اقتصاد

بیکاری تک رقمی با رشد اقتصادی منفی

کاهش تورم، افزایش رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال سه ضلع اصلی مثلث مشکلات و دشواری‌های دولت یازدهم در حوزه اقتصاد است مثلثی که به نظر می‌رسد موفقیت در حل هر کدام از آن‌ها در ماه‌ها و سال آینده به طور حتم به سختی حاصل شود زیرا ادامه روند نزولی قیمت نفت و کاهش آن تا مرز ۸۰ دلار و اختلاف ۲۰ دلاری آن با قیمت هر بشکه نفت خام در بودجه کشور مشکلات ریز و درشتی را برای کشور و دولت ایجاد کند.
حسین عنایتی- مرکز آمار ایران در هفته گذشته جدیدترین گزارش خود را از وضعیت بیکاری و اشتغال کشور منتشر کرد در این گزارش به رغم کاهش در حدود ۶۷۰ هزار شغل در سه بخش خدمات کشاورزی و صنعت در تابستان سال ۹۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل نرخ بیکاری کشور به حدود ۵/۹ درصد رسیده است.

در این میان تعدادی از کارشناسان و اساتید اقتصاد نسبت به این آمار و نتایج و آثار آن انتقاداتی را مطرح میکنند که در جای خود قابل تامل و بررسی است. بسیاری از این افراد معتقدند که نرخ بیکاری به هیچ وجه شاخص مناسبی برای تجزیه و تحلیل واقعی وضعیت اشتغال و حتی رشد اقتصادی نیست، از این رو دکتر محمود روزبهان استاد اقتصاد در دانشگاه شهید بهشتی میگوید: از شکاف میان عرضه و تقاضا در کشور میتوان دو نتیجه گرفت. اگر این شکاف در افزایش فرضتهای شغلی باشد میتوان گفت وضعیت بسیار عالی پیش آمده است اما اگر این شکاف در راستای کاهش جمعیت فعال صورت گرفته باشد سیگنال خوبی برای اقتصاد کشور نیست.

بنا به گزارش مرکز آمار با وجود کاهش ۶۷۰ هزار شغل در سه بخش صنعتی خدمات و کشاورزی کشور نرخ بیکاری نیز کاهش یافته است باید بررسی کرد تا مشخص شود این کاهش و اختلاف میان عرضه و تقاضا اشتغال در کشور به چه صورت شکل گرفته است.

روزبهان تاکید میکند: بنا به گزارش مرکز آمار میتوان نتیجه گرفت که با توجه به کاهش یک میلیون نفری مشارکت اقتصادی در کشور، جوانان از بازار کار دور ماندند و به سمت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از لیسانس رفتهاند، بنابراین این جوانان وقتی فرصت شغلی خوب به دست نیاورند تصمیم به ادامه تحصیل گرفتند تا شاید در سالهای آینده شغل مناسب کسب کنند.

حمید نمازی عضو هیئت علمی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این باره معتقد است: این بحث به صورت پایهای نادرست و غلط است زیرا در تعریف کار شغل و افراد شاغل آمده است که فردی شاغل است که درهفته یک ساعت کار انجام دهد این تعریف در هیچ کجای دنیا برای افراد شاغل به کار برده نمیشود. همچنین اگر میزان بیکاری پنهان ناقص و یا فصلی را در این گزارشها در نظر بگیریم آمار واقعی به طور حتم هوش از سر بسیاری از مسئولان خواهد برد.

اما محمد مهدی بهکیش آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران را از زاویه دیگری تحلیل میکند و معتقد است: باید پذیرفت ایجاد شغل در وضعیت کنونی کشور و با توجه به معضلات و محدودیتهای اقتصادی کشور بسیار دشوار و سخت خواهد بود و دولت اگرچه در دو بحث کنترل تورم و رشد اقتصاد موفق بوده است ولی در رابطه با اشتغال و حل موضوع بیکاری موفق عمل نکرده و یا بهتر است بگوییم این موضوع نیاز به زمان بسیار بیشتری از دو موضوع دیگر دارد.

وی تاکید میکند: دولت برای ایجاد اشتغال سه راه پیش رو دارد نخست از ظرفیت خالی واحدهای تولیدی استفاده کند که برای این موضوع باید به دنبال اجرای سیاست توسعه صادرات باشد راه حل دوم  سرمایه گذاریهای جدید در بخشهای مختلف از سوی دولت است که این امر نیز به ایجاد اشتغال کمک خواهد کرد. و در گام نخست دولت باید در زمینه توسعه ترانزیت در کشور بیندیشد تا از این طریق در وضعیت کنونی بخشی از مشکل اشتغال را حل کند.

کاهش تورم، افزایش رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال سه ضلع اصلی مثلث مشکلات و دشواریهای دولت یازدهم در حوزه اقتصاد است مثلثی که به نظر میرسد موفقیت در حل هر کدام از آنها در ماهها و سال آینده به طور حتم به سختی حاصل شود زیرا ادامه روند نزولی قیمت نفت و کاهش آن تا مرز ۸۰ دلار و اختلاف ۲۰ دلاری آن با قیمت هر بشکه نفت خام در بودجه کشور مشکلات ریز و درشتی را برای کشور و دولت ایجاد کند.

https://shoma-weekly.ir/uby3YA