ورزش

بودن من در تیم ملی مهم نیست

مهم‌تر از همه تیم ملی است تا ان‌شاء‌الله تیم ملی به جام جهانی برود. مطمئنم اگر تیم ملی به جام جهانی برود به نفع همه‌ ما خواهد بود، از خود من گرفته تا شما خبرنگار ورزشی.
علیرضا حاجی میرزابابا- سید جلال رافخایی متولد 1363/2/4 آقای گل فوتبال امید های ایران از همان ابتدا فوتبال خود را در مدرسه فوتبال ملوان شروع کرد و در رده های مختلف سنی در باشگاه ملوان بازی می کرد . نکته جالب در مورد وی این بود که سید جلال تا 3 سال پیش یک مدافع بود ولی با توجه به قدرت تهاجمی و قدرت گلزنی در تمرینات ملوان وی به یک مهاجم تبدیل شد تا جایی که در تیم امید ملوان آقای گل مسابقات لیگ ایران و قهرمان آن مسابقات شد.
او در لیگ دوازدهم با زدن 19 گل که 9 گل آن از نقطه پنالتی بود توانست عنوان آقای گلی این فصل را از آن خود کند تا در فصلی که ملوان خوب نتیجه نگرفت و نزدیک به سقوط به دسته پایین تر بود این مهاجم فصل رویایی را سپری کند تا جایی که به آرزوی دیرینه خود که پوشیدن پیراهن تیم ملی است برسد، از این رو با آقای گل لیگ دوازدهم هم کلام شدیم تا از هر دری از او سوال کنیم و این جوان خوش آتیه فوتبال کشورمان که به تازگی 29 ساله شده با همان متانت مخصوص بچه های شمال کشور به سوالات ما جواب دهد:

اولین فصل حضورت در ملوان در پست دفاع بازی می کردی اما سرمربی لیگ ششم ملوان احمدزاده از تو در پست مهاجم استفاده کرد،‌دلیل این انتقال چه بود؟
قبل از این که به بزرگسالان ملوان بپیوندم با پیراهن امید ملوان آقای گل ایران شده بودم،با تشخیص آقای احمدزاده که خودشان یکی از بهترین مهاجمان فوتبال ایران بوده اند دوباره به خط حمله منتقل شدم و در این پست توانستم با پشت کار فراوان به تمام خواسته های خود و سرمربی وقت برسم.

و در لیگ دوازدهم یعنی شش فصل بعد از آن اتفاق هم آقای گل شدی؟
بالاخره من هدف هایی داشتم که آقای گلی هم یکی از آنها بود و توانستم به آن برسم.
با 19 گل توانسته‌ای عنوان آقای گل لیگ دوازدهم را به دست بیاوری؛ آن هم در حالی که مهاجمانی مانند انصاری فرد، برهانی و سید صالحی به عنوان رقیبانت بودند.
بله، بازیکنان زیادی در این پست رقیب من بودند، از جمله یعقوب کریمی که در گلزنی خیلی خوب کار کرد با این حال با لطف خدا و حمایت مردم توانستم عنوان آقای گلی را به دست بیاوریم.

در کنار تمامی این موقعیت ها تلاش‌ها و توانایی‌های خودت هم بسیار نقش داشت؟
درست است من هم تلاش کردم و زحمت کشیدم تا آقای گل شوم؛ اما عنایت خداوند هم بود تا به این عنوان دست یابم به خصوص این که در هفته‌های پایانی لیگ برتر مصدوم بودم و وضعیت جسمانی مناسبی نداشتم.

تنها لطف خدا یا عنایت مربی و مسوولان ملوان هم بود؟
(می خندد)چطور، مگر مربی هم برای من گل زده است و من خبر ندارم.

9 گل از 19 گلت را از روی نقطه پنالتی زدی که اگر رقیب اصلی و جدی ات در آقای گلی،سید صالحی، هم می توانست پنالتی های تراکتورسازی را بزند شاید تو آقای گل نبودی؟
پنالتی زدن هم هنر می خواهد که من آن را دارم، وقتی توانستم 9 گل از پنالتی بزنم یعنی این توانایی در من وجود داشته، در ضمن من تمرینات ویژه ای برای پنالتی زدن داشتم که این هم مربوط به تلاش من می شود.
نکته‌ای که در این بین وجود دارد این است که تو با وجود کسب عنوان آقای گل لیگ برتر به تیم ملی دعوت نشدی و مهاجمانی دعوت شدند که به مراتب خیلی کمتر از تو گل زده‌اند؟
این نظر سرمربی تیم ملی است و من هم به عنوان یک بازیکن حرفه ای به  آن احترام می‌گذارم امیدوارم تیم ملی در مسیر پیش رو موفق باشد.

