اقتصاد

بسیاری از واحد های تولید تعطیل یا نیمه تعطیل شده‌اند

در حال حاضر وضع اقتصادی ایران طوری است که هم صنایع نیمه تعطیل داریم و هم صنایعی که فعال هستند به دلیل کمبود نقدینگی یا در شرف توقف قرار دارند و یا در زیان دیدن هستند و به نوعی گرفتاری دارند
آذر ماه آینده باید بودجه سال آینده تقدیم مجلس شود. این بودجه با توجه به اینکه سال پایانی دولت یازدهم است چه تغییراتی باید داشته باشد و کدام بخش های اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرند.

گروه اقتصادی:برخی از این سوالات در ذهن مردم پرورش یافته و بسیاری از مسئولان و کارشناسان روی این موضوع بحث می کنند.

علاء میرمحمد صادقی، عضو هیات رییسه اتاق تهران در این باره به خبرنگار ما می گوید: اگر دولت به بخش معدن توجه کند هم می تواند مشکل اشتغال را حل کند و هم در سیاست و گزارش عملکرد خود ارائه دهد. گفت و گوی ما را با این فعال اقتصادی با تجربه بخوانید:

چند ماهی تا پایان دولت باقی نمانده و ماه آینده نیز بودجه سال 96 باید تقویم مجلس شود. به نظر شما دولت در این مدت چه اقداماتی باید انجام شود؟

کمک دولت به صنایع مختلف می تواند منجر به خروج اقتصاد از رکود شود. از آنجایی که در چند سال اخیر مشکل اصلی خانوارها حل مشکلی بیکاری و ایجاد اشتغال بوده با این اقدام می توان به حل این معضل کمک کرد. مهمترین مشکلی که کشور با آن روبه رو بود کاهش اشتغال ناشی از رکود بود و با افزایش تولید و حمایت بنگاه های تولیدی می توان این مشکل را رفع کرد.

در خصوص ارائه بودجه سال آینده بگویید. دولت چه تغییراتی باید در آن لحاظ کندو به کدام بخش ها توجه بیشتری داشته باشد؟

بودجه ای که امسال دولت به مجلس تقدیم می کند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به این دلیل که اخرین بودجه بوده و باید تاثیرات آن در اقتصاد نمایان شود. قطعا کارآمدی و اثرگذاری زیاد در بخش اقتصادی و اجتماعی باید از جمله موضوعات مد نظر دولت باشد. در حال حاضر وضع اقتصادی ایران طوری است که هم صنایع نیمه تعطیل داریم و هم صنایعی که فعال هستند به دلیل کمبود نقدینگی یا در شرف توقف قرار دارند و یا در زیان دیدن هستند و به نوعی گرفتاری دارند.

برای حل این معضل شما چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟

اگر دولت رقم عمده ای برای اعطای تسهیلات بسیار کم بهره برای این صنایع مشکل‌دار درنظر بگیرد، وضع اقتصاد کشور ممکن است بهتر شود و حتی ممکن است وضع اشتغال هم حل شود. بنابراین به اعتقاد من ضرورت دارد که دولت نسبت به این مساله در لایحه بودجه 96 توجه کافی کند. البته مشکلات صنایع مختلف در بخش های متنوع اقتصادی متفاوت است. به طور مثال بعضی از وسایل در بخش معدن و استخراج آن، هزینه بسیار سنگینی و قیمت زیادی را به فعال این بخش متحمل می کند. در گذشته به این شکل بود که بعضی وسایل معدن مانند لودر، بولدوزر و دریل‌ها و ... را دولت وارد می کرد و با اقساط طولانی در اختیار دست‌اندرکاران استخراج معادن یا اکتشاف قرار می‌داد.

یعنی شما می گویید که دولت دوباره حمایت های خود را در بخش خصوصی افزایش دهد؟

بله. چون طبق قانون بخش خصوصی ابتدا باید توانمند شده و بعد رها شود. اگر این موارد در لایحه بودجه سال آینده پیش بینی شود وضعیت اقتصاد ایران به طور کلی و به خصوص بعضی از رشته ها مانند معدن که فعالیت بیشتری دارند، تاثیرگذار خواهد بود. چرا که در معدن زمینه های بسیاری خوبی برای فعالیت وجود دارد. ذخایر معدنی ایران بسیار زیاد است. ایران بیش از 60 نوع ذخایر معدنی دارد که در دنیا کم نظیر است. بنابراین اگر دولت در این جهت کمک و در همین بودجه این موارد را لحاظ کند می تواند راهکاری برای رشد اقتصادی باشد.

کمک دولت به بخش خصوصی خصوصا به بخش هایی که اشاره دارید، باعث رفع رکود اقتصادی خواهد شد؟

هر کمکی که به این رشته ها شود و خیلی مساعد خواهد بود. این باعث می شود که از رکود خارج شویم و هم اشتغالی که گفته می شود چند میلیون نفر بیکار داریم با این اقدام جبران می شود. به علاوه اینکه هم مردم و شرکت‌های خارجی علاقه مندی پیدا کنند که برای سرمایه گذاری به ایران بیایند. به این ترتیب از این حالت که هرکس سرمایه خود را برای اخذ سود به بانک ها می سپارد، خارج می‌شویم و اقتصاد مولد می‌شود.

https://shoma-weekly.ir/GWQXxd