ورزش

به لحاظ امکانات خیلی ضعیف هستیم

به لحاظ امکانات خیلی ضعیف هستیم. ما یکی از فقیرترین کشورهای بسکتبالی دنیا به لحاظ امکانات هستیم. ما تیمی قوی اما امکانات ضعیفی داریم.

گفتگو: علیرضاحاجی میرزابابا- پس از آنکه تیم ملی بسکتبال ایران نتوانست در جام ملت‌های آسیا در چین عنوان قهرمانی را به دست آورد، باید در رقابت‌های جام بین قاره‌ای سال آینده شانس خود را برای ورود به بازی‌های المپیک بیازماید. در این میان نقش صمد نیکخواه بهرامی بسیار مهم است چرا که او کاپیتان تیم ملی و یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان تیم ملی در این رقابت‌ها به حساب می‌آید.


در آستانه رقابت‌های جام ملت‌ها مصدوم بودی. به نظر این مصدومیت مانع درخشش همیشگی‌ات در تیم ملی شد؟

آنچه در توانم بود را برای موفقیت تیم ملی ارائه کردم. قبول ندارم که مثل همیشه بازی نکردم. به نظرم نمایش خوبی داشتم و در کنار سایر بازیکنان تیم ملی تمام تلاش‌مان را کردیم تا بسکتبال ایران در آسیا سربلند شود.

چه عاملی موجب شد که تیم ملی بسکتبال امسال قهرمان آسیا نشود؟

شاید به این خاطر بود که تیم‌های دیگر بیشتر از ما تدارک دیده بودند. حریفان بیش از ما تمرین داشتند و هماهنگ‌تر عمل کردند. ما هم به سهم خود بهترین بازی‌مان را ارائه کردیم. مقابل اکثر تیم‌ها موفق بودیم و پیروز از زمین بیرون آمدیم. اما زورمان به فیلیپین و چین نرسید و نتبجه را واگذار کردیم.

مقابل فیلیپین مستحق شکست نبودید؟

شاید در آن بازی کمی غافلگیر شدیم و جریان بازی از دست‌مان خارج شد. ولی برابر چین واقعا زحمت کشیدیم و حتی در لحظاتی فاصله‌مان با این تیم خیلی کم شد اما در نهایت با حمایت مناسبی که آنها از سوی هواداران خود می‌شدند موفق نشدیم برنده دیدار شویم و در بازی فینال به مصاف فیلیپین برویم.

چرا آنقدر در این بازی‌ها عصبانی بودی و فریاد می‌زدی؟

به هیچ وجه. اصلا در این تورنمنت عصبانی نبودم، اما وقتی می بینیم تیم گیج شده و خواب است باید فریادی بزنم تا بچه‌ها به خودشان بیایند. باید بچه‌ها به خودشان می‌آمدند.

فکر می‌کنی دیر شروع کردن اردوهای تیم ملی عامل شکست‌مان بود؟

خوب باید بپذیریم که ما عادت داریم زمان هدر بدهیم. برای شرکت در این دوره از رقابت‌ها هم باید کمی زودتر جمع می‌شدیم و اردوهای‌مان را آغاز می‌کردیم اما انتخاب رییس فدراسیون و بعد از آن انتخاب سرمربی جدید تیم ملی کمی زمان برد. با این حال اردوهایی که برای تیم ملی برگزار شد خیلی خوب بود و سرمربی جدید هم عملکرد فوق‌العاده‌ای در تیم داشت. شاید اگر من هم مصدوم نبودم و در کنار تیم تمرین می‌کردم می‌توانستم هماهنگ‌تر با سایر بچه‌ها عمل کنم. بهتر است به جای فکر به شکست به دنبال پیروزی در بازی‌های بعدی باشیم.

به نظرت بازی‌های آسیایی برای بسکتبال ما چه درسی داشت؟

این که فقط ما نیستیم که تلاش می‌کنیم. همه کشورها تلاش می‌کنند و می‌خواهند پیشرفت کنند. کار می‌کنند. امکانات دارند.

به نظرت در مسابقات جام بین قاره‌ای شانسی برای صعود به المپیک داریم؟

حضور در مهم‌ترین بازی‌های جهان به خودمان بستگی دارد. با توجه به بازیکنان خوبی که در تیم ملی حضور دارند، این پتانسیل را داریم که یکی از تیم‌های حاضر در رقابت‌های المپیک باشیم. شروع به موقع اردوهای تیم ملی به همراه حضور درک باوئرمن می‌تواند عامل صعودمان شود. ملی‌پوشان بسکتبال ایران شایستگی خود را پیش از این در میادین مختلف نشان داده‌های و این بار نیز توانایی آن را داریم که این موضوع را ثابت کنیم. کافیست که حمایت خوبی از تیم ملی شود و شرایط فراهم شود. ملی‌پوشان بسکتبال پیش از این خود را ثابت کرده‌اند.

باوئرمن چه کرده که تمامی ملی‌پوشان خواهان ماندن او در تیم ملی هستند؟

مربی که منظم است و اعتماد به نفس لازم را به بازیکنانش می‌دهد، می‌تواند تیم ملی را موففق کند. یکی از دلایل نتایج خوب ما در رقابت‌ها جام ملت‌ها باوئرمن بود. او کمی دیر به بسکتبال ایران آمده اما ماندنش می‌تواند کمک زیادی به تیم ملی در آینده کند.

چه شد که پس از یک فصل حضور در لیگ بسکتبال ایران دوباره به لیگ چین برگشتی؟

علت خاصی نداشت. حس کردم کیفیت لیگ چین بهتر است و بسکتبالیست‌های بهتری در این رقابت‌ها حضور دارند. بازی کردن در لیگ چین سطح آمادگی‌ام را بالاتر نیز می‌برد. از لحاظ مالی هم دغدغه کمتری دارم و می دان مبلغ بیشتری آن هم بدون تاخیر به من پرداخت می‌شود. به همین خاطر پس ازدو فصل مجددا به لیگ بسکتبال چین بازگشتم و با قراردادی یکساله در تیم ژی جیانگ این کشور بازی می‌کنم. امیدوارم تیم بسکتبال پتروشیمی ماهشهر هم در لیگ ایران موفق باشد و قهرمان شود.

امکانات بسکتبال ایران راضی‌کننده هست؟

به لحاظ امکانات خیلی ضعیف هستیم. ما یکی از فقیرترین کشورهای بسکتبالی دنیا به لحاظ امکانات هستیم. ما تیمی قوی اما امکانات ضعیفی داریم.

https://shoma-weekly.ir/XHuhfv