ناراحت نیستی به تیم ملی دعوت نشدی؟
حالا به هر دلیلی دعوت نشدم، من که نباید خودم را برای این موضوع اذیت کنم. من دعوت نشدم در عوض بازیکنان دیگری در تیم ملی هستند و کمک می‌کنند. نباید در این موقعیت حساس با حرف‌هایم برای تیم ملی مشکل ایجاد کنم و فریاد بزنم چرا من یا آقای دیگر در تیم نیست. این راه درستی نیست، بودن من در تیم ملی مهم نیست، مهم این است که تیم ملی موفق باشد.

این حرف‌ها را از ته دل می‌گویی؟
خدا شاهد است این عین واقعیت است، مهم‌تر از همه تیم ملی است تا ان‌شاء‌الله تیم ملی به جام جهانی برود. مطمئنم اگر تیم ملی به جام جهانی برود به نفع همه‌ ما خواهد بود، از خود من گرفته تا شما خبرنگار ورزشی.

در حرفهایت بغضی وجود دارد که انگار قصد در پنهان کردن آن داری؟
نه اینطور نیست، من به عنوان بازیکن دوست دارم که در تیم ملی کشورم بازی کنم و افتخار آفرینی کنم اما حالا که نیستم می توانم برای حاضرین طلب موفقیت کنم، به هر حال به عنوان سربازی برای وطن هر لطظه آماده کمک و انجام وظیفه هستم.

با این حال بازیکنی که حقش است به تیم ملی دعوت شود باید به اردو فراخوانده شود این را نمی‌توان کتمان کرد؟
درست است؛ ولی به نظر من هم این که بازیکن بعد از آن که به اردو دعوت نشد حرفه‌ای رفتار کند و دوباره بدون هیچ مشکلی کارش را در تیم باشگاهی ادامه دهد، مطمئناً به تیم ملی دعوت خواهد شد. خود من اگر مصدوم نمی‌شدم این احتمال وجود داشت به تیم ملی دعوت شوم.

الان تمرینات را پیگیری می‌کنی؟
نه مشغول استراحت پایان فصل هستم تا برای فصل آینده آماده شوم.

پیشنهادهایی از سوی تیم‌های لیگ برتر داری؟
بله، خدا را شکر پیشنهاد دارم؛ تصمیم گرفتم اول با مسئولان ملوان صحبت کنم. دوست دارم در ملوان بمانم. اینجا راحت هستم،انزلی شهر خودم است ضمن این که مدیریت ملوان در سخت‌ترین وضع از من حمایت کرد و من مدیونشان هستم.

یعنی می‌خواهی در ملوان بمانی؟ آن هم در حالی که هدایتی از مالکیت  ملوان انصراف داد؟
آقای هدایتی در مصاحبه خود گفتند 25 درصد هزینه های فصل بعد ملوان را هم پرداخت می‌کنند. آقای درودگر هم با قاطعیت گفت در ملوان می‌ماند. البته برای هر تصمیمی که بخواهم بگیرم یکسری دوستانی دارم که از آنان‌ مشورت می‌گیرم و اگر خدایی نکرده بخواهم از ملوان هم بروم باز هم نظر آنان را جویا خواهم شد.

وضع خودت چه می‌شود؟‌
باید بنشینم رودررو با مدیرعامل باشگاه صحبت کنیم تا اهداف و سیاست‌های ملوان برای فصل آینده مشخص شود؛ در طول هفته جاری با مدیرعامل باشگاه ملوان صحبت خواهم کرد.

بسیاری از بازیکنان فوتبال برای پیشرفت به تیم‌های استقلال و پرسپولیس می‌پیوندند تو تصمیم نداری با یکی از این دو تیم قرارداد ببندی؟
به نظرم در هر تیمی که باشی می‌توانی پیشرفت کنی این نظر شخصی من است؛ اما در دو تیم استقلال و پرسپولیس برای بازیکنان موقعیتی را فراهم می‌کنند که شما با حداقل 50 درصد از توانایی‌هایت در چشم هستی. خدا را شکر من بدون این که به این دو تیم بروم، هم به تیم ملی دعوت شدم و هم در کارم موفق بودم.

