ورزش

«بنا» معمار کشتی فرنگی ایران

بسیاری از کارشناسان و اهل فن «محمدبنا» را معمار و مهندس قهرمانی کشتی فرنگی در المپیک لندن می‌دانند.
امید توکلی - کم نیستند کسانی که اعتقاد دارند المپیک لندن برای ورزش ایران با شکوه نمی‌شد مگر با طلاهای کشتی فرنگی!
طلاهایی که یکی پس از دیگری و برای اولین بار در تاریخ کشتی فرنگی ایران صید شد تا تیم ایران قهرمان المپیک شود. اتفاقی نادر که اگر یکی دو سال پیش کسی حرفش را هم می زد همه به او می‌خندیدند و به عقلش شک می‌کردند!
حال این غیر ممکن، ممکن شده است و بسیاری از کارشناسان و اهل فن «محمدبنا» را معمار و مهندس این قهرمانی می‌دانند.
یک مربی خاص که برخی‌ها به شوخی او را «ژوزه مورینوی کشتی» می‌خوانند.
لقبی که پربیراه هم نیست. آقای خاص کشتی ایران مثل مورینیو رفتارهای خاصی دارد. بر خلاف بسیاری از مربیان از اول تا آخر اردوها کنار شاگردانش می‌ماند. آنها را تر و خشک می‌کند، تمرین می‌دهد و پنج ماه، پنج ماه از خانه کشتی بیرون نمی‌آید و فلسفه‌اش در کشتی یعنی نترسیدن و نباختن برابر هر حریفی را در کشتی فرنگی ایران جا انداخته است.
آقای خاص کشتی ایران شباهت‌های فراوانی با سرمربی مشهور رئال مادرید دارد و با انقلابی که در کشتی فرنگی کشورمان به وجود آورد، حسابی خودش را سرزبانها انداخته و معروف کرده است اما «محمد بنا» یک تفاوت عمده با مورینیوی پرتغالی دارد؛
عشق به وطن و ایران تمام وجود مربی ایرانی را پر کرده است، در حالی که مربی پرتغالی برای یک مشت دلار بیشتر حاضر است از این کشور به آن کشور برود.
این در حالی است که آذربایجانی‌ها چک سفید امضاء جلوی «محمدبنا» گذاشتند تا هر رقمی خواست روی آن بنویسد اما او حاضر نشد راهی باکو شود!
آمریکایی‌ها بهترین امکانات و پول در ینگه دنیا را پیشنهاد دادند ولی محمد بنا گفت که یک وجب خاک ایران را با تمام دنیا عوض نمی‌کند و... خلاصه آن که آقای خاص ایرانی به همه پیشنهادات وسوسه کننده پشت پا زد تا جوانان ایرانی را برای المپیک لندن آماده کند.تصادفاً چندشب قبل مصاحبه «محمدبنا» با یکی از دوربین‌های تلویزیونی را دیدیم. مصاحبه‌ای که حکایت از خستگی این مربی عاشق و زحمتکش داشت و به نظر می‌رسید آقای خاص قصد خداحافظی دارد!
«محمد بنا» به قول خودش به قهرمانی المپیک رسید و حالا دیگر آرزویی ندارد و می خواهد برود تا مربیان جوان رشته امور کشتی فرنگی را به دست بگیرند.البته او حق دارد کمی هم به خودش برسد. پس از سالها زندگی اردویی و سکونت در خانه کشتی این حق بناست که کمی هم استراحت کند. پس به دوستان پیشنهاد می‌کنیم به خواسته این مربی موفق احترام گذاشته و اجازه بدهند بنا هم به زندگی اش برسد تا با تجدید قوا و انرژی بیشتر بار دیگر به کشتی باز گردد.
بد نیست یادآوری کنیم:محمد بنا در آخرین مصاحبه خود قول داده که در آینده‌ای نزدیک و در صورت نیاز کشتی فرنگی دوباره به کشتی باز گردد.


https://shoma-weekly.ir/2mHnYb