ورزش

بی سروصدا

حکایت کی‌روش در فوتبال ما حکایت از عرش به فرش است . آن روز که آمد تا روزی که نباخته بود هر چه می گفت گویا قند در دل رفقا آب می کردند و فکر می کردند راحت ترین صعود به جام جهانی را خواهیم داشت . اما حالا که به فرش افتاده کار به جایی رسیده که ایرنا تبانی با قطر را هم به او می بندد
کامبیز خان
از عرش به فرش

حکایت کی‌روش در فوتبال ما حکایت از عرش به فرش است . آن روز که آمد تا روزی که نباخته بود هر چه می گفت گویا قند در دل رفقا آب می کردند و فکر می کردند راحت ترین صعود به جام جهانی را خواهیم داشت . اما حالا که به فرش افتاده کار به جایی رسیده که ایرنا تبانی  با قطر را هم به او می بندد : «به نظر می رسد برخی افراد که نقش پررنگی هم در عملکرد تیم ملی دارند با عملکرد سوال برانگیز خود، خواسته یا ناخواسته در حال کمک رسانی به قطری ها در راه رسیدن به جام جهانی هستند.» در قسمتی از گزارش ایرنا از قول یکی از مسئولین برکنار شده تیم ملی آمده: «آیا تاکنون کسی از خود پرسیده که علت باخت تیم ملی به لبنان ممکن است به مواردی غیرفنی هم ارتباط داشته باشد؟ آیا کسی بررسی کرده که چرا پزشک تغذیه تیم اخراج شده و او مواردی را درباره باخت به لبنان مدت هاست در دل نگاه داشته و بیان نکرده است؟ آیا کسی سوال کرده که چرا هر کس در کادر تیم ملی حرفی برای گفتن دارد یا با بعضی خواسته های نامعقول سرمربی مخالفت می کند، فورا برکنار می شود؟» و این هم دلایل ایرنا برای این اتهام : «پس از شکست عجیب تیم ملی فوتبال ایران مقابل لبنان در بیروت شایعه ای دهان به دهان پیچید که باورش کمی سخت بود و کسی آن را نپذیرفت اما این شایعه دوباره و پس از باخت به ازبکستان قوت گرفت. زمانی که یک تیم داوری عرب برای مسابقه تیم های ایران – ازبکستان انتخاب شد عده ای نگرانی خود را اعلام کردند که ممکن است این داوران تلاش کنند تا نتیجه این بازی به نفع قطری ها رقم بخورد. وقتی اشتباه فاحش کمک داور این مسابقه در مردود اعلام کردن گل صحیح ایران را در کنار سوت های سوال برانگیز داور اماراتی می گذاریم به نتایج دیگری می رسیم.»

عادت نداشتیم به تیمی باج بدهیم
پس از 42 سال حشمت مهاجرانی هم پرده از راز اولین صعود ایران به جام جهانی برداشت که با افشای ضعف دروازه بان استرالیا به دست آمده است . مهاجرانی آن زمان مربی تیم ملی بود : « سال قبل از ما تیم ملی با محمود بیاتی رفت استرالیا. آن موقع مربی شان رالف رازیک بود. او رفیق رایکوف محسوب می شد. تقریبا پدر تیم ملی را در آوردند. وقتی تیم برگشت ، محمود بیاتی مصاحبه کرد و گفت رایکوف ارنج تیم ملی را لو داده است . البته این طور نبود. رایکوف از این کارها نمی کرد. 4 سال بعد که ما بازی داشتیم ، آنها یک انگلیسی را جایگزین رازیک کرده بودند. وقتی ما به استرالیا رفتیم ، رازیک به من گفت گلرشان دو ضرب است. یکی را بچسبان توی پنالتی باکس برای ریباند ها من هم این مسئولیت را به حسن روشن دادم. انصافا هم همین یک جمله اش برد را به ما داد. خدابیامرزدش کلی به کارمان آمد!» و جالب آن که از همان زمان هم عرب ها چه کارها که نمی کردند . او درباره بازی تهران هم می گوید :« بازی مهمی بود. کویتی ها حاضر بودند 3 برابر پولی که ما برای کل مسیر مقدماتی هزینه کرده بودیم به استرالیایی ها پاداش بدهند فقط به شرطی که آنها به ما نبازند ولی ما پیش چشم 100 هزار نفر در ورزشگاه آزادی عادت نداشتیم به تیمی باج بدهیم. آنها را با گل زیبای غفور بردیم و مردم جشن صعود گرفتند. البته جشن شان به باشکوهی گل بازی خداداد نشد. ولی در حد خودش آن پیروزی ما هم برد مهمی بود. یادش به خیر.» واقعاَ یادتان به خیر ! نبودید ببینید همین چند روز پیش بازیکنان ملی ما در سال 91 در همان استا دیوم چه باجی به ازبکستان دادند تا دوباره برای رسیدن به جام جهانی جان به لب شویم .  

https://shoma-weekly.ir/qBN2l3