شهرستانها

بلای رشد نقدینگی گریبانگیر کشور/ اقتصاد مقاومتی راهکار اصلی مهار گرانی است

بلای بزرگی که گریبانگیر ما شده رشد نقدینگی در کشور است که روزانه 2 هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزوده می‌شود. نقدینگی به خودی خود بازار را ملتهب می‌کند
محمود الفت، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در باره عوامل اصلی گرانیهای اخیر و راهکارهای جلوگیری از افزایش قیمتها به خبرنگار ما گفت: اقتصاد ما بهجای اینکه رقابتی باشد رفاقتی و بر مبنای ثروت و قدرت است. جای اقتصاد اسلامی در اقتصاد کشور خالی است و افسار گسیختگی در اقتصاد کشورمان حاکم شده است.

* ضعف و ناکارآمدی مدیران

وی با اشاره به اینکه 20 الی 30 درصد گرانیها به تحریمها برمیگردد تصریح کرد: تحریم تأثیر چندانی بر اقتصاد کشور ما نداشته است و ندارد و عامل اصلی نابهسامانی اقتصاد ما ضعف و ناکارآمدی مدیران ماست.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در همدان پیرامون سایر علل گرانیها به ضعف عملکرد دولت در رعایت انضباط پولی و مالی و مخارج بالای دولت و ناهماهنگی عملکرد مجلس و دولت در اقتصاد اشاره کرد و گفت: از عوامل گرانیها خود دولت، نالایقی و ناکارآمدی مسئولان دولتی، عدم مدیریت صحیح در اقتصاد، زندگی تجملاتی مسئولان و بیبرنامگی دولت در اقتصاد کشور است.

عملکرد دولت در حد شعار

وی افزایش بیرویه قیمتها عدم نظارت دولت و مجلس را مؤثر دانست و تصریح کرد: عملکرد دولت در حوزه اقتصاد در حد شعار بوده است و کمتر از این دولت عملگرایی دیدهایم.

الفت مردم را هم مؤثر در گرانیها دانست و خاطرنشان کرد: مردم با هجوم به خرید کالاهایی که گران میشوند موجب هر چه گرانتر شدن کالاها میشوند. سودجویی تجار و کسبه و ضعیف شدن دیانت مردم و مصرفگرایی و اسراف هم در این قضیه مؤثر است.

وی با اشاره به تأثیر عملکرد رسانهها، بهخصوص رسانههای اصلاحطلب مطرح کرد: رسانهها با جنگ روانی و انتشار اخبار مستقیم یا غیرمستقیم باعث تحریک بازار میشوند و فضای اقتصادی کشور را ملتهب میکنند.

فراهم کردن زمینه مذاکره

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در استان همدان یکی از اقدامات دولت را برای التهاب در بازار چاپ کردن پول مطرح کرد و گفت: یکسری از مسئولین با فشار به مردم و تحریک بازار میکوشند زمینه مذاکره را فراهم سازند.

وی اظهار کرد: از عوامل اصلی گرانیها دلالی و قاچاق هستند. اصلاً اقتصاد ما دلالی و بازاری شده و نگاه دولت هم به اقتصاد دلالی و بازاری است و بیشتر در فکر منفعت خود است تا مردم.

الفت از راهکارهای کنترل قیمتها به فرهنگسازی صحیح مصرف در مردم و مسئولین اشاره کرد.

وی در ادامه گفت: دولت به جای اینکه کوچکتر شود و هزینههایش را پایین بیاورد روز به روز بزرگتر میشود.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی تصریح کرد: عمده شرکتها دولتی هستند و از اینرو نبض بازار در دست دولت است و دولت ذینفع در گرانیهاست.

بلای رشد نقدینگی

وی ابراز کرد: بلای بزرگی که گریبانگیر ما شده رشد نقدینگی در کشور است که روزانه 2 هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزوده میشود. نقدینگی به خودی خود بازار را ملتهب میکند و گرانی ارز، طلا، سکه، مسکن، خودرو و... را به همراه دارد. از عوامل افزایش نقدینگی بانکها هستند که با سرازیر کردن مازاد نقدینگیشان در بازار موجب التهاب بازار و گرانی میشوند.

الفت به ضرورت وجود برنامه جامعی برای مهار نقدینگی در کشور و خلقالساعه شدن پول به عنوان راهکاری برای مهار گرانیها تأکید کرد و گفت: با هدایت نقدینگی به سمت تولید قیمتها کاهش مییابند و مردم به آرامش می‌‌رسند.

وی در پایان راهکار اصلی مهار افزایش قیمتها و از بین بردن تورم را روی آوردن و اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی دانست.

https://shoma-weekly.ir/XILzo3