اقتصاد

بودجه بازهم به دو دوازدهم کشید

سید محمد صادق شیرازی
سالهاست که مساله بودجه تاخیری دامن گیر اقتصاد ایران در دو دولت اخیر شده است تا جایی که در سال گذشته دولت رکورد تاخیر ۷۵ روزه را زد و با این کار سبب شد تا بودجه سال ۱۳۸۹ به صورت دو دوازدهم برای دو ماه نخست سال ۹۰ تصویب و سپس تا اردیبهشت ماه ۹۰ بودجه سال نود به صورت ده ماهه تصویب شد.
این بار اگرچه دولت با هوشمندی تنها ۴۵ روز تاخیر کرد اما گویا این تاخیر به گونه‌ای تنظیم شده که بودجه دقیقا در فرصت قانونی تبلیغات نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه تحویل مجلس شود و کمیسیون‌ها از اکثریت کافی برای بررسی بودجه برخوردار نباشند.  اما این بار نیز کلاه سر مجلسیان نرفت و بجای بررسی شتابزده بودجه درخواست لایحه دو دوازدهم از سوی دولت را مطرح کردند.
احمد توکلی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: مجلس برای بررسی لایحه بودجه ۹۱ در مواعید قانونی زمان ندارد و دولت باید بودجه دودوازدهم ارائه کند.
ما برای بررسی لایحه بودجه مواعید معینی داریم و آیین‌نامه داخلی مجلس برای بررسی لایحه به نمایندگان زمان داده است.  توکلی با بیان اینکه دولت از اول فروردین۹۱ نیازمند مجوز برای دخل و خرج خود است، افزود: واضح است مجلس زمان برای بررسی لایحه بودجه ۹۱ ندارد و باید دولت بودجه دو دوازدهم بیاورد.
گفتنی است بر اساس آیین نامه داخلی مجلس نمایندگان ۱۰ روز، کمیسیون‌ها ۱۰ روز و کمیسیون تلفیق ۱۵ روز برای بررسی بودجه فرصت دارند که تلفیق امکان تمدید تا ۱۵ روز دیگر را هم دارد و در تمام سال‌ها زمان بررسی بودجه در تلفیق تمدید شده است. این یعنی حتی اگر امسال انتخابات مجلس را هم نداشتیم، بررسی لایحه بودجه تا پایان سال به صحن نمی‌رسید. گرچه احمدی‌نژاد به هنگام تحویل بودجه آنهم با تاخیر درخواست کرد مجلس لایحه را در چند شیفت روزانه بررسی و تصویب کند، و لاریجانی هم گفت مجلس سعی خود را می‌کند.  اما برخی نمایندگان معتقدند لایحه با هر عذر و بهانه‌ای دیر ارائه شده باشد، مجلس نمی‌تواند از وظایف قانونی خود صرفنظر کند، آنهم وقتی حقوق نمایندگان و مردم مطرح است و برای بودجه‌ای که متاسفانه بسیار آشفته است.
احمدی‌نژاد در جلسه تقدیم بودجه گفت آیین نامه دست خود مجلس است، این درحالی است که آیین نامه مجلس محکمترین قانون عادی است و طبق قانون اساسی باید دو سوم نمایندگان حاضر به آن رای بدهند، حال آنکه تمام قوانین عادی با نصف به اضافه یک نمایندگان تصویب می‌شود و به میل نمایندگان نیست که بتوانند بودجه را سه شیفت بررسی کنند.

https://shoma-weekly.ir/e6jVJY