زنان

تأثیر الگوی رفتاری مادر بر فرزند

بی شک در وصف صفات متعالی اهل بیت و ائمه اطهار (ص) زبان ما قاصر است اما تلاش ما این است که تاحد امکان فضائل و سیره عملی این بزرگواران را در زندگی خود پیاده کنیم ؛ در همین بازشناسی شخصیت‌هایی نظیر حضرت فاطمه (س) می تواند برای ما راهگشا باشد و هدف ما این است که به این نتیجه برسیم که نقش مؤثراین مادر بزرگوار و نوع تربیت بی بدیل ایشان باعث ظهور شخصیت ارزشمند و بی نظیری چون حضرت زینب (س) شده است.
زینب افشار- بی شک در وصف صفات متعالی اهل بیت و ائمه اطهار (ص) زبان ما قاصر است اما تلاش ما این است که تاحد امکان فضائل و سیره عملی این بزرگواران را در زندگی خود پیاده کنیم ؛ در همین بازشناسی شخصیتهایی نظیر حضرت فاطمه (س) می تواند برای ما راهگشا باشد و هدف ما این است که به این نتیجه برسیم که نقش مؤثراین مادر بزرگوار و  نوع تربیت بی بدیل ایشان باعث ظهور شخصیت ارزشمند و بی نظیری چون حضرت زینب (س) شده است.

حضرت زینب (س) درخانه ای پرورش یافت که عبادت جوهر و زینت زندگی بود و شخصیت آن حضرت در فضای ملکوتی خانه ای با صفا و نورانی شکل گرفت، به طوری که درکتاب بیت الاحزان در وصف عبادت مادر بزرگوارشان مینویسد: « امام حسن (ع) میفرماید : درشب جمعه مادرم را درمحراب عبادتش دیدم، همواره در رکوع وسجود بود تا سپیده دمیده شد و می شنیدم که مؤمنین ومؤمنات را به زبان می آورد و برای آنها دعا می کرد ولی برای خودش هیچ دعایی نکرد.» وجود مبارک چنین مادری بی شک فرزندی را به بارمی آورد که در وصف ایشان آمده است که ؛ حضرت زینب (س)آن گونه به نماز می ایستاد که گویی حضرت فاطمه (س) به نماز ایستاده است .

عبادت وپرستش خاضعانه این مادر نمونه دربرابرخداوند متعال وقتی با زهد وپارسائی همراه می شود ، ثمره آن صبروپایداری دربرابر مشکلات است که در وجود حضرت زینب (س) متجلی می شود . پایداری حضرت زهرا (س) در مقابل سختی های روزگار باعث شد فرزندی را به بار آورد که الگوی تمام نمای صبراست تا جایی که دربرابر سخت ترین شرایط طاقت فرسا ، سرتسلیم و رضا دربرابر خداوند فرود می آورد و بردباری را پیشه خود می سازد و در اوج مصیبت ها عبارت « ما رَاَیتُ الّا جَمیلاً » را در قلب تاریخ حک می کند. اما نکته قابل توجه این است که چه چیز باعث می شود انسان در اوج مصیبت ها همه چیز را زیبا ببیند؟

درطول زندگی حضرت زهرا (س) شاهد هستیم که پایداری در برابر ولایت و پاسداری ازحریم آن است که صبر را به مرحله تعالی میرساند و بعدها در وجود حضرت زینب (س) به تکامل می رسد. این ولایتمداری و نگهبانی ازجایگاه والای آن باعث می شود طعم تلخ سختی ها به حلاوت وشیرینی بدل شود و درنظر این بانوی بزرگوار همه چیز زیبا معنا شود.

