اقتصاد

بهره ۲۰ درصدی و ارز چند نرخی عامل فساد هستند

وی معتقد است که بهره ۲۰ درصدی عامل فساد است و نرخ ارزی که هم اکنون در دولت و بازار وجود دارد، خود عاملی برای فساد میلیاردی شده است. در واقع، دولت دلار را ۳ هزار تومان می فروشد و بازار آن را به قیمت ۳۴۰۰ تومان معامله می‌کند؛ این یک فساد است. افراد بسیاری هستند که دلار ۳ هزار تومانی از دولت می‌خرند و ۳۵۰۰ تومان در بازار می‌فروشند، دولت خود یا نمی‌داند یا عوامل ذی‌نفعش نمی‌گذارند جلوی این فساد گرفته شود و ارز تک نرخی شود.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در خصوص هدفمندی یارانهها گفت: پرداخت یارانهها به خاطر انتخابات یا هر چیز دیگری که باشد، علت فساد شده است. کسی که تا مرز ۲ تا ۳ میلیون تومان حقوق میگیرد، یارانه نباید بگیرد، این یارانه برای مستضعفان تصویب شده و کسانی که حقوقشان به زندگی‌‌شان نمیرسد باید یارانه بگیرند اما اکنون کسی که ۳ میلیون درآمد هم دارد، دلش میخواهد یارانه بگیرد. اسدالله عسکراولادی با اشاره به رفت و آمدهای انجام شده از سوی کشورهای اروپایی در چند ماه اخیر، به مهر گفت: با نهایت تاسف، هیئتهای متعددی که به ایران آمدند، بخش خصوصی را کنار گذاشتند. البته دولت روحانی، بخش خصوصی را کنار گذاشته است. رئیس جمهور چین در سفر اخیر خود به ایران ۱۶ پروتکل امضا کرد که همه آنها مشمول کار با بخش دولتی اقتصاد ایران است. رئیس جمهور کره ۱۸ پروتکل سرمایه گذاری دارد که همه با دولت منعقد خواهد شد. در این رابطه ما با دولت مشکل داریم.

وی افزود: دولت هنوز حاضر نیست کرکره دولتی شدن را پایین بکشد در حالی که تمام فسادها از بزرگ بودن دولت است. اگر دولت خود را کوچک کند، بسیاری از فسادها از بین میرود. در این معاملات دولتی، اگر اختلافی پیش آید، یک پای اصلی خزانه دولت است و این مفهوم فساد میدهد. دولت اکنون آنقدر بزرگ شده است که ۸۰ تا ۸۵ درصد از اقتصاد را در اختیار گرفته، بنابراین دولت بزرگ فساد میآورد و حتی اگر دولت بخواهد جلوی فساد را بگیرد، نمیتواند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران خاطرنشان کرد: اکنون در برخی بخشها نمیتوان کاری را بدون پارتی و رشوه انجام داد. در برخی ادارات دولتی اگر رابطه خویشاوندی با کارکنان وجود نداشته باشد، کار لنگ میماند؛ در غیر این صورت از شما پول میگیرند؛ این فساد است. خود سازمان امور مالیاتی وبال گردن مردم است. از این موضوع هم پولی گیر دولت نمیآید ولی فساد در آن است و دولت باید این معضل را حل کند و همه اینها با کوچک شدن دولت انجام میشود.

بهره ۲۰ درصدی و ارز چند نرخی عامل فساد هستند

وی معتقد است که بهره ۲۰ درصدی عامل فساد است و نرخ ارزی که هم اکنون در دولت و بازار وجود دارد، خود عاملی برای فساد میلیاردی شده است. در واقع، دولت دلار را ۳ هزار تومان می فروشد و بازار آن را به قیمت ۳۴۰۰ تومان معامله میکند؛ این یک فساد است. افراد بسیاری هستند که دلار ۳ هزار تومانی از دولت میخرند و ۳۵۰۰ تومان در بازار میفروشند، دولت خود یا نمیداند یا عوامل ذینفعش نمیگذارند جلوی این فساد گرفته شود و ارز تک نرخی شود.

تیم اقتصادی دولت مسائل را درک نمیکند

عسکراولادی گفت: این به دلیل ندانم کاری دولت است. تیم اقتصادی دولت این مسائل را درک نمیکند. بانک مرکزی ما فقط شعار میدهد در حالی که باید از شعار به شعور بیاید و با مردم صادق باشد. اگر پول ندارد، بگوید پول ندارم نه اینکه دلار را با تفاوت نرخ بفروشد. اگر با صداقت بگوید که کمبود منابع ارزی دارد، مردم زودتر باور میکنند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به وجود مقاومت در برابر خصوصیسازی در بدنه دولت اشاره و تصریح کرد: هر وزارتخانه، دهها شرکت دارد و یک روز باید کرکره آن را پایین بکشد اما این کار را نمیکنند، چون منافع عدهای به خطر میافتد. برخی حقوق ۲۰ میلیون تومانی میگیرند و شرکت ضرر یا منفعت برده باشد، به او ربطی ندارد و او همواره حقوقش را میگیرد.

عسکراولادی با بیان اینکه این روزها شایعه است که آب و برق و گاز و تلفن قرار است گران شود، گفت: فشار دولتی و انحصار باید از روی خدمات برداشته شود؛ این یک سم مهلک برای اقتصاد ایران است. در سایر کشورها وقتی میخواهند آب و برق را گران کنند، جلسات و کمیسیونهای مردمی مختلفی برگزار میشود و در نهایت یک درصد قیمتها بالا میرود اما اکنون در ایران، شب میخوابند و صبح که بیدار میشوند، قیمت را بالا میبرند؛ بنابراین کارمندی هم که حقوق بگیر است، از ۴۵ هزار تومان نمیگذرد و میگوید که بالاخره بخشی از قبوض خود را می تواند جبران کند. پس انحصارهای دولتی باید بکشند و شرکتهای دولتی واگذار و خدمات مصرفی و کالاهای مردم باید غیردولتی شود.

وی درباره بداخلاقی بانکهای آمریکایی نیز اظهارداشت: آنها متأسفانه زیر نظر صهیونیستها هستند و فشاری که صهیونیستها به این بانکها وارد می آورند، باعث شده تا آنها در را به روی ما باز نکنند. بانکهای اروپایی نیز از ترس جریمه با ما کار نمیکنند و اگرچه در آنها به روی ما باز است ولی برای ال سی های بزرگ و تراکنشهای مالی با ارقام زیاد، ترس از جریمه دارند؛ البته اگر هم بخواهند ال سی باز کنند، نیاز به سپرده بانک مرکزی ایران دارند که باید ما پولی را در آنجا به عنوان پشتوانه سپرده کنیم.

https://shoma-weekly.ir/RAAf5N