ورزش

به هیچ کشور دیگری نمی روم

محمد بنا' را می توان به جرات، بهترین، فهیم ترین و موفق ترین مربی کشتی فرنگی دنیا و تاریخ کشتی فرنگی ایران دانست.

'محمد بنا' را می توان به جرات، بهترین، فهیم ترین و موفق ترین مربی کشتی فرنگی دنیا و تاریخ کشتی فرنگی ایران دانست. محمد بنا در تمامی دوران حضورش بر راس امور، توانست با سنت شکنی هایی از جمله برگزار نکردن رقابت های انتخابی و اعتماد صرف به شاگردان خود در سال های اخیر، نتایج درخشانی را برای کشتی فرنگی ایران در میدان های مهم بین المللی همچون قهرمانی آسیا و جهان و جام جهانی به ارمغان آورد.
بنا در طول دوران حضورش در راس امور تیم های ملی کشتی فرنگی جوانان و بزرگسالان ایران، در 7 سال اخیر، کارهای بزرگی انجام داد و در بیشتر اوقات هم توانست غیر ممکن ها را ممکن سازد.
در جریان پیکارهای کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی سال 2011 بزرگسالان جهان در شهر استانبول ترکیه، 'محمد بنا' از سوی فدراسیون بین المللی کشتی (فیلا) به عنوان بهترین و کارآمدترین مربی کشتی دنیا برگزیده شد.
بنا اعتقاد دارد، اگر با حداقل ها بتوان به حداکثرها رسید، آنگاه کار مهمی صورت گرفته است.
اما قهرمانی شاگردان 'محمد بنا' در پیکارهای جام جهانی سال 2012 کشتی فرنگی در سرزمین روسیه قدرت بلامنازع کشتی فرنگی جهان در سال های گذشته، حال و هوای دیگری داشت.
سه سال است که روس ها از اریکه قدرت خود نزول کرده و جای خود را به مردان توانمند کشتی فرنگی ایران داده اند و از قدرت نمایی روس ها مقابل ایرانی ها دیگری خبری نیست.
اگرچه شیرینی قهرمانی ایران در پیکارهای جام جهانی کشتی فرنگی به میزبانی روس ها همچنان در کام اهالی ورزش به ویژه گوش شکسته ها باقی خواهد ماند اما انگار هجوم شایعات هنوز دست بردار کشتی فرنگی و سرمربی نامدارش نیست و شایعه سازان قصد دارند، شیرینی این موفقیت بزرگ را از بین ببرند.
درست در لحظاتی که مردم کشورمان از پیروزی های متوالی و غرورآفرین ملی پوشان کشتی فرنگی ایران در پیکارهای جام جهانی در روسیه مسرور و خوشحال بودند، از گوشه و کنار شنیده می شد 'محمد بنا' قصد دارد بلافاصله بعد از بازی های المپیک 2012 لندن، از سرمربیگری تیم ایران کناره گیری کرده و جلای وطن کند.
به گفته این افراد، وی سرمربیگری تیم جمهوری آذربایجان را نشانه رفته و در نظر دارد بعد از بازی های المپیک لندن هدایت تیم ملی این کشور را در دست گیرد.
این خبر هر چند غیرواقعی، باز هم باعث شد برخی از اهالی کشتی، محمد بنا را به کم لطفی متهم کرده و زحمات بی دریغش را نا دیده بگیرند. به همین دلیل خبرگزاری ایرنا به سراغ 'محمد بنا' رفته و همه چیز را از زبان او جویا شده است:

* جدایی شما از تیم ملی کشتی فرنگی ایران آیا صحت دارد؟
 من هم امروز از شما شنیدم!

 * از گوشه و کنار شنیده می شود محمد بنا قصد جدایی از تیم ملی را دارد؟
  فعلا که تمام فکر و ذهنم بازی های المپیک است و موفقیت بچه ها در این آوردگاه بزرگ. ضمنا کاری به این مسایل هم ندارم.

 * گفته شده قصد دارید بعد از المپیک لندن، تیم ایران را ترک و هدایت تیم جمهوری آذربایجان را بر عهده بگیرید.
- به هیچ عنوان چنین چیزی صحت ندارد. باور کنید اگر در خانه کشتی، تشک هم جابجا کنم به سرمربیگری در کشورهای خارجی نمی اندیشم. این ادعا شعار نیست و شاید در طول دوران فعالیتم بارها آن را در عمل اثبات کرده ام.

 * دلیل خاصی برای این کار دارید؟
به عنوان عضوی کوچک از خانواده بزرگ کشتی ایران، حتی به چنین اقدامی فکر هم نمی کنم، چرا که طاقت دیدن پیروزی کشتی گیران خارجی در مقابل ملی پوشان ایرانی را ندارم. چه در لباس مربی باشم، چه تماشاگر!

 *  این مساله در همه جای دنیا مرسوم است و یک مربی حرفه ای به راحتی در کشورهای دیگر هم فعالیت می کند.
کاری به این گونه رسم و رسوم ورزش حرفه ای ندارم. من هیچگاه قدمی برای کشتی گیران خارجی بر نمی دارم. به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران به یک سری اصول و عقاید خاص پایبندم که شاید همین طرز فکر، جایی در ورزش حرفه ای نداشته باشد.

