ورزش

به جای وعده دادن با امید عمل می‌کنم

من هیچ وعده‌ای نمی‌دهم و فقط کار خود را انجام می‌دهم و همه مردم هم می‌دانند که کارم را بلدم و همیشه با امید شروع کردم و با امید همه ادامه می‌دهم.

گفتگو: علیرضاحاجی میرزابابا- همان‌گونه که نام فوتبال ایران را با علی دایی در دنیا می‌شناسند،‌کشتی فرنگی هم با محمد بنا در دنیا شناخته می‌شود، او که معمار کشتی فرنگی ما نام گرفت بعد از المپیک با نامهربانی از فرنگی‌کاران جدا شد، اما دوباره آمد، آمد چون راهی نداشت. او از بدنه کشتی است و جایی دیگری به جز خانه کشتی نمی‌تواند برود. آمد تا حال همه خوب باش، حال من هوادار، حال ملی‌پوشان، همه و همه حالشان خوب باشد. اما او آن قدر پر انگیزه است که نیامده حال همه را خوب کرده است. سخت مشغول کار و تمرین است تا این عقب‌افتادگی را جبران کند و تیم را برای المپیک برساند.


شرایط اردوی قبلی چگونه بود، راضی بودید؟

اردوی بسیار خوبی داشتیم و کشتی‌گیران تا آخرین لحظه به حدی انگیزه داشتند و فعل خواستن را صرف کردند که با تمام توان در تمرینات حاضر شدند. اردوی سوم هم در حال برگزاری است.

مصدوم در اردو وجود ندارد؟

تنها پیام‌ بویری از ناحیه مچ دست آسیب دیده بود که پس از MRI مشخص شد خوشبختانه مشکل خاصی نبوده و فقط کوبیدگی عضلات مچ دست او بوده است. خوشبختانه سایر نفرات همگی سرحال و در سلامت کامل هستند.

شنیدیم علیرغم غیبت سعید عبدولی او را بخشیدید و به اردو راه دادید، محمد بنا قبلا با کسی شوخی نداشت و نظم و انضباط در درجه اهمیت اول قرار داشت؟

الان هم نظم برای من مهم‌ترین فاکتور است. سعید عبدولی سه چهار روز قبل از اینکه وارد اردو شود چند بار درخواست داد تا اجازه حضورش را در اردوی تیم ملی صادر کنم؛ اما من از این کار خودداری کردم تا اینکه در نهایت با وساطت اسفندیاری‌فر اجازه دادم او به تیم ملی بیاید. وقتی هم که با عبدولی صحبت کردم و از دلایل غیبتش گفت، قانع شدم. او قرار است در فرصت 9 ماهه تا المپیک خانواده‌اش را به تهران بیاورد تا بدون دغدغه فقط به فکر تمرینات باشد. مطمئنا آمدن او به تهران هم به نفع خودش خواهد بود و هم به نفع کشتی فرنگی. البته به شرطی که از طرف مربی‌اش به خوبی کنترل شود.

بحث‌هایی میان مربی تیم ملی کشتی فرنگی و سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان به وجود آمده بود که به نظر در مقطع حساس کنونی زیاد جالب نبود؟

درباره بحث‌های به‌وجودآمده میان اسماعیل‌نژاد مربی تیم ملی کشتی فرنگی و رضا سیم‌خواه سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان باید بگویم این حواشی همواره در ورزش بوده و نباید به آن دامن زده شود. سیم‌خواه را ندیدم؛ اما پس از این موضوع و مصاحبه‌ای که سیم‌خواه داشت به اسماعیل‌نژاد گفتم جواب او را ندهد که خوشبختانه او هم حرف من را گوش کرد. ممکن است گاهی اطرافیان به یک نفر مشورت بد بدهند و این حواشی برای یک شخص درست شود؛ اما به نظر من با توجه به اینکه در موقعیت حساسی هستیم به‌وجودآوردن این حواشی به نفع کشتی نخواهد بود و این حرف نباید از زبان اهالی کشتی بیرون بیاید.

نمی‌خواهید این دو را با هم آشتی دهید؟

به دنبال این هستم در این اردوی تیم ملی، سیم‌خواه و اسماعیل‌نژاد را با یکدیگر آشتی دهم. ان‌شاءالله سیم‌خواه و نفرات تیم ملی جوانان در اردوی سوم در کنار ما حضور خواهند داشت و با یکدیگر کار خواهند کرد. باید هرکس جایگاه خود را بداند و در حیطه وظایف خودش صحبت کند تا مشکلی برای کسی به وجود نیاید.

حرف‌هایی هم علیه شما بود؟

طی این چند روز در یکی دو سایت مشاهده کردم که یکی دو قهرمان کشتی علیه من صحبت‌هایی را کرده‌اند؛ اما من جوابی به آنها نداده‌ام تا اینکه مشخص شد این حرف‌ها صحت نداشته و به دروغ انتشار یافته ‌است. پس اگر ما کمی سعه صدر داشته باشیم و فورا جواب ندهیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

این حاشیه‌ها به خانه کشتی هم وارد شده است؟

متاسفانه یکسری شیطنت‌ها وجود دارد که باعث می‌شود برای کشتی حاشیه‌هایی درست شود. در این چند وقتی که به تیم ملی آمدم جز روحیه، انگیزه و عشق از کشتی‌گیران و مربیان چیز دیگری ندیدم. البته بیرون از خانه کشتی حواشی وجود دارد؛ اما خدا را شکر اینقدر مدیریت هست که نمی‌گذاریم این حواشی وارد خانه کشتی شود هر چند معتقدم نباید با این بهانه که در شرایط حساس هستیم چشم‌مان را بر کاستی‌ها ببندیم.

در خصوص المپیک چه وعده‌ای به مردم می‌دهید؟

من هیچ وعده‌ای نمی‌دهم و فقط کار خود را انجام می‌دهم و همه مردم هم می‌دانند که کارم را بلدم و همیشه با امید شروع کردم و با امید همه ادامه می‌دهم.

اما مردم از کشتی فرنگی انتظار بالایی دارند و با حضور شما در راس کشتی فرنگی انتظارات چند برابر خواهد بود؟

آمادگی جسمی زمان‌بر است و آمادگی روحی و روانی هم صحبت و بحث زیادی دارد که ان‌شاالله بعد از چهار یا پنج ماه که اردوها به شکل مستمر ادامه پیدا کند آن زمان می‌توانم طبق آنالیز از کشتی دنیا و کشتی‌گیران ملی به طور تقریبی حدس بزنم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.

نظر شما در مورد مسئله مهاجرت کشتی‌گیران به کشورهای خارجی چیست؟

در رابطه با مربیگری فرق می‌کند مربی می‌رود و در آنجا کار می‌کند و تغییر ملیت هم نمی‌دهد و بعد دوباره برمی‌گردد و مشکلی نیست؛ ولی در رابطه با کشتی‌گیرها اولا خود کشتی‌گیرها باید وطن فروشی نکنند و زیر پرچم دیگران نباشند از آن طرف هم مسئولین ما وظیفه دارند که شرایط رو مهیا کنند که این مسئله پیش نیاید.

https://shoma-weekly.ir/rgXF1B