید . وقتی بودجه دیر تصویب شود ،دیوان محاسبات دیر تفریغ بودجه و محاسبات  را می دهد و خود دولت با تاخیر بودجه را ابلاغ می کند و عوارض بسیار شدیدی در مسائل اقتصادی ، عمرانی ، اجتماعی و فرهنگی به وجود می آید که آثار منفی  آن در جامعه باقی می ماند .
نماینده مردم بروجرد با اشاره به عدم حضور آقای احمدی نژاد در زمان ارائه بودجه اظهار داشت : یک ابتکار جدید خلاف قانون آقای رئیس جمهور انجام دادند؛ تخلف قانونی را به اوج رساندند ،که ایشان در زمان ارائه بودجه حضور نداشتند و طبق ماده 213 باید گزارش برنامه پنجم را می دادند که متاسفانه ارائه ندادند . شاید بودجه از نظر دولت اهمیت ندارد و یا حرفی برای گفتن نداشتند زیرا بودجه خوبی ارائه نشده است و حرفی برای گفتن نیست  و شاید دلایلی دیگری وجود داشته که باید بررسی شود . اینگونه رفتارها باعث تشت در جامعه و مسائل و تبعات منفی دارد .
ثروتی در رابطه با  شیوه بودجه نویسی سال 92 اظهار داشت :  طبق گفته های انجام شده ،بودجه امسال ، بودجه هم انقباضی است و هم برخی ردیفها حذف شده است . برخی از نهادهای عمومی و غیر دولتی و برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی نیز حذف شده است . البته این نگرش برخی محاسن دارند و برخی معایب  دارد که باید بررسی شود .
وی در پایان گفت : امیدوارم در اینده رئیس جمهوری انتخاب شود که وفادار به قانون باشد تا بتواند قوانین را در این راستا به اجرا در آورد و این آسیبهای ناشی از این نوع رفتارها را جبران نماید . البته گلایه کردن در این برهه زمانی ثمری ندارد وباید فرصتی داشته باشیم  امید وارم در دوره های بعدی ریاست جمهوری به قانون احترام بگذاریم و هم اجرای این قانون را به خوبی به انجام برسانیم .   

https://shoma-weekly.ir/ysod8l