 * اما حتما می دانید شرایط مختلف می تواند نظر بسیاری از افراد از جمله شما را هم عوض کند؟
 فکر نمی کنم تا کنون شرایطی باقی مانده که آن را در کشتی تجربه نکرده باشم! نا رضایتی و خستگی و حتی گلایه از بی توجهی ها ممکن است برخی اوقات باعث واکنش من و امثال من شود، اما هیچگاه باعث نخواهد شد فعالیت در کشورهای دیگر را بر ماندن در کشورم ترجیح دهم.

 *  اصول شما چیست که حتی اخلاق حرفه ای هم باعث نمی شود چنین تصمیمی بگیرید؟
دوران کشتی من چه به عنوان کشتی گیر ملی پوش و چه به عنوان سرمربی از همین سالن های کشتی ایران شروع شده و مطمئن باشید در همین کشور هم به پایان خواهد رسید. 'محمد بنا' با تیم ملی کشتی فرنگی ایران به 'محمد بنا'ی امروزی تبدیل شد و اگر هم قرار باشد خدمت و تلاشی صورت گیرد، ترجیح می دهم در وطنم باشم و خدمت کنم.

 * امیدواریم این نگرش همچنان تا بعد از المپیک لندن هم پا بر جا باشد!
باور کنید بهترین لحظات عمر ورزشی من لحظاتی است که کشتی گیران ایران را روی سکو و سرود ملی کشورم را طنین انداز در سالن مسابقات می بینم. با این حساب تا لحظه ای که بدانم برای کشتی فرنگی مثمرثمر هستم، آماده ام با دل و جان در کنار کشتی گیران فعالیت کنم.

 * البته اشک شوق شما پس از قهرمانی در جام جهانی 2012 روسیه نیز گواه این ادعاست.
 باور کنید به اهتزاز در آمدن پرچم ایران و شادی مردم باعث می شود تا به چنان شوق و شادی دست یابید که وصف کردن آن غیر ممکن است.

 * مطمئنا با توجه به اتفاقات پیش از رقابت ها و نحوه اعزام تیم، شیرینی این قهرمانی به مراتب بیشتر از دوره های قبلی بود؟
 چند روز مانده به اعزام تیم ملی به روسیه، اتفاقاتی افتاد که کنار هم گذاشتن آن و در نهایت کسب قهرمانی در جام جهانی را بیشتر شبیه به یک معجزه می کرد. بچه های ما طوری برای کسب قهرمانی در خاک روس ها هم قسم شدند که کمتر دیده شده چنین انسجام و یکدلی در عرصه ملی صورت گیرد. متاسفانه تیم ایران با چنان وضعیت نا مطلوبی به شهر 'سارانسک' رسید که هیچکس فکرش را نمی کرد بتوانیم با این تیم حتی به عناوین دوم یا سوم جام جهانی هم برسیم.

 * سخت ترین دیدار ما با کدام تیم بود؟
 تیم ایران در این رقابت ها در گروه سختی قرار داشت که به واقع کسب قهرمانی را برای ما بسیار دشوار می کرد. تیم های همگروه ما همگی مدعی و آماده بودند، اما دیدار با روسیه به عنوان میزبان جام جهانی از حساسیت و سنگینی زیادی برخوردار بود.
نا گفته نماند که در گروه 'بی' تیم های روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان که در پیکارهای کشتی قهرمانی سال 2011 بزرگسالان جهان در شهر استانبول ترکیه به ترتیب به مقام های قهرمانی، سوم و چهارم رسیدند، حضور داشتند، ضمن آنکه تیم های بلاروس و بلغارستان از قدرت های کشتی فرنگی اروپا و جهان نیز در این گروه به مصاف پرداختند.

 * قهرمانی در جام جهانی آیا تضمین مطمئنی برای درخشش در بازی های المپیک خواهد بود؟
 المپیک حال و هوای خاص خود را دارد و نمی توان از هم اکنون چیزی را پیش بینی کرد. آنچه مسلم است باید تمامی متولیان امر در کنار تیم ملی باشند تا نمایندگان شایسته کشتی ایران در اوج آمادگی روحی و روانی عازم بازی های المپیک لندن شوند.

 * یعنی همین توجه مسوولان ورزشی کافی است؟
 به هیچ عنوان چنین منظوری نداشتم! عوامل مختلفی در موفقیت یا ناکامی تیم ملی در میادین بزرگی همچون المپیک دخیل است که از مهم ترین آن می توان به دوری از مسایل حاشیه ای و توجه نکردن به شایعات نام برد. متاسفانه همواره در حساس ترین شرایط از حاشیه ها ضربه خورده ایم که امیدوارم تا زمان اعزام به بازی های المپیک لندن چنین اتفاقی گریبان گیر ما نشود.
 
* و اما حرف آخر؟
 هیچگاه چیزی را برای خودم نخواسته ام، اما از تمامی مردم و مسوولان می خواهم قدر این کشتی گیران فرنگی کار را بدانند و از آنان حمایت کنند، چرا که این قهرمانان، کار بزرگی را در روسیه انجام دادند و مطمئنا می توانند در بازی های المپیک هم حماسه ساز شوند.



https://shoma-weekly.ir/M0E3ER