اقتصاد

بیکاری، تورم و رکود سفره مردم را کوچکتر کرده است

بیکاری در جامعه موج می زند، تقریبا ً تمام خانواده های ایرانی با این معضل گریبانگیر هستند اما در نقطه مقابل مسئولان دولتی اعلام می کنند که بواسطه تدابیراشان بیکاری در داخل جامعه هضم شده است، البته مسئله آنچنان روشن است که پس از این ادعاها، خود مسئولین بلافاصله به وجود معضل بیکاری اعتراف می کنند.
بیکاری در جامعه موج می زند، تقریبا ً تمام خانواده های ایرانی با این معضل گریبانگیر هستند اما در نقطه مقابل مسئولان دولتی اعلام می کنند که بواسطه تدابیراشان بیکاری در داخل جامعه هضم شده است، البته مسئله آنچنان روشن است که پس از این ادعاها، خود مسئولین بلافاصله به وجود معضل بیکاری اعتراف می کنند.

در همین زمینه اصغر رخ صفت، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با خبرنگار روزنامه الکترونیکی شما با بیان اینکه بیکاری و به تبع آن فقر و محرومیت امان مردم را بریده است، اظهار داشت: این که دوستان ما در دولت یازدهم می فرمایند، معضل بیکاری را حل کرده اند، از عهده تشخیص و فهم ما خارج است، والا چیزی که ما می بینیم فرسنگها با این اظهارات فاصله دارد.

اصغر رخ صفت مسئولان را به حضور بیشتر در بین مردم دعوت کرد و افزود: ما هر جا بین مردم حضور پیدا می کنیم، بیکاری، فقر و محرومیت را لمس می کنیم چرا که متاسفانه بر اثر رکود اکثر کارخانه ها و بنگاههای اقتصادی یا تعطیل شده اند و یا با حداقل ظرفیت کار می کنند و کلی از نیروهای خود را تعدیل کرده اند.

این مبارز پیش از انقلاب به سخنان مطروحه از سوی مسئولان اشاره کرد و عنوان داشت: حرف های مسئولان که ادعا دارند بیکاری را رفع کردند و یا تورم را کاهش داده اند زیبا و قشنگ است، اما واقعیت چیز دیگری است. مردم هم که این حرف ها را می شنوند، گلایه دارند از مسئولین که چرا واقعیت کشور را نمی بینند و اگر هم می بینند چرا بیان نمی کنند.

وی رکود را یکی از عوامل کاهش اشتغال نامید وگفت: وقتی رکود اقتصادی بر جامعه حکمفرما می شود، به تبع سطح تولید پایین می آید و در تیجه اشتغال کاهش پیدا می کند و معضل بیکاری در جامعه تسری می یابد، امری که جامعه امروز با آن دست به گریبان است و بسیاری از جوانان مستعد و فعال ما اوقات خود را با بیکاری سپری می کنند.

وی یک نمونه از هدر رفت توان بالقوه جوانان ایرانی را دستفروشی نامید و اظهار داشت: کافی است شما سری به مترو بزنید، در هریک از واگنها، تعدادی جوان رعنا را می بینید که از سر ناچاری به دستفروشی در مترو روی آورده اند، امری که باعث از بین رفتن استعدادهای جوانان ما شده است.

رخ صفت تاثیر شرایط موجود بر جامعه را مخرب دانست و ادامه داد: این بیکاری مشهود در جامعه سبب شده تا تشکیل خانواده آنها با تاخیر صورت بگیرد، اگر هم صورت گرفت با مشکلاتی همچون کار و مسکن روبرو هستند که این خود عامل بسیاری از آسیب های اجتماعی در جامعه خواهد شد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تورم را یکی دیگر از مشکلات جامعه برشمرد و گفت: در کنار بیکاری، تورم هم دردی دیگر بر مردم اضافه کرده است، متاسفانه در این مقوله هم مسئولان ادعا می کنند که تورم را کنترل کرده اند و آن را کاهش داده اند اما آنچه که در سطح جامعه عیان است، غیر از این را می گوید، سفره های بخش عمده ایی از مردم هر روز کوچکتر می شود و با مشکل معیشت درگیر هستند.

وی به بیان برخی از مشاهدات خود در بین مردم پرداخت و عنوان کرد: ما که در بین همین مردم زندگی می کنیم، وضعیت را اسفبار می بینیم.

رخ صفت این مسئله را نقطه منفی برای جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: متاسفانه این معضل که هر روز هم بیشتر می شود، برای ایران بسیار بد است. در یک کشور اسلامی که بر اساس حرکت مستضعفین ایجاد شده و آمده تا آنها را نجات دهد، فشار اقتصادی بر همین قشر جامعه اصلا ً مطلوب نیست و لازم است که مسئولین کشور بیشتر از گذشته همت خود را مصرو.ف حل این مشکلات کنند و از شعار و وعده دادنهای پوچ دست بردارند.

https://shoma-weekly.ir/t6YVBD