در یک مصاحبه گفته بودی 3 پیشنهاد خارجی داری آیا این پیشنهادها از تیم‌های اروپایی است؟
نه آسیایی هستند.

در اواخر فصل مصدومیتی سراغت آمد که وضعیت را کمی برایت سخت کرد شاید اگر مصدوم نمی شدی تعداد گلهایت خیلی بیشتر بود؟
مصدومیت در حالی گریبان‌گیرم شد که وضع خیلی خوبی داشتم و وضعم ایده‌آل بود، خودم هم نفهمیدم چه شد که مصدوم شدم قسمت من هم این بود در چند بازی نباشیم تا تعداد گل‌هایم را افزایش دهم. انگیزه‌ام هم زیاد بود اما متأسفانه نشد.
ان‌شاء‌الله با این روحیه می‌توانی در صورتی که تیم ملی به جام جهانی صعود کرد، به اردوی تیم ملی هم دعوت شوی.
اگر دعوت شوم و ان‌شاء‌الله تیم ملی هم به جام جهانی صعود کرد با تمام وجود در خدمت تیم ملی هستم. نباید فراموش کرد جام جهانی ویترین فوتبال است و هر بازیکنی آرزو دارد حضور در چنین رقابت‌هایی را تجربه کند.
البته آمار نشان داده طی سال‌های گذشته به جز رضا عنایتی بقیه بازیکنانی که توانسته‌اند در فصلی عنوان آقای گلی را به دست بیاورند، در فصل بعد در تکرار این عنوان ناکام بوده‌اند و حتی دچار افت فاحش شدند نمونه بارز آن را می‌توان به کریم انصاری‌فرد اشاره کرد این طور نیست؟
به هر حال این واقعیت است باید یک انتخاب خوب برای تیم آینده داشته باشم؛ اینکه بازیکنان کناری‌ام چه کسانی هستند فضای آن تیم چگونه است، باید به دقت آنالیز شود. خوشبختانه من در فوتبال برای هر تصمیمی که می‌خواهم بگیرم چند دوست دارم که از آنان مشورت می‌گیرم حمید غفاری عزیز یکی از آنان است چند نفر دیگر هم هستند که می‌دانم راضی نیستند نامشان را ببرم ولی آن قدر در فوتبال بزرگ هستند که بتوانم به آنان اطمینان کنم.

به حضور در تیم‌های اروپایی فکر می‌کنی ؟
بخش اعظم فوتبال به شانس بستگی دارد در موقعیت فعلی رفتن به فوتبال اروپا سخت است؛ اما با این حال من تلاشم را می‌کنم تابه این هدف بزرگ برسم.

در فوتبال کدام بازیکنان را به عنوان الگوی خود انتخاب کردی؟
من از بچگی الگویم فرهاد مجیدی بود همیشه فوتبالش را دنبال می‌کردم البته علی کریمی هم الگو است این دو بازیکن فوتبالیست‌های بزرگی هستند و همیشه در اوج قرار دارند کمتر دچار نوسان می‌شوند.

با این دونفر ارتباطی هم داشتی ؟
با فرهاد مجیدی هیچ وقت ارتباطی نداشتم و برخوردهایم فقط داخل زمین بوده ولی با علی کریمی در اردوی تیم ملی ارتباط داشتم و حتی در یک بازی ملی در کنارش بازی کردم؛ ولی در کل خیلی چیزها از آنها یاد گرفتم.

بهترین خاطره ورزشی؟
در لیگ برتر هفتم و آخرین بازی ملوان در انزلی در برابر مقاومت سپاسی در دقیقه ۷۰ گل تساوی را به ثمر رساندم در آخرین دقایق نیز یک ضربه پنالتی گرفتم و آن را به گل پیروزی ملوان تبدیل کردم،هرگز این مسابقه را فراموش نمی کنم چون این بازی برای ما حکم مرگ و زندگی داشت و باید می بردیم تا در لیگ می ماندیم.

به عنوان آخرین سوال، سقف آرزوی سید جلال رافخایی چیست؟
فیکس تیم ملی ایران شوم و در تیم منچستر یونایتد در اولدترافورد بازی کنم.

https://shoma-weekly.ir/VQ2SX7