اقتصاد

تأثیر کاهش تورم بر معیشت مردم محسوس نیست

کاهش نرخ تورم بارها با شک و تردید بخش‌های مختلف مردم رو به‌رو شده و بسیاری ادعا می‌کنند تأثیر کاهش تورم را بر معیشت خود حس نمی‌کنند.
رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران با طرح این سئوال گفت: دولت یازدهم در شرایطی روی کار آمد که همه جهان می‌دانستند مشکل اصلی ایران، اقتصاد است و بخش مهمی از این مشکلات نیز ناشی از میراثی بود که به دولت رسیده است اما حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا از شدت مشکلات کاسته شده یا خیر؟
یحیی آل اسحاق با اشاره به عملکرد سه سال و نیم گذشته دولت در حوزه اقتصاد، اظهارداشت: در این مدت شکاف قابل ملاحظه بین اهدافی که تعیین شده بود با دستاوردها به وجود آمد؛ هر چند نمی‌توان توقع تحقق صد در صدی را در هر حوزه داشت اما می‌توان با توجه به شرایط مطلوب بودن یا نبودن دستاوردها قضاوت کرد، شکافی که میان اهداف و دستاوردها وجود دارد امروز دغدغه فردای ایران را تشکیل می‌دهد.
آل اسحاق: مسکن و اشتغال مهمترین دغدغه مردم استوی در گفت وگو با بولتن نیوز افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد هنوز یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد، یافتن شغل است و امروز در هر خانواده‌ای فرد بیکار وجود دارد، حال آن‌که در سه دهه گذشته نظام تلاش کرد تا ظرفیت توسعه انسانی خود را بالا ببرد و همین امر موجب شده اکنون پنج میلیون دانشجو و چندین میلیون فارغ‌التحصیل در کشور وجود داشته باشد.
آل اسحاق با اشاره به کاهش نرخ تورم از 40 درصد به 7 درصد خاطرنشان کرد: البته این موضوع یکی از نکات مثبت کارنامه دولت است، اما این کاهش نرخ تورم بارها با شک و تردید بخش‌های مختلف مردم رو به‌رو شده و بسیاری ادعا می‌کنند تأثیر کاهش تورم را بر معیشت خود حس نمی‌کنند.
آل اسحاق: مسکن و اشتغال مهمترین دغدغه مردم استوی اضافه کرد: معمولاً برای بررسی نرخ تورم، میزان رشد 300 قلم کالا محاسبه می‌شود و میانگین آن به عنوان نرخ تورم اعلام می‌شود، حال آنکه در گروه‌های متوسط و پایینی درآمدی در کشور، 75 درصد هزینه‌ها صرف هزینه مسکن، آموزش، بهداشت و معیشت می‌شود؛ در بخش مسکن هم مشاهده شده که هر چند رکود وجود دارد ولی اجاره بها سال به سال افزایش داشته است.
این فعال اقتصادی عنوان کرد: همچنین نرخ مواد خوراکی هم کماکان روند افزایشی دارد؛ درواقع هر چند وضعیت هزینه‌های بهداشت بهبود و آموزش تغییری نداشته ولی کماکان هزینه مسکن و معیشت افزایشی بوده است و به همین دلیل مردم کاهش تورم را در زندگی خود احساس نمی‌کنند.


https://shoma-weekly.ir/SdD0we