ورزش

بنا مربی سخت گیری است

خوشحالم که بار دیگر فرصتی دست داد تا زیرنظر محمد بنا کار کنم. قبل از این هم شاگرد او بوده‌ام. وی مربی سخت‌گیری است اما با همین شیوه کار توانسته کشتی‌گیران مدال‌آور فراوانی را به ورزش ایران معرفی کند.بنا پیش از این شایستگی‌های خود را ثابت کرده و یقین دارم این بار نیز همچون گذشته می‌تواند کشتی فرنگی ایران را موفق کند. امیدوارم او بار دیگر ارزش‌های فنی خود را توسط شاگردانش نشان دهد.

گفتگو: علیرضاحاجی میرزابابا- ناکامی حمید سوریان در کسب سهمیه المپیک و مدال طلا در رقابتهای کشتی جهانی آمریکا دلواپسیهای زیادی را برای ورزش ایران به همراه داشت چرا که همگان منتظر افتخارآفرینی دیگری از سوی او بودند اما با بازگشت محمد بنا در کسوت سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی بار دیگر امید به این ورزش بازگشت تا این بار در المپیک ریو شاهد درخشش فرنگیکاران ایران باشیم. درخششی که در المپیک لندن مدالهای خوشرنگی را نصیب کاروان ورزشی ایران کرد، گفتگوی ما را با قهرمان المپیک بخوانید.


باز هم محمد بنا به کشتی فرنگی برگشت، به عنوان شاگرد بنا چه حسی از بازگشت استاد داری؟

خوشحالم که بار دیگر فرصتی دست داد تا زیرنظر محمد بنا کار کنم. قبل از این هم شاگرد او بودهام. وی مربی سختگیری است اما با همین شیوه کار توانسته کشتیگیران مدالآور فراوانی را به ورزش ایران معرفی کند.بنا پیش از این شایستگیهای خود را ثابت کرده و یقین دارم این بار نیز همچون گذشته میتواند کشتی فرنگی ایران را موفق کند. امیدوارم او بار دیگر ارزشهای فنی خود را توسط شاگردانش نشان دهد.

اما در نبود بنا کشتی فرنگی زمان‌های زیادی را از دست داد؟

نمیتوان گفت که ما زمان از دست دادیم. احد پازاج و دیگر مربیانی که در تیم ملی بودند به اندازه خود زحمت کشیدند و تلاش کردند تا تیم ملی کشتی فرنگی موفق شود. ما نباید ارزشهای فنی مربیان قبلی را نادیده بگیریم. اینکه تنها در مسابقات جهانی آمریکا ضعیف عمل کردیم نباید باعث نادیده گرفتن دیگر نتایج تیم ملی شود. فرنگیکاران روزهای خوشی را در کنار مربیان سابق خود گذراندند. پازاج و دستیاران او با تمام وجود کار کردند و حداکثر تلاششان را برای موفقیت کشتی فرنگی انجام دادند.

دلیل افت کشتی فرنگی در این مدت چه بود؟

اگر زمانی از دست رفته مربوط به مربیان قبلی نیست. مشکلات دیگری باعث شد تا ما به مرور زمان از آمادگی خوب گذشته فاصله بگیریم. امروز هم باید امکانات لازم را به محمد بنا داد تا فاصله ایجاد شده را جبران کنیم. بیشتر بچهها تجربه کار با محمد بنا را دارند و میدانند که او تمرینات سخت و پرفشاری را برای شاگردانش در نظر میگیرد. آشنایی فرنگیکاران به تمریناتی که بنا به آنها میدهد، کمک میکند تا سریعتر به روزهای خوب گذشته برگردیم.

تمرینات تیم ملی کشتی فرنگی در دور جدید اردوها چه زمانی آغاز می شود؟

برای رقابتهای بزرگ المپیک آماده میشویم و امیدوارم اتفاقات خوبی برای ورزش ایران بار دیگر رقم بخورد. قطعا کار سختی پیش رو داریم. قبل از هرچیز باید سهمیههای باقی مانده را بگیریم و پس از آن همه دست به دست هم دهیم و با تمرکز در کارمان اتفاقات خوبی را در المپیک ریو رقم بزنیم.

کشتی فرنگی ایران در سالهای اخیر فراز و نشیب‌های فراوانی داشته،‌ علت این بالا و پایین ها چیست؟

همه عزیزانی که در اینجا حضور دارند اعم از ورزشکار و یا کادر فنی با تمام وجود انرژی میگذارند تا بهترین نتایج را کسب کنند. همان طور که گفتید در ماههای گذشته کشتی فرنگی ایران فراز و نشیبهایی داشت اما با تدابیری که اندیشیده شده مطمئنا تلاش میکنیم نتایج بسیار بهتری را کسب کنیم. احساس میکنیم این قطار در حال حرکت در المپیک به مقصد نهایی خود خواهد رسید و باز هم نتایج خوبی را کسب خواهیم کرد.

مردم در حال حاضر کشتی را خوب می فهمند و سطح توقعشان نیز بالا رفته، فکر می کنی در المپیک ریو موفق باشیم؟

این انتظار وجود دارد که کشتی فرنگی بار دیگر در المپیک ریو نتایج خوبی را کسب کند. البته این انتظار مردم نیز به حق است و مطمئنا این اتفاق رخ خواهد داد.

صحبتی با مردم و به خصوص کشتی دوستان داری؟

روزهای سخت و خوبی را در کشتی پشت سر گذاشتهام و در آخرین حضورم در مسابقههای جهانی کارم با شکست همراه شد. امیدوارم مردم خوب کشورمان دعا کنند تا در المپیک بار دیگر به موفقیت برسم. دوست دارم دل مردم را شاد کنم و امیدوارم بتوانم خدمت کوچکی برای آنها انجام دهم.

چه برنامهای دارید تا بار دیگر به مدال طلای جهان و المپیک دست یابید؟

در وهله اول باید سهمیههایی که در مسابقات جهانی لاسوگاس آمریکا از دست دادیم را در مسابقات پیش رو به دست آوریم. ما توانایی آن را داریم که افتخارات المپیک لندن را تکرار کنیم. فقط نباید فراموش کنیم که رقیبان ما نیز همه سعیشان را میکنند تا موفق شوند. پس نیاز به تلاش مضاعف داریم تا فرصت از دست رفته را جبران کنیم.»

https://shoma-weekly.ir/LqjZbG