زنان

به جای آذر به صادرات فکر کنیم

برای نجات اقتصاد کشور باید بسیاری از موانع صادراتی برداشته شود، به جای آنکه حرف بزنیم، باید به فکر راهکار عملیاتی باشیم، نه اینکه سه ماه است که فقط می‌گوییم پیش‌نویس‌ها آماده شده و می‌خواهیم پروتکل تدوین کنیم.
اسدالله عسکر اولادی- امیدی به مذاکرات آذر ماه ندارم، به دلیل تقابل زمانی با انتخابات یکی از کشورها مذاکرات تمدید میشود تا نتیجه انتخابات مشخص شود و امیدوارم در بهمنماه خبرهای خوبی شنیده شود.

با این حال در پنج ماهه نخست سال جاری ۲۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار صادرات صورت گرفته و در مهرماه حجم صادرات در حدود
۴/۵ میلیارد دلار بوده و پیش بینی می
شود تا پایان سال حجم صاردات از مرز ۵۰ میلیارد دلار عبور خواهد کرد. یعنی تا پایان سال ۲۱ درصد رشد صادرات نسبت به سال گذشته خواهیم داشت اما با برداشتن موانع میتوانیم شرایط بسیار بهتری داشته باشیم.

برای نجات اقتصاد کشور باید بسیاری از موانع صادراتی برداشته شود، به جای آنکه حرف بزنیم، باید به فکر راهکار عملیاتی باشیم، نه اینکه سه ماه است که فقط میگوییم پیشنویسها آماده شده و میخواهیم پروتکل تدوین کنیم.

موانعی در صادرات است که باید در عمل مرتفع شود. مثلا قیمت بالای تمام شده محصول ایرانی قدرت رقابت در بازارهای صادراتی را از ایران سلب کرده و کشورهایی همچون ترکیه، افغانستان، شیلی، ونزوئلا، عراق و کشورهای CIS رقیب ایران در برخی از محصولات شدهاند. تعطیلیهای زیاد در سال با پرداخت بیمه و دستمزد کارگر باعث افزایش قیمت تمام شده کالا میشود و این در حالی است که فروردین ماه سالجاری تنها ۶ روز کاری داشته است.

همچنین مسائل حمل و نقل کامل حل نشده و کشتیرانی به مقاصد اروپایی و آمریکای جنوبی به سختی انجام میشود که در کنار آن زمان رسیدن کشتی به روسیه در حدود دو ماه است. تنها کشتیها به مقصد خاور دور به صورت منظم آماده فعالیت هستند.

با برخی کشورها همچون روسیه در رابطه با صدور روادید مشکل داریم، باید اعتبار روادید حداقل یک ساله به صورت متعدد باشد تا افراد به راحتی به بازارهای هدف سفر داشته باشند. در حال حاضر کشورهای اروپای غربی از ۶ ماه تا ۳ سال برای تجار ویزا صادر میکنند.

در دنیا رسم بر این است که حداقل ۵۰ درصد ارزش کالا وام بلند مدت با بهره ۷ درصد در اختیار تولیدکننده و صادرکننده قرار گیرد اما در ایران بهره بانکی بسیار بالا است.

https://shoma-weekly.ir/wvDLfE