امام سجاد (ع) درباره صبر زینب کبری (س) می فرمایند:

«وقتی وارد قتلگاه شدیم و چشم من به بدن های قطعه قطعه پدرم و یاوران او افتاد ، سینه ام دچارتنگی شد که نزدیک بود روح از بدنم پروازکند ، دراین حال عمه ام فرمود : ای یادگار جد و پدر و برادرانم این چه حالی است که در تو مشاهده می کنم؟ چرا با جان خود بازی میکنی؟ غمگین مباش و بیتابی مکن ! به خدا سوگند این پیمان رسول خدا با خداست.» و بعدحضرت زینب پیکر برادر بزرگوارشان را پیدا میکند و دست ها را در زیر بدن مبارک ایشان قرار می دهد و باکمال ادب و رضایت رو به آسمان می کند ومیفرماید :«اَلّلهُمَّ تَقَبَّل مِنّا هذا القربان .»

حجاب و عفاف حضرت زهرا (س) درتاریخ ، الگوی جهانیان قرار گرفته است. در وصف حجاب ایشان آمده است که آنقدر چادر ایشان بلند بود که روی زمین کشیده می شد و آنقدر با هیبت در کوچه راه می رفتند که گویی پیامبر(ص) است . درکتاب بیت الاحزان درتوصیف عفاف ایشان آمده است: « روزی رسول اکرم (ص) به فاطمه (س) فرمود: چه چیز برای زن بهتراست ؟درپاسخ فرمودند : «نه او مرد نامحرم را بنگرد و نه مرد نامحرم او را بنگرد.» پیامبر(ص) با شنیدن این سخن، فاطمه (ص) را به سینهاش چسباند.» وجود مادری عفیف و پاکدامن است که زینب کبری (س) را با تمام ویژگی های والایش درتاریخ جلوهگر میکند.

حضرت زینب (س) با الهام از پیام آسمانی قرآن و طبق آموزه های مادر ، حجاب و عفاف را مانند گوهری ارزشمند برای زن مسلمان میدانستند و بر این باور بودند که زن هنگامی به خدای خود نزدیکتر است که خود را در صدف حجاب حفظ نماید . او در دامان مادری پرورش یافت که برای دفاع از حریم ولایت و حجت خدا با دشمنان به گونه ای روبهرو می شود که سراپایش را حجاب و عفاف فراگرفته است، مادری که وصیت می کند پیکرش را در تابوتی دیواردار بگذارند تا حجم بدن مطهرش از چشم نامحرمان پوشیده بماند . صفات برجسته این مادر بزرگوار در مراحل مختلف زندگی زینب کبری (س) آشکار می شود تا جایی که برای پاسداری از مرزهای عفاف بر سر یزید فریاد بر می آورد و میفرماید: « آیا از عدالت است که زنان وکنیزان خویش را پشت پرده بنشانی و دختران رسول خدا را بهصورت اسیر به این سو وآن سو بکشانی؟ نقاب چهره آنان را دریدی و صورت های آنها را آشکار ساختی .»

شجاعت بی نظیر حضرت زهرا در تمامی مراحل زندگی برجستگی خاصی دارد. درخطبه فدکیه این بانوی بزرگوار آنچنان محکم واستوار سخن میگویند که در اعماق سخنرانی ایشان شجاعت موج می زند و برجان دشمنان دین و ولایت آنچنان لرزه می اندازد که پایه های طاغوت و استکبار را سست و بی مایه می سازد . لکن شجاعت و اقتدار زهرا (س) در وجود زینب کبری (س) ریشه می دواند به طوری که توان قلبی حضرت در حادثه کربلا به برکت اتصال به خداوند ، دلیرترین مردان را حیرت زده می کند. نمونه ای ازشجاعت این بانو زمانی بود که پس ازشهادت امام حسین (ع)هیچکس یارای مبارزه علنی باحکومت یزید را نداشت، درچنان خفقانی زینب (س) بودکه نگهبان آیین خدا درروی زمین ونمونه روشن «امربه معروف ونهی ازمنکر» بود وفسادحاکمان جور را افشاکردوازخون حسین (ع) پاسداری کرد و یکی از نمونه بارز این آیه  زینب کبری(س) است : «کسانی که پیام های خدا را می رسانند و از او می ترسند و از هیچکس جزخدا نمی ترسند ،خدا برای حساب کردن اعمالشان کافی است .» احزاب/39

https://shoma-weekly.ir/i86TKN